فرهنگی

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

دو درس بزرگ از تعامل امام حسن و امام حسین (ع) با جریان انقلابی

21 مرداد 1404 توسط صفيه گرجي

دو درس بزرگ از تعامل امام حسن و امام حسین (ع) با جریان انقلابی

ماجرای صلح امام حسن (ع) با معاویه، یکی از نقاط حساس تاریخ شیعه است.  

اما آنچه کمتر به آن توجه شده، نوع تعامل امام حسین (ع) با جریان انقلابی ناراضی از این صلح است.

 

عبرت اول: افراط در عدالت‌خواهی

یارانی چون حُجر بن عَدی و جابر بن عبدالله، از برجسته‌ترین اصحاب اهل بیت بودند.  

اما در ماجرای صلح، دچار افراط شدند؛ چون عدالت‌خواهی‌شان بدون ملاحظهٔ شرایط و طرح راهبردی امام بود.

 

🔍 این آسیب، امروز هم در جریان‌های انقلابی دیده می‌شود:  

عدالت‌خواهیِ تک‌خطی، بدون انعطاف، بدون عقلانیت، و گاه بدون معنویت.

 

عبرت دوم: مدیریت امام حسین (ع)

امام حسین (ع) با این جریان ناراضی، برخورد تند نکرد.  

بلکه با مدارا، رفق، و سعهٔ صدر، آن‌ها را همراه نگه داشت تا طرح امام حسن (ع) آسیب نبیند.

 

📜 نمونه‌هایی از این مدیریت

- به قیس بن سعد فرمود: «او امام من است؛ باید تبعیت کنیم.»  

- به یاران ناراحت گفت: «من هم ناراحتم، اما باید صبر کنیم تا معاویه بمیرد.»

 

🔸 امام حسین (ع)، نه آن‌ها را متهم به تحجر کرد، نه افراطی خواند، بلکه به رشد آن‌ها در نسبت با ولایت کمک کرد.

 

نتیجه‌گیری

در مواجهه با جریان‌های دلسوز؛ اما اشتباه، باید از حسنین بیاموزیم:  

نه طرد، نه تحقیر، بلکه مدیریت با محبت و عقلانیت.  

این نگاه، امروز برای جامعهٔ ما حیاتی است.

 

 نظر دهید »

زیارت امام حسین(ع)؛ تجدید پیمان با خون خدا

18 مرداد 1404 توسط صفيه گرجي

زیارت امام حسین؛ تجدید پیمان با خون خدا 🩸

در قلب تشیع، کربلا تنها یک مکان نیست؛ یک پیمان جاودانه است 🤝. زیارت امام حسین(ع)، فراتر از یک سفر جغرافیایی، سفری معنوی به سرچشمه عشق، فداکاری و مقاومت در برابر ظلم است ✨. این زیارت، تجدید عهدی زنده با شهیدی است که خونش نهال اسلام را آبیاری کرد و نامش تا قیامت نماد آزادگی است 🕊️.

چرا زیارت امام حسین(ع)، ستون ایمان شیعه است؟ 🕌

در روایات اهل بیت(ع)، زیارت قبر سیدالشهدا(ع) نه یک عمل مستحب ساده، که فریضه‌ای عبادی-سیاسی قلمداد شده است ⚖️. امام صادق(ع) فرمودند:

 «هر که خود را شیعه ما می‌داند، ولی تا هنگام مرگ به زیارت حسین(ع) نرود، او شیعه ما نیست…» 🔥

امام باقر(ع) نیز خطاب به شیعیانی که از زیارت غفلت می‌کردند، با درد فرمود:

 «چه قدر جفا کردید.» 💔

راز فضیلت بی‌نظیر زیارت حسین(ع) 💫

چرا ثواب زیارت کربلا را با صدها حج مقایسه کرده‌اند؟ پاسخ در دو محور است:

۱. جایگاه امامت: امام حسین(ع) حجت خدا در زمین است. زیارت او، تجدید بیعت با ثارالله (خون خدا) است 🩸. در زیارتنامه می‌خوانیم:

 «السَّلامُ عَلَیْکَ یا ثارَ اللّه وَابْنَ ثاره» 📜.

۲. احیای نهضت عاشورا: هر زیارت، زنده‌نگه‌داشتن پیام «هیهات منا الذلة» است ✊. امام صادق(ع):

 «زیارت حسین(ع)، شور انقلابی را در انسان زنده می‌کند» ⚔️.

 

 

 

 

 

 نظر دهید »

زیارت امام حسین(ع): کیمیای روح در مکتب کربلا

18 مرداد 1404 توسط صفيه گرجي

زیارت امام حسین(ع): کیمیای روح در مکتب کربلا

زیارت سیدالشهدا: پیمانی زنده با خون جاودان 🌹

در کویر پرشور معنویت، گاهی گم می‌شویم. گاهی غبار روزمرگی، چشمانمان را می‌پوشاند و آتش عشق درونمان را کمرنگ می‌کند. در این میان، زیارت سیدالشهدا (ع)، مانند چشمه‌ای جوشان و همیشه زنده، نه فقط یک سفر جغرافیایی، که یک سفر عمیق روحانی است؛ سفر از خود فراموش‌شده به سوی خدای جاوید.

اما چرا این زیارت، این‌چنین کیمیاست؟

این زیارت، تنها دیدار با یک مکان مقدس نیست؛ دیدار با یک مکتب است. مکتبی که در کربلا، با خون سرخ حسین (ع) و یاران باوفایش، بر پارچه‌ی تاریخ نوشته شد: هیهات منا الذله. (دور باد از ما ذلت.). زیارت، تجدید پیمان با این شعار جاودان است. پیمانی که می‌گوید: حق را حتی اگر تمام دنیا علیه‌ات بایستد، رها نکن. عزت و آزادگی را به بهای هیچ چیز نفروش.

 

 

 

 

 

 

 نظر دهید »

زیارت یعنی چه؟ درمان بیماری‌های روح زمانه با زیارت امام حسین(ع)

18 مرداد 1404 توسط صفيه گرجي

زیارت یعنی چه؟ درمان بیماری‌های روح زمانه با زیارت امام حسین(ع)

زیارت یعنی چه؟

   زیارت یعنی بازگشت: بازگشت به خویشتن اصیل، به فطرت پاک خداپرستی.

   زیارت یعنی تجدید عهد: عهد وفاداری به آرمان‌های بلند آزادی، عدالت و انسانیت.

   زیارت یعنی الهام‌گیری: نوشیدن از زلال معرفت و شجاعت سیدالشهدا (ع) برای چالش‌های زندگی خودمان.

   زیارت یعنی همدردی: اشک ریختن با زینب کبری (س) و آموختن صبر در مصیبت‌های بزرگ.

   زیارت یعنی حرکت: کربلا پایان راه نیست؛ آغاز راهی است برای ساختن دنیایی عادلانه‌تر، انسانی‌تر.

زیارت سیدالشهدا (ع)، تنها یک رویداد مذهبی نیست؛ یک ضرورت انسانی است. در آینه‌ی کربلا، هم ظلم ستیزی را می‌آموزیم، هم رحمت بی‌کران خدا را می‌بینیم. هم عمق فاجعه را درک می‌کنیم، هم اوج عزت و پیروزی معنوی را لمس می‌کنیم.

پس بیایید زائر باشیم…

زائر محبتی که مرز نمی‌شناسد.

زائر عهدی که شکسته نمی‌شود.

زائر پیامی که در هر زمان و مکان، تازه و حیاتبخش است:

انّ الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة

همانا حسین چراغ هدایت و کشتی نجات است.

(کامل الزیارات، ابن قولویه، ص ۱۳۵)

یا حسین (ع) …

از تو می‌آموزیم که چگونه زنده باشیم، حتی اگر در سخت‌ترین شرایط.

زیارتت، نسخه‌ای است برای درمان بیماری‌های روح زمانه‌ی ما.

همیشه زائر کوی تو هستیم، حتی اگر کیلومترها دورتر باشیم.

دل‌هایمان را با یاد و عشق تو نورانی کن. ✨

 

 

 

 

 

 

 نظر دهید »

زیارت امام حسین(ع)؛ از پیاده‌روی تا معجزه‌های آسمانی

18 مرداد 1404 توسط صفيه گرجي

زیارت امام حسین(ع)؛ از پیاده‌روی تا معجزه‌های آسمانی 

 آداب زیارت؛ از پیاده‌روی تا زیارت عاشورا

زیارت امام حسین(ع) قالب‌های گوناگون دارد و هر یک برکاتی ویژه 🙏

- پیاده‌روی به سوی کربلا: امام صادق(ع) ثواب هر قدم را یک حسنه، محو یک گناه و ارتقای یک درجه می‌دانند ✨. پیاده‌روی اربعین، نمونه اعلای این سنت است 👣.

- زیارت عاشورا: معجزه‌ای که می‌تواند حاجت‌های مادی و معنوی را برآورده کند 🌙. امام باقر(ع) به علقمه سفارش کردند:

 اگر بتوانی هر روز امام حسین(ع) را با زیارت عاشورا زیارت کنی، چنین کن. زیرا ثواب کامل زیارت را دارد 📖.

- زیارت از راه دور: اگر دسترسی به کربلا ممکن نباشد، زیارت مجازی یا خواندن زیارتنامه با نیت، همان ثواب را دارد 📱.

امام صادق(ع) می‌فرمایند: کسی که از دور زیارت کند، مانند کسی است که در کربلا حاضر باشد 🕌.

معجزه‌های یک زیارت: از آمرزش گناهان تا شفاعت قیامت

بر اساس روایات، زیارت امام حسین(ع) دست‌کم ۴۰ برکت دارد 💎،

از جمله:

۱. آمرزش تمام گناهان گذشته: امام صادق(ع):

 خداوند به ازای هر قدم زائر، گناهی محو می‌کند… آن‌گاه خداوند او را می‌آمرزد 💫.

۲. نجات از آتش دوزخ:

 به خدا سوگند. آتش دوزخ را نخواهی دید 🔥.

۳. محشور شدن با پیامبر(ص) و اهل بیت(ع):

 زائران حسین(ع) زیر پرچم پیامبر(ص) وارد بهشت می‌شوند 🕊️.

 زیارت؛ پل ارتباطی با امام زنده

امام رضا(ع) زیارت قبور ائمه را تکمیل وفای به عهد امامت می‌دانند 🤝

 هر امامی عهدی بر گردن شیعیانش دارد… امامان در قیامت شفیع او خواهند بود ⚖️.

 

 

 

 نظر دهید »

زیارت امام حسین(ع)؛ نماد زنده شیعه در جهان

18 مرداد 1404 توسط صفيه گرجي

زیارت امام حسین(ع)؛ نماد زنده شیعه در جهان

زیارت امام حسین(ع) نماد زنده شیعه در جهان است 🌍. این سفر معنوی، نه یک عاطفه‌گرایی تاریخی، که احیای مکتبی است که در کربلا تولد دوباره یافت ☀️.

همان‌گونه که پیامبر(ص) پایه‌گذار زیارت حسین(ع) بود 🕊️ و امام صادق(ع) آن را به فرهنگی پایدار تبدیل کرد 🕌، امروز این زیارت، خون‌جویی همیشگی حق از باطل است ⚖️.

 «بِكُم يُنَزِّلُ الغيثَ وَ بِكُم يُمسكُ السَّماءَ أن تَقَعَ عَلى الأرض إلّا باذنِهِ وَ بكُم يُنَفِّسُ الهَمَّ وَ يَكشِفُ الضُّرَّ» 🌧️✨

(به سبب شماست كه باران فرو مى‌فرستد و آسمان را از فروريختن نگه مى‌دارد، و به وسيله‌ى شما اندوه زدوده مى‌شود.)

 

 

 

 

 

 

 نظر دهید »

همنشینی با حسین(ع) در دنیای مدرن، رمز دعای أن یجعلنی معکم در زیارت عاشورا

17 مرداد 1404 توسط صفيه گرجي

 

 

همنشینی با حسین(ع) در دنیای مدرن، رمز دعای أن یجعلنی معکم در زیارت عاشورا

🌙 در زیارت عاشورا می‌خوانیم:

 خدایا مرا در دنیا و آخرت همنشینِ اباعبدالله کن

(أن یجعلنی معکم فی الدنیا والآخرة)

⁉️ اما چگونه با امامی که در غیبت است همنشین شویم؟

پاسخ را امام رضا(ع) می‌دهند:

▫️ همنشینی با ما، همزبانی با ولایت است

▫️ همراهی با ما، هم‌جهتی با شریعت است

 🔹 ۳ راهکار عملی برای همنشینی دنیوی

  همزبانی 🗣️• مطالعه زیارت_عاشورا

همصدایی 🔇• ذکر یا حسین در دل

همگامی 👣• پیاده‌روی اربعین

همزبانی 🗣️ • یادگیری خطبه‌های امام

همصدایی 🔇• اشک بر مظلومیت کربلا

همگامی 👣• کمک به مظلومان

همزبانی 🗣️ • انس با دعای_ندبه

همصدایی 🔇• دعا برای فرج آقا

همگامی 👣• مبارزه با ظلم در حد توان

 💡 شرط همنشینی اخروی

 این همنشینی، پاداش همراهی_عملی در دنیاست

هرچه در دنیا بیشتر

✅ با اخلاق_حسینی زندگی کنیم

✅ بر سنت_نبوی پایدار بمانیم

✅ در مسیر_ولایت گام برداریم

در آخرت نزدیک‌تر به محفل حسین(ع) خواهیم بود

✨ همنشینی با امام، نه جغرافیایی که قلبی است

همان‌گونه که ماه، گرچه دور است، در آب برکه می‌درخشد…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 نظر دهید »

جنون عشق حسینی: وقتی عشق، مرز عقل و جنون را درنوردید

31 تیر 1404 توسط صفيه گرجي

جنون عشق حسینی: وقتی عشق، مرز عقل و جنون را درنوردید

فریاد جاودانه‌ی عابس بن ابی شبیب

فقیل له: أجننتَ یا عابس؟  

 قال: نعم! حُبُّ الحسین أجنّنی.

پرسیدند: ای عابس! دیوانه شده‌ای؟  

 گفت: آری! عشق حسین دیوانه‌ام کرده است.

📚 معالی السبطین، ج۱، ص۳۸۹  

 

 ۳ راز از این شهادت تاریخی  

۱. عشق، فراتر از عقلانیت زمینی 

   - عابس با برداشتن کلاه‌خود در میدان نبرد، نشان داد:  

   وقتی عشق الهی در دل باشد، محاسبات مادی معنا ندارد. 

   - پاسخ او به رفیقش ربیع:  

   هر چه بر عاشق در راه معشوق وارد شود، آسان است.

ما أصاب محبّاً فی سبیل معشوقه فهو هین

۲. جنون مقدس در مکتب عاشورا 

   - این جنون، نه بیماری که اوج عرفان عملی است: خردگریزی برای وصال معشوق حقیقی 

   - نمونه‌های مشابه  

   • حبیب بن مظاهر: اگر هفتاد بار کشته شوم، باز حسین را رها نمی‌کنم. 

   • زُهَیر بن قین: مرگ با حسین(ع) برایم از زندگی بدون او شیرین‌تر است. 

۳. درس امروز برای عاشقان حسینی

   - پرسش انقلابی

   آیا ما نیز آن‌قدر عاشق امام زمان(عج) هستیم که حاضریم عقلانیت دنیوی را قربانی کنیم؟

   - الگوی عملی: فداییان حرم که با ندای لبیک یا حسین به استقبال شهادت رفتند.  

 

 نظر دهید »

چرا امام حسین(ع) در کربلا از معجزه و نیروهای ماورایی استفاده نکرد؟

28 تیر 1404 توسط صفيه گرجي

باشه، متن ویرایش‌شده با حذف تمامی علائم ویرایشی (#, *, **, emoji و …) به صورت زیر است:

 

—

 

چرا امام حسین(ع) در کربلا از معجزه و نیروهای ماورایی استفاده نکرد؟  

پاسخ کوتاه: امام حسین(ع) با وجود توانایی استفاده از نیروهای ماورایی، به دلیل حفظ اصل آزمون الهی، الگوسازی برای بشریت و تحقق اهداف عمیقتر قیام عاشورا، از این قدرت استفاده نکرد.  

دلایل اصلی   

1. جهان، صحنه آزمایش انسان‌هاست 

   - دنیا بر اساس قوانین عادی و تکلیف انسانها مدیریت می‌شود. اگر امام با معجزه دشمن را نابود می‌کرد، اساس آزمون الهی (که سنجش ایمان و انتخاب آزاد انسانهاست) از بین می‌رفت. این موضوع در روایات و سخنان آیت‌الله جوادی‌آملی تأکید شده است.  

2. الگو بودن برای عموم مردم 

   - امامان(ع) می‌خواستند نشان دهند مبارزه در راه حق، با ابزارهای عادیِ در دسترس همه انسانها (مانند شجاعت، استقامت و فداکاری) ممکن است. اگر با معجزه می‌جنگیدند، مردم می‌گفتند: «ما که معجزه نداریم، پس نمی‌توانیم مقاومت کنیم!».  

3. فریادِ اتمام حجت با دشمن

   - فریاد «هَل مِن ناصِرٍ یَنصُرُنی؟» نشان می‌داد امام به دنبال یاریِ مردمیِ آزاده است، نه اعجاز. این فریاد، سکوت جامعه و خیانت کوفیان را رسوا کرد و حجت را بر همگان تمام نمود.  

4. تعالی مقام شهیدان 

   - شهادت امام حسین(ع) و یارانش در سخت‌ترین شرایط (تشنگی، بی‌یاوری)، مقام آنان را نزد خدا بالا برد. اگر با معجزه می‌جنگیدند، این فضیلت‌های بی‌مثال محقق نمی‌شد.  

5. معجزه در جای خود بود  

   - امام معجزه را در جای دیگر نشان داد؛ مانند سیب بهشتی که تشنگی‌اش را موقتاً رفع می‌کرد یا اسب امام که پس از شهادتش، با وفاداری به خیمه‌ها بازگشت. اما در جنگ، عمداً از آن استفاده نکرد.  

 

آیا امامان قدرت ماورایی داشتند؟  

 بله! طبق روایات، ائمه(ع) «واسطه فیض الهی» بودند و قدرت تصرف در جهان را داشتند. اما استفاده از این قدرت، به اذن خدا و در شرایط خاص صورت می‌گرفت، نه در جایی که تکلیف انسان‌ها در خطر باشد.  

  

قیام امام حسین(ع) یک پیام عملی به همه انسان‌هاست: «در سخت‌ترین شرایط، با تکیه بر ایمان و اراده می‌توان در برابر ظلم ایستاد؛ حتی اگر پایان آن شهادت باشد.»  

استفاده نکردن از معجزه، عظمت این پیام را جاودانه کرد.  

 

 نظر دهید »

دفن پیکر نورانی جون، غلام ابوذر، در بیستم محرم

25 تیر 1404 توسط صفيه گرجي

دفن پیکر نورانی جون، غلام ابوذر، در بیستم محرم

 

بعد از ده روز از واقعه عاشورا جمعى از بنى اسد بدن شریف جون غلام ابوذر غفارى را پیدا کردند در حالى که صورتش نورانى و بدنش معطر بود و سپس او را دفن کردند.

جون کسى بود که امیرالمؤمنین (ع) او را به ۱۵۰ دینار خرید و به ابوذر بخشید. هنگامى که ابوذر را به ربذه تبعید کردند این غلام براى کمک به او به ربذه رفت و بعد از رحلت جناب ابوذر به مدینه مراجعت کرد و در خدمت امیرالمؤمنین (ع) بود تا بعد از شهادت آن حضرت به خدمت امام مجتبى (ع) و سپس به خدمت امام حسین (ع) رسید و همراه آن حضرت از مدینه به مکه و از مکه به کربلا آمد.

هنگامى که جنگ در روز عاشورا شدت گرفت او خدمت امام حسین (ع) آمد و براى میدان رفتن و دفاع از حریم ولایت و امامت اجازه خواست. حضرت فرمودند: در این سفر به امید عافیت و سلامتى همراه ما بود! اکنون خویشتن را به خاطرما مبتلا مساز.

جون خود را بر قدم‌هاى مبارک امام حسین (ع) انداخت و بوسید و گفت: اى پسرسول خدا، هنگامى که شما در راحتى و آسایش بودید من کاسه لیس شما بودم، و حال که به بلا گرفتار هستید شما را رها کنیم؟

جون با خود فکر کرد: من کجا و این خاندان کجا؟! لذا عرضه داشت: آقاى من، بوى من بد است و شرافت خانوادگى هم ندارم و نیز رنگ من سیاه است. یا اباعبدالله، لطف فرموده مرا بهشتى نمایید تا بویم خوش گردد و شرافت خانوادگى به‌دست آورم و رو سفید شوم.

نه آقاى من، از شما جدا نمى‌شود تا خون سیاه من با خون شما خانواده مخلوط گردد. جون مى‌گفت و گریه مى‌کرد به حدى که امام حسین (ع) گریستند و اجازه دادند.

با آنکه جون پیر مردى ۹۰ ساله بود، ولى بچه‌ها در حرم با او انس فراوانى داشتند. او به کنار خیمه‌ها براى خداحافظى و طلب حلالیت آمد، که صداى گریه اطفال بلند شد و اطراف او را گرفتند.

هر یک را به زبانى ساکت کرد و به خیمه‌ها فرستاد و مانند شیرى غضبناک روى به آن قوم ناپاک کرد. او جنگ نمایانى کرد، تا آنکه اطراف او را گرفتند و زخم‌هاى فراوانى به او وارد کردند.

هنگامى که روى زمین افتاد، امام حسین (ع) سر او را به دامن گرفت و بلند بلند گریست، و دست مبارک بر سر و صورت جون کشید و فرمود: «اللهم بیض وجهه و طیب ریحه و احشره مع محمد و آل محمد (ع)»: بارالها رویش را سفید و بویش را خوش فرما و با خاندان عصمت (ع) محشورش نما.

از برکت دعاى حضرت روى غلام مانند ماه تمام درخشیدن گرفت و بوى عطر از وى به مشام رسید. چنانکه وقتى بدن او را بعد از ده روز پیدا کردند صورتش منور و بویش معطر بود

 

 نظر دهید »

پیشواز شوم؛ سفر اشک‌ها از کربلا تا شام

24 تیر 1404 توسط صفيه گرجي

پیشواز شوم؛ سفر اشک‌ها از کربلا تا شام

مصادف با 19 محرم سالروز حركت دادن كاروان اهل بيت و سرهاي شهدا از كوفه به شام است. روزي كه كاروان اسيران كربلا به‌طرف شام حركت كردند و در 29 محرم به شام رسيدند.

در آن روز يزيد در انتظار رسيدن اسيران بود. نماينده جنايتکارش «عبيدالله بن زياد» برنامه‌اش را خوب انجام داده بود. يزيد دستور داد تا شهر شام را آذين‌بندي کنند و خاندان حسين بن علي عليه السلام را در کوچه و بازار بگردانند.

 

کاروان اسيران را سه روز در پشت «دروازه ساعات» نگهداشتند تا کار جشن کامل شود. آن دروازه، يکي از دروازه‌هاي شرقي شام بود که راه «حلب» و «کوفه» به آن ختم مي‌شد. شهر را با زيورها، ديبا و زر و سيم و انواع جواهر آراستند.

سپس مردان، زنان، کودکان، بزرگسالان، وزيران، اميران، يهود، مَجوس، نصارا و همه اقوام، با طبل، دف، شيپور، سرنا و ديگر ابزار لهو و لعب براي شادي و تفريح بيرون آمدند. چشمها را سُرمه کشيده، دستها را حَنا بسته و بهترين لباس‌ها را پوشيده و خود را آراسته بودند.

در چنين وضعي سر مطهر امام حسين(عليه السلام) را ـ که بالاي نيزه بود ـ وارد شهر کردند و به دنبال آن، اسيران اهل بيت را به شهر آوردند. مردم به شادماني و پايکوبي و طبل زني مشغول بودند. اين برنامه، حاصل تلاشهاي معاويه بود. او بيش از سي سال در شام حکومت کرد.

مردم شام، با تلاشهاي معاويه با حضرت علي عليه السلام و خاندانش دشمنی مي‌ورزيدند و رفتار مردم شام با اسيران کربلا نشان دهنده آن بود. سالها بود که در قنوت نمازشان بر حضرت علي عليه السلام لعنت مي‌فرستادند!

علاوه بر اينها، يزيد، براي موجه جلوه دادن کار خود، امام حسين عليه السلام را «شورشي» معرفي کرد و خود را سرکوب کننده شورش ضد حکومت اسلامي مي‌دانست.

اسيران را از قسمتهاي مختلف شهر عبور دادند، از جمله «بازار شام». جمعيت زيادي از مردم براي ديدن اسيران خاندان محمد صلي الله عليه و آله و سلم در دو طرف بازار صف کشيده بودند.

در انتهاي بازار «مسجد اُمَوي» قرار داشت و اسيران را از همين مسير وارد مسجد کردند. فشار جمعيت حرکت را کُند کرده بود. خونبارترين برگهاي تاريخ در حال نوشتن بود. سخنان امام حسين عليه السلام و خاندانش در قيام تاريخي کربلا، همه بيانگر اين بود که قيام، براي دين و مبارزه با ستم و کفر است. اهل بيت عليهم السلام همواره خود را خاندان و وارثان پيامبر معرفي مي‌کردند و بر اين مهم تأکيد داشتند، تا پرده‌هاي غفلت و خاموشي را کنار بزنند.

 نظر دهید »

کربلا،آتش در جان، عشق در دل

23 تیر 1404 توسط صفيه گرجي

کربلا،آتش در جان، عشق در دل

عشق به امام حسین(ع)، شعله‌ای است که در سردترین دل‌ها زبانه می‌کشد. این عشق، عادت نیست؛ جوشش است. فریاد روحی است که در برابر هر ظلمی به لرزه درمی‌آید و در جستجوی حقیقتی است که در خون سرخ کربلا تجلی یافت.

عشق به حسین(ع)، عشق به آزادگی است، آن‌گونه که تن به ذلت ندهد، حتی اگر آسمان بر زمین فرود آید. عشق به فداکاری است، آن‌چنان که عزیزترین‌ها را بر سر آرمانی مقدس نثار کند. عشق به ایستادگی است، در برابر جبروت باطلی که می‌پندارد همه چیز را می‌توان به زانو درآورد.

این عشق، اشک‌های سوزان عاشورا را نه نشانه ضعف، که نماد عمق درد و شعور می‌داند. هر قطره اشکی که بر مصائب اباعبدالله(ع) ریخته می‌شود، بیانیه‌ای است بر ضد ستم و تجدید پیمانی است با آن ارزش‌های جاودانه‌ای که امام‌مان با خون خود بر صفحه تاریخ نگاشت: عدالت، شرف، ایمان و انسانیت.

عاشق حسین(ع) در سوگ او، تنها عزادار نیست؛ سوگوارِ از دست رفتنِ آن همه فضیلت در دنیایی است که سخت به آن نیاز دارد.

اما این عشق، تنها در حزن و گریه خلاصه نمی‌شود. عشق راستین به سیدالشهدا(ع)، چراغ راه است. او را الگو می‌گیرد که در زندگی روزمره، در برابر دروغ بایستد، به مظلوم یاری رساند، از حق دفاع کند و هرگز کرامت انسانی خود و دیگران را نفروشد.

عاشق حسین(ع) می‌کوشد تا “زینبی” باشد، رساترین فریاد حق در برابر انبوه باطل؛ یا “عباسی” باشد، دلیر و فداکار در راه برادر.

عشق به امام حسین(ع)، پیوندی آسمانی است که دل را به منبعی زلال و پاک متصل می‌کند. این عشق، شفاست برای دل‌های زنگار گرفته، نیرو است برای قدم‌های خسته در مسیر حق، و یادآوری است دائمی که در نهایت، نور بر تاریکی، حق بر باطل و عشق بر نفرت پیروز خواهد شد.

عشق به حسین(ع)، آتشی است مقدس که نه تنها می‌سوزاند، بلکه گرمابخش است، روشنایی‌بخش است و راهنمای سلوک به سوی حقیقت مطلق.

 نظر دهید »

پس از شهادت امام حسین(ع)

23 تیر 1404 توسط صفيه گرجي

پس از شهادت امام حسین(ع)

سیدالساجدین ، در سکوت بود و سکوت،

چشم به صندوق حاوی سر پدر داشت.

به یکباره نور، از صندوق زبانه کشید و پرتو افشانی کرد

شب بود و شهر بی طپش، در شب تاریک خُفته بود.

مردان سپاه، سرها را در صندوق نهاده بودند و چند تن به نگهبانی.

بازماندگان کاروان، خسته و رنجور و داغدیده.

و سیدالساجدین، در سکوت بود و سکوت،

چشم به صندوق حاوی سر پدر داشت.

به یکباره نور، از صندوق زبانه کشید و پرتو افشانی کرد،

 به قلب آسمان رفت و آسمان را نور باران کرد،

و او، در اندیشۀ کارستان پدر،

فقط نگاه به آینده داشت

آینده ای بسیار دور، که پدر دوباره باز گردد.

ناگهان دستی پدیدار شد از دیوار شهر،

 و با خط خون نوشت،

آیا اُمتی که حسین را کُشتند، امید به شفاعت جدّ او در روز حساب دارند؟

و دست، ناگهان مخفی شد.

و سیدالساجدین، آیه ای از کتاب الله را بخاطر آورد.

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا

ای کسانی که ایمان آورده‏ اید،

مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دینِهِ

هر کس از شما از دین خود برگردد،

 فَسَوْفَ یَأْتِی اللّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ. (۱)

به زودی خدا گروهی دیگر را می‏آورد که آنان را دوست می‏دارد و آنان نیز او را دوست دارند.

 

   ۱ – سوره مائده . آیه ۵۴

نوشته: مجتبی فرآورده

 نظر دهید »

تحقیر اسرا و تولد عالمی بزرگ: وقایع روز هفدهم محرم در ترازوی تاریخ

22 تیر 1404 توسط صفيه گرجي

تحقیر اسرا و تولد عالمی بزرگ: وقایع روز هفدهم محرم در ترازوی تاریخ  

 ۱. نزول عذاب بر اصحاب فیل  

طبق روایات اسلامی، در این روز عذاب الهی به شکل مرغان ابابیل با پرتاب سنگ‌های گلی بر سپاه ابرهه تکمیل شد. ابرهه که با فیل‌هایش قصد تخریب کعبه را داشت، هنگام فرار به نجاشی پناه برد، اما سنگ یکی از همان مرغان او را هلاک کرد. این واقعه در سوره فیل قرآن به عنوان نمادی از نصرت الهی بر مشرکان توصیف شده است.  

۲. تولد شیخ بهایی؛ نابغه علمی جهان اسلام  

در سال ۹۵۳ قمری، محمد بن حسین عاملی معروف به شیخ بهایی در بعلبک لبنان زاده شد. او از کودکی نزد پدر (شاگرد شهید ثانی) و استادانی چون ملا عبدالله یزدی تحصیل کرد و در علوم ریاضی، نجوم، فقه و فلسفه به چهره‌ای بی‌بدیل تبدیل شد. برخی منابع تولد او را ۱۷ ذی‌الحجه نیز دانسته‌اند.  

۳. اسارت اهل بیت در قصر یزید: نمایش تحقیر  

روز هفدهم محرم، کاروان اسیران کربلا پس از انتقال به شام، به قصر یزید برده شدند. یزید با به نمایش گذاشتن سرِ بریده امام حسین (ع) در طشتی طلایی و بستن دست‌های امام سجاد (ع) با ریسمان، قصد تحقیر خاندان پیامبر را داشت. فاطمه بنت الحسین (س) با فریاد اعتراض کرد: «آیا دختران رسول خدا این‌گونه اسیر می‌شوند؟».  

 ۴. مواجهه امام سجاد (ع) با یزید: خطابه‌ای آتشین  

امام چهارم (ع) با وجود بیماری و اسارت، در برابر یزید ایستاد و فرمود:  

«ای یزید! اگر پیامبر (ص) ما را این‌گونه در بند می‌دید، چه پنداشتی؟»  

سپس با تلاوت آیه «مَا أَصَابَ مِن مُّصِيبَةٍ إِلَّا بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُم» (هیچ مصیبتی جز در سِزای اعمال شما نیست)، پاسخ کوبنده‌ای به ادعای یزید درباره مشروعیت کشتن امام حسین (ع) داد.  

 ۵. شجاعت حضرت زینب (س): دفاع از حریم اهل بیت  

هنگامی که مردی شامی درخواست به کنیزی گرفتن فاطمه بنت الحسین (س) را کرد، حضرت زینب (س) او را در آغوش گرفت و خطاب به یزید فریاد زد:  

«به خدا سوگند! نه تو و نه این مرد، حق چنین کاری را ندارید مگر آن‌که از دین خدا خارج شوید!»  

این سخن چنان خشم یزید را برانگیخت که فریاد زد: «دروغ گفتی ای دشمن خدا!».

 نظر دهید »

اعتراضِ یهودی در کاخ یزید: چرا نواده پیامبر را کشتید؟

20 تیر 1404 توسط صفيه گرجي

اعتراضِ یهودی در کاخ یزید: چرا نواده پیامبر را کشتید؟

 

🔷بزرگِ‌ يهوديان،میهمان يزيد بود و پرسید: 

🔹اين سری که مقابل توست از چه کسی است ؟

   گفت: سرِ يك شورشى بنام حسین

🔹گفت: پسر چه كسى‌؟ 

   گفت: پسر على. 

🔹گفت: مادرش كيست‌؟ گفت: فاطمه. 

🔹گفت: فاطمه كيست‌؟ گفت: دختر محمّد. 

🔹گفت: پيامبرتان‌؟!  گفت: آرى. 

 

           🔶یهودی به یزید گفت: 🔶

             ♦️خدا،خيرتان ندهد! ♦️

ديروز، پيامبرتان بوده و امروز، پسر دخترش را مى‌كشيد؟! 

                 واى بر تو

🔹ميان من و داوودِ پيامبر، ۷۰ واسطه است؛ 

🔹امّا يهوديان، وقتی مرا مى‌بينند،

      تا كمر، جلويم خم مى‌شوند. 

◼️سپس به سوى تَشت رفت 

◾️و سر امام را بوسيد و گفت:

▪️ گواهى مى‌دهم كه جز الله، معبودی نيست و جدّت محمّد، پيامبر خداست. 

◻️آن گاه، بيرون رفت ؛ اما يزيد لعین به كشتنش فرمان داد. 

 

▪️الخرائج ؛ راوندی ج۲ ص ۵۸۱

 

 نظر دهید »

تحلیل حدیث اشک خونین پیامبر بر امام حسین (ع)

20 تیر 1404 توسط صفيه گرجي

تحلیل حدیث اشک خونین پیامبر (ﷺ) بر امام حسین (ع)

پیامبر‌اکرم (ﷺ) : «فَلَئِن أخَّرَتنِي الدُّهورُ، وعاقَني عَن نَصرِكَ المَقدورُ، ولَم أكُن لِمَن حارَبَكَ مُحارِباً، ولِمَن نَصَبَ لَكَ العَداوَةَ مُناصِباً، فَلَأَندُبَنَّكَ صَباحاً ومَساءً‌، ولَأَبكِيَنَّ عَلَيكَ بَدَلَ الدُّموعِ دَماً، حَسرَةً عَلَيكَ وتَأَسُّفاً عَلىٰ ما دَهاكَ وتَلَهُّفاً، حَتّىٰ أموتَ بِلَوعَةِ المُصابِ‌، وغُصَّةِ الاِكتِياب».

اكنون كه روزگار، مرا عقب آورده و تقدير، مرا از يارى دادن به تو باز داشته و نبوده‌ام تا با جنگجويان با تو، بجنگم و در برابر برافرازندگان پرچم دشمنى با تو، بِايستم، پس هر صبح و شام بر تو مى‌نالم و به جاى اشك، از ديده خون مى‌افشانم، از سرِ حسرت و تأسّف بر تو و افسوس خوردن بر گرفتارى‌هايى كه به تو رسيده، تا آن گاه كه از سوز مصيبت و غم فقدانت بميرم.

 📚 المزار الكبير: ص501 ح9

این روایت، بیانگر عمق اندوه پیامبر اکرم (ﷺ) بر مصائب امام حسین (ع) است. تحلیل چندبعدی آن به شرح زیر است:

 ۱. بعد عاطفی-انسانی  

پیامبر (ﷺ) با عباراتی مانند «لَأَبكِيَنَّ عَلَيكَ بَدَلَ الدُّمُوعِ دَماً» (به جای اشک، خون میگریم)، شدت حزن خود را چنان توصیف می‌کنند که گریه ایشان از حد اشک فراتر رفته و به اشک خونین تبدیل می‌شود. این تعبیر، نماد اوج درد فراق و مظلومیت حسین (ع) است.  

 ۲. بعد تقدیری-الهی  

عبارت «عَاقَنِي عَن نَصرِكَ المَقدُورُ» (تقدیر الهی مرا از یاری تو بازداشت)، اشاره به آگاهی پیامبر (ﷺ) از شهادت امام حسین (ع) توسط تقدیر خداوند دارد. این جمله نشان می‌دهد که علیرغم میل باطنی ایشان به نصرت حسین (ع)، مشیت الهی بر مصیبت کربلا جاری شده است.  

 ۳. بعد جهادی-اعتقادی  

تأکید بر «مُحَارِباً لِمَن حَارَبَكَ» (جنگ با جنگجویان علیه تو) و «مُنَاصِباً لِمَن نَصَبَ لَكَ العَدَاوَةَ» (مقابلۀ با دشمنان تو)، بیانگر وظیفۀ شرعی مسلمانان در دفاع از حریم اهل بیت (ع) و مقابله با ظلم است. این بخش، قیام امام حسین (ع) را الگویی برای مبارزه با ستم می‌داند.  

 ۴. بعد عرفانی-آخرتی  

پیامبر (ﷺ) در این حدیث، اندوه خود را تا پایان عمر («حَتَّى أَمُوتَ») و حتی پس از مرگ («بِلَوعَةِ المُصَابِ» - سوز مصیبت) ادامه می‌دهند. این وفاداری عاطفی، نشانۀ پیوند ناگسستنی رسالت با امامت است.  

 نظر دهید »

حوادث روز دوازدهم محرم: دفن شهدای کربلا

17 تیر 1404 توسط صفيه گرجي

 

 حوادث روز دوازدهم محرم: دفن شهدای کربلا

در کتاب ارشاد شیخ مفید صفحه ۲۵۸ بیان شده است که قبیله بنی اسد که در همان حوالی کربلا سکونت داشتند به محل حادثه کربلا آمده و با کمک «امام سجاد (ع)» بر پیکر مطهر شهدای کربلا نماز خواندند سپس با راهنمایی ایشان پیکر‌ها را به خاک سپردند.

البته برخی از منابع تاریخ دفن شهدای کربلا را در سیزدهم محرم نیز ذکر کرده‌اند.

باید به این نکته توجه داشت از آنجایی که پیکر یک معصوم (ع) پس از ارتحال باید توسط یک معصوم دیگر دفن شود و همچنین سر از پیکر بسیاری از شهدای کربلا نیز جدا شده بود و کسی نبود تا آنها را شناسایی کند.

امام زین العابدین (ع) طی الارض کرده و نسبت به دفن آن پیکرها مبادرت ورزیدند.بدین ترتیب که «امام حسین (ع)» را در همان محلی که اکنون حرم مطهر ایشان در کربلا حضور دارد به خاک سپردند و حضرت «علی اکبر (ع)» را در پایین پای پدر بزرگوارشان به خاک سپردند، حضرت «ابوالفضل (ع)» را نیز در همان مکانی که حرم مطهر ایشان در کربلا قرار دارد به خاک سپردند.

حضور «امام سجاد (ع)» و خواندن نماز بر پیکر شهدا در کتاب‌های انصارالحسین صفحه ۱۰۴ و بصائر الدرجات صفحه ۲۲۵ از زبان «امام رضا (ع)» و «امام صادق (ع)» بیان شده است،

حتی در روایتی از «امام ششم (ع)» آمده است در زمان خاک سپاری شهدای کربلا «پیامبر اسلام (ع)» و حضرت «امیرالمومنین (ع)» همچنین «امام حسن (ع)» نیز همراه با ملائک در کنار «امام سجاد (ع)» حضور داشتند.

 نظر دهید »

وقایع روز دوازدهم محرم: خطبه‌ی حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع)

17 تیر 1404 توسط صفيه گرجي

وقایع روز دوازدهم محرم: خطبه‌ی حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع)

در زمان ورود اسرا به کوفه، حضرت «زینب کبری (س)» مردم را امر به سکوت کردند سپس شروع به خواندن خطبه کردند در حالی که همه شهر در سکوتی عجیب فرو رفته بود.

حضرت «زینب کبری (س)» در این خطبه مردم کوفه را به سبب گناهی که در ماجرای عاشورا داشتند و کوتاهی که در یاری «امام حسین (ع)» کردند ملامت کردند، ایشان پیرامون گناه بزرگ مردم کوفه به صراحت سخن گفتند، سخنان ایشان به شکلی بود که گویی حضرت «علی (ع)» خطبه می‌خواندند،

سخنانی بسیار فصیح، روان و تاثیرگذار، ایشان در این خطبه ابتدا خدا را ستایش کردند و بر «رسول خدا (ص)» درود فرستادند و سپس رفتار دوگانه مردم کوفه را مورد شماتت قرار دادند،

حضرت «زینب کبری (س)» در خطبه خود پیرامون کیفر بزرگی که در انتظار مردم شهر کوفه به سبب شهادت سید جوانان اهل بهشت وجود دارد هشدار دادند، سخنان حضرت «زینب کبری (س)» در روز دوازدهم محرم به حدی تاثیرگذار بود که مردم پس از شنیدن آن بسیار حیران و ناراحت شدند.پس از پایان سخنان حضرت «زینب کبری (س)» خطاب به مردم کوفه «امام سجاد (ع)» به حضرت «زینب کبری (س)» فرمودند: سرگذشت گذشتگان برای آنان که ماندند مایه عبرت خواهد بود، گریه و زاری شهدای ما را به ما باز نخواهند گرداند، آنان عبرت‌های روزگار خواهند بود این کلمات سبب شد حضرت «زینب کبری (س)»آرام گرفته و سکوت کردند.

«امام سجاد (ع)» با افشاگری‌هایشان، پرده از جنایات و فتنه‌های حکومت اموی برداشتند در این هنگام صدای گریه و ناله از مردم کوفه بلند شد،

ایشان ابتدا حمد و ستایش خداوند را گفتند و خود را فرزند شهید کربلا و نوه «پیامبراکرم (ص)» معرفی کردند، زشتی‌ها و افعال پلید کوفیان را مورد سرزنش قرار دادند و عمل نادرست دشمنان «سیدالشهدا (ع)» را آشکار ساختند، ایشان سپس فرمودند: «ما راضی هستیم که شما نه یاری‌مان کنید نه کمر به قتل مان ببندید».

«امام سجاد (ع)» آیه ۴۲ سوره زمر را تلاوت کردند: «اللَّهُ یَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِینَ مَوْتِهَا وَالَّتِی لَمْ تَمُتْ فِی مَنَامِهَا ۖ فَیُمْسِکُ الَّتِی قَضَىٰ عَلَیْهَا الْمَوْتَ وَیُرْسِلُ الْأُخْرَىٰ إِلَىٰ أَجَلٍ مُسَمًّى ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ؛

 

خداست آن که وقت مرگ ارواح خلق را می‌گیرد و آن کس را که هنوز مرگش فرا نرسیده نیز در حال خواب روحش را قبض می‌کند، سپس آن را که حکم به مرگش کرده جانش را نگاه می‌دارد و آن را که نکرده به بدنش می‌فرستد تا وقت معیّن مرگ در این کار نیز ادله‌ای از قدرت الهی برای متفکران پدیدار است».

ابن زیاد با سخنان «امام سجاد (ع)» دچار خشم شد و گفت هنوز جرأت پاسخگویی به من را دارید، این را ببرید و گردنش را بزنید، حضرت «زینب کبری (س)» به سمت «امام سجاد (ع)» رفتند و گفتند:‌ ای پسر زیاد، تو کسی را برای من باقی نگذاشتی، اگر تصمیم کشتن «امام سجاد (ع)» را هم گرفته‌ای مرا نیز با او بکش،

«امام سجاد (ع)» به عمه‌اشان فرمودند: عمه جان آرام باش تا من با او سخن بگویم، سپس رو به ابن زیاد کردند و فرمودند:‌ ای پسر زیاد، مرا از مرگ می‌ترسانی ؟ مگر ندانستی که کشته شدن عادت ما و شهادت مایه سربلندی ماست.

وی به جواب دندان شکن حضرت «زینب کبری (س)» به عبیدالله اشاره کرد و افزود: عبیدالله ابن زیاد در این مجلس رو به حضرت «زینب کبری (س)» کرد و گفت دیدی خدا با خاندانت چه کرد، حضرت «زینب کبری (س)» نیز در پاسخ به عبیدالله فرمودند: «جز زیبایی ندیدم،

آنان کسانی بودند که خداوند تقدیرشان را ساخته بود تا شهید شوند و آنان نیز اطاعت کرده و به سوی آرامگاه ابدی خود شتافتند، به زودی در رستاخیز شهدای کربلا به درگاه خداوند شکایت و دادخواهی تو را خواهند کرد، آن روز است که پیروز این میدان مشخص خواهد شد.

سخنان حضرت «زینب کبری (س)» در برابر عبیدالله بن زیاد بسیار دلیرانه و شجاعانه بیان شد، ایشان این شجاعت را از «امیرالمومنین (ع)» به ارث برده بودند، حضرت «زینب کبری (س)» خواهر «امام حسین (ع)» هرگز زیر بار ظلم نرفت،

ایشان در تمام طول مسیر اسارت، وظیفه سنگین رسالت و تبلیغ دین و نمایان کردن اسلام حقیقی و هدف شهدای کربلا را بر دوش کشیدند.

 نظر دهید »

پیامدهای سیاسی و اجتماعی حادثه عاشورا

16 تیر 1404 توسط صفيه گرجي

پیامدهای سیاسی و اجتماعی حادثه عاشورا 

    - بیداری وجدان‌ها

فجایع روز عاشورا و به ویژه حوادث پس از آن (اسارت، بردن سرها، خطبه‌ها)، چهره واقعی حکومت اموی را برای بسیاری از مسلمانان آشکار کرد و موجی از نفرت و پشیمانی (به خصوص در کوفه) ایجاد نمود.

    - شکل‌گیری قیام‌ها

این بیداری مستقیم و غیرمستقیم منجر به شکل‌گیری نهضت‌های اعتراضی و قیام‌هایی مانند قیام توابین (به رهبری سلیمان بن صرد خزاعی) و سپس قیام مختار ثقفی (با شعار “یا لثارات الحسین") شد که به خونخواهی شهدای کربلا برخاستند و بسیاری از عاملان اصلی جنایت را مجازات کردند.

    - جاودانگی عاشورا

مجموعه این حوادث پس از شهادت، نه تنها مظلومیت امام حسین (ع) و اهل بیتش را عمیق‌تر کرد، بلکه به گسترش و ماندگاری بی‌نظیر پیام قیام عاشورا انجامید. هر بخش از این سفر درد (از غارت خیمه‌ها تا خطبه در شام) به سندی گویا و درسی همیشگی برای آزادگی و ظلم‌ستیزی تبدیل شد.

 

این حوادث، فصل مکمل واقعه عاشورا هستند که عمق فاجعه، استقامت خاندان پیامبر و تأثیر شگرف این حماسه بزرگ را بر تاریخ اسلام به تصویر می‌کشند.

 نظر دهید »

سلام بر منتقم خون حسین

16 تیر 1404 توسط صفيه گرجي

سلام بر منتقم خون حسین

 

امام صادق علیه‌السلام: چون كار حسين چنان شد كه شد (اصحاب و جوان‌هايش كشته شدند و خودش تنها ماند) فرشتگان بسوى خدا شيون و گريه برداشتند و گفتند: با حسين برگزيده و پسر پيغمبرت چنين رفتار كنند؟

 پس خدا شبح و سايه حضرت قائم عليه‌السلام را به‌ آن‌ها نمود و فرمود: با اين انتقام او را مي‌گيرم. 

 

 لَمَّا كَانَ مِنْ أَمْرِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مَا كَانَ ضَجَّتِ اَلْمَلاَئِكَةُ إِلَى اَللَّهِ بِالْبُكَاءِ وَ قَالَتْ يُفْعَلُ هَذَا بِالْحُسَيْنِ صَفِيِّكَ وَ اِبْنِ نَبِيِّكَ قَالَ فَأَقَامَ اَللَّهُ لَهُمْ ظِلَّ اَلْقَائِمِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ قَالَ بِهَذَا أَنْتَقِمُ لِهَذَا. 

 

📚 الکافي ج۱، ص۴۶۵

 

 

 نظر دهید »

سلام بر منتقم خون حسین

16 تیر 1404 توسط صفيه گرجي

سلام بر منتقم خون حسین

 

امام صادق علیه‌السلام: چون كار حسين چنان شد كه شد (اصحاب و جوان‌هايش كشته شدند و خودش تنها ماند) فرشتگان بسوى خدا شيون و گريه برداشتند و گفتند: با حسين برگزيده و پسر پيغمبرت چنين رفتار كنند؟

 پس خدا شبح و سايه حضرت قائم عليه‌السلام را به‌ آن‌ها نمود و فرمود: با اين انتقام او را مي‌گيرم. 

 

▫️ لَمَّا كَانَ مِنْ أَمْرِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مَا كَانَ ضَجَّتِ اَلْمَلاَئِكَةُ إِلَى اَللَّهِ بِالْبُكَاءِ وَ قَالَتْ يُفْعَلُ هَذَا بِالْحُسَيْنِ صَفِيِّكَ وَ اِبْنِ نَبِيِّكَ قَالَ فَأَقَامَ اَللَّهُ لَهُمْ ظِلَّ اَلْقَائِمِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ قَالَ بِهَذَا أَنْتَقِمُ لِهَذَا. 

 

📚 الکافي ج۱، ص۴۶۵

 

 

 نظر دهید »

کوفیان ما را فراخواندند؛ اما ما را وانهادند

16 تیر 1404 توسط صفيه گرجي

خداوندا، کوفیان  ما را فرا خواندند؛ امّا ما را وا نهادند

 

 امام حسین علیه‌السلام :   لَمّا صَبَّحَتِ الخَيلُ الحُسَينَ عليه السلام ، رَفَعَ يَدَيهِ وقالَ : «ـ حينَ قُتِلَ ابنُهُ عَلِيٌّ الأَكبَرُ ـ: اللّهُمَّ دَعَونا لِيَنصُرونا فَخَذَلونا وقَتَلونا ، اللّهُمَّ فَاحبِس عَنهُم قَطرَ السَّماءِ ، وَامنَعهُم بَرَكاتِ الأَرضِ ، فَإِن مَتَّعتَهُم إلى حينٍ ، فَفَرِّقهُم شِيَعا ، وَاجعَلهُم طَرائِقَ قِدَدا ، ولا تُرضِ الوُلاةَ عَنهُم أبَدا».

 

   از امام حسين عليه السلام (هنگامى كه فرزندش على اكبر كشته شد): 

  خداوندا! كوفيان، ما را فرا خواندند تا يارى‌مان كنند؛ امّا ما را وا نهادند و كُشتند. خداوندا! بارانِ آسمان را از ايشان باز دار و بركت‌هاى زمين را از ايشان دريغ كن و اگر تا مدّتى [از زندگى] برخوردارشان ساختى، آنان را پراكنده ساز و دچار اختلافشان بگردان و هيچ گاه زمامداران را از ايشان، خشنود مكن».

 

 📚 الطبقات الكبرى: ج١ ص٤٧١

 

 

 نظر دهید »

شهادت طلبی یا ذلت؟ پیام آتشین امام حسین(ع) که تاریخ را تکان داد

15 تیر 1404 توسط صفيه گرجي

شهادت طلبی یا ذلت؟ پیام آتشین امام حسین(ع) که تاریخ را تکان داد

امام حسین(ع) در صبح عاشورا، با فریادی که تا ابدیت طنین‌انداز شد، مرز بین عزت و ذلت را ترسیم کرد. وقتی دشمن پیشنهاد “تسلیم یا مرگ” داد، فرمود:سه درس جاودانه از این سخن

۱. نفی مطلق ذلت‌پذیری

امام با تأکید بر “هیهات منا الذلة” (ذلت از ما دور است!) نشان داد مسلمان واقعی حتی در سخت‌ترین شرایط نباید عزت‌خواهی را قربانی بقا کند. این جمله، پاسخی کوبنده به تمام قدرت‌های زورگو در تاریخ است.  

 

۲. راز مقاومت در خطبه 

حضرت در تبیین این امتناع، به چهار پشتوانه مقدس اشاره کرد:  

- خداوند (یأبی الله)  

- سنت پیامبر(ص)  

- مؤمنان راستین  

- دامن‌های پاک اهل بیت که پرورش‌دهنده غیرت و آزادگی است  

 

۳. معادله انقلابی در شعر عاشورا

امام در میان نبرد، شعری سر داد که معیار انتخاب هر انسان آزاده‌ای است:  

> مرگ شرافتمندانه > زندگی با ذلت  

> تحمل ذلت > ورود به جهنم  

 نظر دهید »

دو دلیل انقلابی که تاریخ اسلام را تغییر داد

15 تیر 1404 توسط صفيه گرجي

 دو دلیل انقلابی که تاریخ اسلام را تغییر داد

امام حسین(ع) در شرایطی که بیعت با یزید می‌توانست امنیت و مقام دنیوی را برایش به ارمغان آورد، با استواری بی‌نظیری گفت: حتی اگر در تمام جهان پناهی نداشته باشم، با یزید بیعت نخواهم کرد. این امتناع قهرمانانه، دو دلیل بنیادین داشت که هر کدام درس‌هایی فراموش‌نشدنی برای تاریخ بشریت شد:

 ۱. نجات اسلام از نابودی  

- بیعت با یزید یعنی مشروعیت بخشیدن به حکومتی فاسد که تمام ارزش‌های اسلامی را نابود می‌کرد.  

- امام در سخنرانی‌هایش هشدار داد:  

  وای بر اسلام وقتی امت به حاکمی مانند یزید گرفتار شود. 

- یزید نماد تحریف دین بود؛ کسی که اسلام را ابزار قدرت‌طلبی می‌دانست و با شرابخواری، قساوت و بی‌بندوباری آشکارا احکام الهی را زیر پا می‌گذاشت.

 ۲. مسئولیت الهی در قیام  

- این امتناع تنها یک انتخاب سیاسی نبود؛ پاسخی به فرمان خداوند بود.  

- در وصیت‌نامه تاریخی به برادرش محمد حنفیه تأکید کرد:  

 من برای احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام می‌کنم و می‌خواهم سیره جدم رسول‌الله(ص) را زنده نگه دارم.  

- سکوت در برابر یزید به معنای همکاری با نظام ظلم بود و امام با این قیام، خط‌قرمز تمام مؤمنان را ترسیم کرد: بیعت با ظالم = نابودی دین.

 ۳. پیامدهای تاریخی امتناع 

- اگر امام بیعت می‌کرد:  

  ▪️ حکومت اموی به عنوان نظامی مشروع تثبیت می‌شد  

  ▪️ فساد سیستماتیک به نام اسلام جاودانه می‌گشت  

  ▪️ معیارهای الهی حکومت‌داری برای همیشه محو می‌شد  

- اما این قیام باعث:  

  ▪️ بیداری اسلامی در طول قرن‌ها  

  ▪️ شکل‌گیری جنبش‌های ضداستبدادی  

 

 نظر دهید »

درس‌های جاودان امام حسین(ع): چرا بیعت با ظالم حرام است؟

15 تیر 1404 توسط صفيه گرجي

درس‌های جاودان امام حسین(ع): چرا بیعت با ظالم حرام است؟

امام حسین(ع) در روزگاری ایستاد که کمتر کسی جرأت ایستادن داشت. ایشان با امتناع از بیعت با یزید، تنها یک موضع تاریخی نگرفت، بلکه الگویی برای تمام دوران‌ها ساخت. این پیام ساده اما عمیق را به بشریت آموخت:  

۱. الگویی فراتر از عاشورا 

سخن امام حسین(ع) فقط مربوط به حادثه عاشورا نبود. این یک درس همیشگی است: مردم هرگز نباید به حاکمان فاسد مشروعیت ببخشند. این اصل، چراغ راه مبارزه با ظلم در همه اعصار شده است.  

۲. مرز روشن حق و باطل  

امام با این امتناع، تفاوت حکومت الهی و سلطنت جاهلی را آشکار کرد. نشان داد حکومتی که بر پایه فساد بنا شود، هرگز مشروعیت ندارد.  

۳. تکلیف هر مسلمان 

بیعت نکردن با ستمگر، تنها وظیفه امام معصوم نبود. این یک وظیفه شرعی برای همه مؤمنان است. سکوت در برابر فساد، یعنی همکاری با نظام ظالم.

درس عاشورا به ما می‌گوید: سکوت در برابر فساد سیستماتیک، خیانت به ارزش‌های انسانی است. مسئولیت ماست که نظام‌های فاسد را به رسمیت نشناسیم.  

امتناع امام حسین(ع) از بیعت، پایه‌گذار مکتب مبارزه با تحریف دین توسط قدرت‌های شیطانی بود. این جمله، تنها یک شعار تاریخی نیست؛ چراغ راه بشریت برای تشخیص حق از باطل در همه زمان‌هاست.  

 نظر دهید »

تاسوعا در یک نگاه

14 تیر 1404 توسط صفيه گرجي

تاسوعا در یک نگاه

- اوج محاصره و غربت امام حسین(ع) و یاران.  

- ورود شمر با فرمان قطعی جنگ از سوی ابن زیاد.  

- پیشنهاد و رد امان‌نامه برای فرزندان ام‌البنین(س).  

- ایثار جاودانه حضرت عباس(ع) با رد امان‌نامه و انتخاب جانبازی.  

- آماده‌سازی سپاه دشمن برای نبرد و به تعویق افتادن جنگ تا صبح عاشورا به درخواست امام.  

تاسوعا، مقدمه‌ای دردناک بر فاجعه‌ای بزرگ بود؛ روزی که وفاداری به عالی‌ترین درجه رسید و پرچم‌دار کربلا، درسِ عزت و شهادت را در همۀ تاریخ جاودان ساخت.

 

 نظر دهید »

تاسوعا در یک نگاه

14 تیر 1404 توسط صفيه گرجي

تاسوعا در یک نگاه

- اوج محاصره و غربت امام حسین(ع) و یاران.  

- ورود شمر با فرمان قطعی جنگ از سوی ابن زیاد.  

- پیشنهاد و رد امان‌نامه برای فرزندان ام‌البنین(س).  

- ایثار جاودانه حضرت عباس(ع) با رد امان‌نامه و انتخاب جانبازی.  

- آماده‌سازی سپاه دشمن برای نبرد و به تعویق افتادن جنگ تا صبح عاشورا به درخواست امام.  

تاسوعا، مقدمه‌ای دردناک بر فاجعه‌ای بزرگ بود؛ روزی که وفاداری به عالی‌ترین درجه رسید و پرچم‌دار کربلا، درسِ عزت و شهادت را در همۀ تاریخ جاودان ساخت.

 

 نظر دهید »

تاسوعا: ۵ رویداد سرنوشت‌ساز آخرین شب حیات اصحاب حسین(ع)

14 تیر 1404 توسط صفيه گرجي

 تاسوعا: ۵ رویداد سرنوشت‌ساز آخرین شب حیات اصحاب حسین(ع)

تاسوعا: شبِ آخرین نفس‌ها 

نهم محرم، روزی که غربت امام حسین(ع) و یاران وفادارش در سرزمین کربلا به اوج خود رسید. سپاه یزید، به فرماندهی عمر بن سعد، خیمه‌های اندک آنان را در حلقه‌ای آهنین محاصره کرده بود. راه گریز بسته بود و دشمن، با غرورِ سپاهیان انبوه خود، گمان می‌برد حسین(ع) و یارانش ناتوان از پیکارند. امام صادق(ع) در روایتی جانسوز، این روز را آغازی بر آن غربت بی‌یاور توصیف کرده‌اند.  

ورود شمر و بازگشت شعله‌های جنگ

عصر تاسوعا با ورود شمر بن ذی‌الجوشن، فرستاده ابن زیاد (والی کوفه)، چهره‌ای خونین‌تر به خود گرفت. شمر، که نقشی کلیدی در تشدید خشونت داشت، با خود نامه‌ای از ابن زیاد آورد که صلحِ موقتِ مورد مذاکرهٔ عمر بن سعد با امام را به آتش کشید. نامه حاوی فرمانی قاطع بود: یا از حسین و یارانش بیعت فوری بگیر، یا بی‌درنگ حمله کن و پیکر او را زیر سم اسبان لگدکوب ساز. شمر حتی تهدید کرده بود که اگر عمر سعد سستی کند، فرماندهی را خود بر عهده خواهد گرفت و سرِ او را خواهد برید.  

امان‌نامه‌ای که رد شد: فریاد عزّت عباس(ع)  

در میان این فشارها، شمر با حیله‌ای دیگر پدیدار شد: امان‌نامه‌ای از ابن زیاد برای چهار پسر ام‌البنین (علیا سلام) - حضرت عباس(ع) و برادرانش عبدالله، جعفر و عثمان. دلیلی این اقدام یا پیوند خویشاوندی شمر با ام‌البنین بود یا تلاشی برای تضعیف روحیه سپاه امام. غلامی حامل نامه، آن را به خیمه‌ها رساند.  

اما پاسخ عباس(ع) و برادرانش، آذرخشی در آسمان کربلا بود 

«سلام ما  را برسان و بگو: ما نیازی به امانِ ابن مرجانه (ابن زیاد) نداریم. امان خداوند از امان پسر مرجانه بهتر است!»  

و هنگامی که شمر شخصاً نزد آنان آمد و امان را تکرار کرد، عباس(ع) فریاد برآورد:  

«خداوند تو و امانت را لعنت کند! اگر دایی ما هستی، چرا برای فرزند پیامبر(ص) امان نمی‌خواهی؟! آیا سزاوار است ما در امان باشیم، ولی اباعبدالله الحسین(ع) بی‌امان بماند؟!»  

این ردِ قاطعانۀ امان‌نامه، حماسه‌ای از وفاداری و ایثار بود. عباس(ع) با این انتخاب، شهادت در راه برادر و امامش را بر هرگونه نجاتِ شخصی ترجیح داد و نام تاسوعا را برای همیشه با نام خود گره زد.  

عصر تاسوعا: طلیعهٔ طوفان

پس از رد امان‌نامه و با دریافت فرمان جنگ توسط عمر بن سعد، سپاه دشمن در عصر تاسوعا برای یورش نهایی آماده شد. سواران و پیادگان در صحنه حاضر گشتند و فریادهای جنگ‌افروز فرماندهان به گوش رسید. امام حسین(ع) در این هنگام، به برادرش عباس(ع) دستور داد تا برای مهلتی یک‌شبه جهت عبادت و نماز با دشمن گفت‌وگو کند. تلاش عباس(ع) موثر افتاد و جنگ به فردا (عاشورا) موکول شد. اما حلقهٔ محاصره تنگ‌تر و تاریکیِ شب، سنگینیِ آخرین شبِ زیستن را بر دوش اهل بیت و یارانشان نهاد

 

 نظر دهید »

اشکی که درب بهشت را می‌گشاید

10 تیر 1404 توسط صفيه گرجي

 

اشکی که درب بهشت را می‌گشاید

امام صادق علیه‌السلام:

مَن ذَکَرَ الحُسَینَ (علیه‌السلام) عِندَهُ فَبَکی، أو أبکی واحِدًا، وَجَبَت لَهُ الجَنَّةُ، وَ شَفَعَت فیهِ فاطِمَةُ (علیهاالسلام).

خوشا به حال کسی که نام حسین علیه‌السلام نزد او برده شود و بگرید یا دیگری را بگریاند؛ بهشت بر او واجب می‌شود و حضرت فاطمه علیهاالسلام در حق او شفاعت خواهد کرد.

۱. تزکیه قلب

- پالایش درونی: گریه بر مصائب حسینی، همچون آب زلال بر سنگ‌های قساوت قلب، روح را از غبار گناه و بی‌تفاوتی پاک می‌کند. امام صادق(ع) در تفسیر این اشک‌ها می‌فرماید: هر که بر حسین بگرید، بهشت بر او واجب گردد. 

- تقویت ایمان: این عبادت عاطفی، یاد مرگ و آخرت را زنده می‌کند و انسان را از دام غفلت در دنیای ماشینی رهایی می‌بخشد.  

۲. تقویت همدلی جمعی: از اشک تا اتحاد  

- اجتماعات عزاداری، تنها مراسم سوگواری نیستند؛ کارگاه تمرین همبستگی اند. همان‌گونه که پیامبر(ص) بر حمزه گریست و زنان مدینه به همدلی برخاستند، امروز نیز روضه‌خوانی‌ها پیوندهای اجتماعی را در برابر فردگرایی مدرن استحکام می‌بخشد.  

- محتوای معنوی در فضای مجازی (نظیر اشعار عاشورایی) نیز می‌تواند امید به رحمت الهی را به شبکه‌ای از نور تبدیل کند.  

۳. تربیت عاشورایی

- تربیت نسلی عاشورایی: همان‌گونه که حضرت زهرا حسنین(ع) را چنان پرورش داد که اسوه‌های جهاد و ایثار شدند، امروز نیز شیعیان با الهام از سیره او، فرزندانی عدالت‌خواه و شجاع تربیت می‌کنند.  

۴. وعده‌های الهی: از شفاعت تا بهشت 

- وعده امام صادق(ع) درباره گریه بر حسین(ع): این اشک‌ها، گناهان را همچون برگ‌های پاییزی می‌ریزد 

 «فَطَمَتْ شِیعَتَهَا مِنَ النَّارِ» هر که او را دوست بدارد، از آتش رها می‌شود

۵. کارکردهای اجتماعی: زنده‌نگه‌داشتن قیام جاودان  

- تکرار مراسم عاشورا، تنها یک سنت نیست؛ بازسازی میدان مبارزه با ظلم است. همان‌گونه که حضرت زینب(س) پس از حادثه کربلا اسوه مقاومت شد، عزاداری‌ها نیز عدالت‌طلبی را به جریانی زنده تبدیل می‌کند.  

- اشتراک محتوای معنوی، قلب‌های پراکگنده را حول محور ولایت متحد می‌سازد.  

 

 نظر دهید »

پایان‌ناپذیری عهد با حق: استواری امام حسین(ع) در مسیر تقدیر الهی

10 تیر 1404 توسط صفيه گرجي

پایان‌ناپذیری عهد با حق: استواری امام حسین(ع) در مسیر تقدیر الهی

هـرگـز از ایـن راه، جـدا نـمى‌‏شـوم

 

۞ زمزمه آیات،‌ در کلام #امام_حسین_علیه_السلام(۴)

 

💭 در سفر پرفراز و نشیب از مدینه تا کربلا، آیات الهی، هموراه بر لبان مبارک سیدالشهدا علیه‌السلام،‌ جاری بود.

 

⩴ هنگام بیرون رفتن امام علیه السلام از مدینه

 

 الارشاد: 

…امام حسین علیه السلام، …شب یکشنبه، دو شبْ مانده از ماه رجب - به سمت مکّه بیرون رفت، در حالى که [این آیه را]مى‏‌خواند:

 «فَخَرَجَ مِنْهَا خَائِفًا یَتَرَقَّبُ ۖ قَالَ رَبِّ نَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ»؛  از آن ديار، با ترس و هراس، بيرون رفت و اوضاع را مى‏‌پاييد. گفت: پروردگارا! مرا از قوم ستمگر، رهايى بخش(سوره قصص، آیه۲۱)

 او راه اصلى را در پیش گرفت. خانواده‏‌اش به وى گفتند: اگر از راه اصلى صرف نظر کنى - چنان که پسر زبیر انجام داد ، [بهتر است] تا مبادا جستجوگرانِ حکومتى به تو برسند.

فرمود: نه! به خدا سوگند، هرگز از این راه، جدا نمى‌‏شوم تا خداوند، آنچه را مى‏‌خواهد، مقدّر فرماید.

 

 نظر دهید »

چند خط در مورد غربت امام حسن(ع) بخونید

10 تیر 1404 توسط صفيه گرجي

چند خط در مورد غربت امام حسن(ع) بخونید

 

فدای جود کسی که هر آنچه را بخشید

فقط به خاطر خشنودی خدا بخشید

از ابتدا پدرش فکر ما گداها بود

که سفره ی کرمش را به مجتبی بخشید

غریب بود ، اگرچه گدا فراوان داشت

کریم بود ، بدون سر و صدا بخشید

کریم کار ندارد به اسم و رسم کسی

غریبه را چه بسا بیش از آشنا بخشید

ملامتش نکنید آن که را مدینه نرفت

مدینه زائر خود را به کربلا بخشید

دو ماه گریه برای حسین باعث شد

که رزق اشک حسن را خدا به ما بخشید

گمان کنم که دگر مادری زمین نخورد

خدا فقط به حسن این چنین بلا بخشید

گمان دیگرم این است که دم آخر

به غیر قاتل مادر بقیه را بخشید

 نظر دهید »

معجزه‌ای به نام زینب(س): چگونه یک زن، پیروزی دشمنان را به زهرآلودترین شکست تاریخ تبدیل کرد؟

09 تیر 1404 توسط صفيه گرجي

معجزه‌ای به نام زینب(س): چگونه یک زن، پیروزی دشمنان را به زهرآلودترین شکست تاریخ تبدیل کرد؟

زینب، خواهر حسین بن علی (ع) لذت پیروزی را در کام ابن زیاد و بنی امیه خراب کرد و در جام پیروزی آنان قطرات زهر ریخت.

در همه حوادث سیاسی پس از عاشورا، هم، چون قیام مختار و عبدالله بن زبیر و سقوط دولت امویان و برپایی حکومت عباسیان و ریشه دواندن مذهب تشیع، زینب قهرمان کربلا نقش برانگیزنده داشت.

بنت الشاطی

 

 نظر دهید »

شکست عجیبی که مورخ آمریکایی را به گریه انداخت

09 تیر 1404 توسط صفيه گرجي

شکست عجیبی که مورخ آمریکایی را به گریه انداخت

چرا واشنگتن ایروینگ، امام حسین(ع) را ‘تنها پیروز واقعی’ عاشورا می‌دانست؟

 برای امام حسین (ع) ممکن بود که زندگی خود را با تسلیم شدن بر اراده یزید نجات بخشد، لیکن مسئولیت پیشوا و نهضت بخش اسلام اجازه نمی ‏داد که او یزید را به عنوان خلافت بشناسد.

او به زودی خود را برای قبول هر ناراحتی و فشاری به منظور رها ساختن اسلام از چنگال بنی امیه آماده ساخت، و در زیر آفتاب سوزان سرزمین خشک، و در روی ریگ‌های تفتیده عربستان روح حسین فناناپذیر است.‌ای پهلوان و‌ای نمونه شجاعت و‌ای شهسوار من،‌ای حسین.

واشنگتن ایروینگ (مورخ آمریکایی

 

 

 نظر دهید »
آذر 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          

فرهنگی

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • تربیت در نهج البلاغه
  • حدیث روز
  • معرفی منابع
  • سیاسی
  • شبهات
  • مناسبت روز
    • ماه رجب
  • معرفی بازی مدافعان حرم
  • #سردار
  • عاشقانه
  • زندگی ایده‌آل
  • قانون رهایی
  • دنیای نوجوانان
  • مدیریت زمان
  • سبک زندگی
  • #امام حسین_اربعین
  • حکایت
  • حکایت
  • دانستنی‌ها
  • ماه رجب
  • معرفی کتاب با موضوع قرآنی
  • معرفی کتاب با موضوع انقلاب اسلامی
  • کودک پروری
  • دلنوشته در مورد امام زمان
  • تفسیر قرآن
  • مقاله کوتاه
  • #ترفندهای_خانداری
  • بیانات رهبر
  • دعا
  • مناسبت روز در تقویم
  • امام زمان
  • دلنوشته
  • ضرب‌المثل
  • سخنان نویسندگان
  • #اخلاق_اسلامی
  • کلام قرآن
  • اعمال مخصوص
  • سخنان امام خمینی
  • نامه نمادین
  • برگی از تاریخ
  • #به_عشق_مولا_علی
  • سخن بزرگان
  • غدیر
  • روانشناسی
  • تورات
  • طنزانه
  • همسرانه
  • محرم و تهاجم
  • متن عرفانی، انگیزشی
  • مقتل خوانی
  • امام حسین
  • ولایت‌فقیه
  • شعر برای رهبری و کشور
  • حدیث، تفسیر حدیث،#به قلم خودم
  • قلم خودم
  • صحیفه سجادیه
  • سواد رسانه‌
  • تحلیل به قلم خودم
  • دلایل فاجعه کربلا
  • امام سجاد
  • شهادت
  • فقط خدا
  • عفاف و حجاب
  • بیداری از غفلت
  • مناسبت روز
  • عرفان‌های نوظهور
  • نماز آیات
  • امام حسن
  • خبر
  • ذکر
  • فقه
  • #حدیث قدسی
  • #سواد رسانه‌
  • تلنگر
  • بحث روز
  • آموزش
  • حضرت زهرا
  • مادر

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟

نظرسنجی سریع

نظرسنجی # یافت نشد.

  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس