فرهنگی

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

ما چقدر با «سوگیری»، اطلاعات رسانه‌ای شده را می‌پذیریم؟

08 آذر 1404 توسط صفيه گرجي

 

ما چقدر با «سوگیری»، اطلاعات رسانه‌ای شده را می‌پذیریم؟

 

ذهن ما برای پردازش سریع اطلاعات، از میان‌برهایی به نام «سوگیری‌های شناختی» استفاده می‌کند. این سوگیری‌ها که اغلب به صورت ناخودآگاه عمل می‌کنند، نقش یک فیلتر قدرتمند را در پذیرش یا رد اخبار و محتوای رسانه‌ای ایفا می‌کنند. در واقع، ما معمولاً نه بر اساس عینیت و شواهد محض، بلکه بر اساس پیش‌فرض‌ها و باورهای از پیش ساخته‌شده‌مان با اطلاعات برخورد می‌کنیم. شناخت این دام‌های ذهنی، اولین گام برای تبدیل شدن به یک مخاطب فعال و منتقد به جای یک مصرف‌کننده منفعل است.

 

چهار سوگیری اصلی، بیشترین تأثیر را در تعامل ما با رسانه دارند:

 

1. سوگیری تأییدی: تمایل شدید به پذیرش اطلاعاتی که باورها و عقاید فعلی ما را تأیید می‌کنند و نادیده گرفتن یا رد شدید هرگونه شاهد مخالف. شبکه‌های اجتماعی با الگوریتم‌های خود که ما را در “حباب فیلتر” محبوس می‌کنند، این سوگیری را به شدت تقویت می‌کنند.

2. سوگیری دسترسی: قضاوت درباره درستی یا اهمیت یک موضوع، بر اساس سهولت به خاطر آوردن آن. اخبار دراماتیک و تکرارشونده، حتی اگر نادرست باشند، به دلیل حضور پررنگ در ذهن، به عنوان واقعیتی مسلم پذیرفته می‌شوند.

3. اثر لنگر انداختن: وابستگی بیش از حد به اولین قطعه اطلاعاتی که دریافت می‌کنیم. یک تیتر یا خلاصه اولیه گمراه‌کننده، می‌تواند مانند یک لنگر عمل کند و تا انتها، تفسیر ما از یک رویداد را تحت تأثیر قرار دهد، حتی اگر بعداً اطلاعات صحیح‌تری به دست آوریم.

4. سوگیری درون‌گروهی: تمایل به اعتماد بی‌چون و چرا به اعضای گروه خودی (سیاسی، فکری، قومی و…) و بدبینی سیستماتیک نسبت به پیام‌های گروه‌های بیرونی. این سوگیری، فضای مجازی را به عرصه‌ای برای تقابل کورکورانه «ما» و «آنها» تبدیل کرده است.

 

برای مقابله با این سوگیری‌ها و ارتقای سواد رسانه‌ای، باید به طور فعالانه «شیوه تفکر» خود را تغییر دهیم. هنگام مواجهه با هر خبر یا محتوای جذاب، از خود بپرسیم: «آیا این محتوا را صرفاً به این دلیل می‌پسندم که با عقایدم همخوانی دارد؟»، «آیا اولین خبری که در این مورد خواندم، تمام حقیقت بود؟» و «آیا دارم این خبر را فقط به این دلیل باور می‌کنم که از سوی شخص یا گروه مورد علاقه‌ام منتشر شده؟». این پرسش‌گری درونی، پادزهر قدرتمندی برای سوگیری‌های ذهنی است.

 نظر دهید »

کودکان، والدین و بی‌سوادی رسانه‌ای: چگونه فناوری زودهنگام، ذهن فرزندان ما را در معرض آسیب قرار می‌دهد؟

04 آذر 1404 توسط صفيه گرجي

 

 

کودکان، والدین و بی‌سوادی رسانه‌ای: چگونه فناوری زودهنگام، ذهن فرزندان ما را در معرض آسیب قرار می‌دهد؟

در دنیای امروز، کودکان پیش از آنکه مهارت خواندن و نوشتن را کامل بیاموزند، توانایی کار با تلفن همراه و ابزارهای دیجیتال را پیدا می‌کنند. بسیاری از والدین این توانایی را نشانه‌ای از «هوش بالا» تصور می‌کنند؛ در حالی‌که متخصصان علوم تربیتی و روان‌شناسی معتقدند کارکردن با گوشی یک مهارت فنی است، نه شاخص هوش شناختی.

مشکل دقیقاً از همین‌جا آغاز می‌شود: کودکی که مهارت استفاده از فناوری را دارد اما هنوز از سواد رسانه‌ای برخوردار نیست، بیشتر در معرض فریب‌کاری‌های رسانه‌ای و تأثیرپذیری از الگوهای نادرست قرار می‌گیرد.

مهارت استفاده از ابزار ≠ هوش رسانه‌ای

یک کودک پنج‌ساله ممکن است:

گوشی را روشن کند

بازی دانلود کند

از شبکه‌های اجتماعی استفاده کند

و حتی از دوربین برای ساخت ویدئوهای کوتاه کمک بگیرد

اما این یعنی او صرفاً ابزار را می‌شناسد، نه این‌که بتواند:

پیام‌های پنهان محتوا را تحلیل کند

تبلیغات را از واقعیت تشخیص دهد

رفتار الگویی سلبریتی‌ها را ارزیابی کند

یا در برابر دست‌کاری‌های عاطفی و بصری مقاومت کند

این همان تفاوت بنیادین میان «سواد رسانه‌ای» و «مهارت کار با ابزار» است.

چرا کودکان بیشتر در معرض فریب رسانه‌ای هستند؟

۱. تجربهٔ کمتر

سواد رسانه‌ای از دو منبع تغذیه می‌شود:

دانش رسانه

تجربهٔ مواجهه با محتوای گوناگون

کودکان بخش دوم را ندارند. به همین دلیل:

هر پیام جذاب را واقعی تصور می‌کنند.

هر فرد مشهور را الگوی معتبر می‌دانند.

هر محتوای پرزرق‌وبرق را حقیقتی ارزشمند تلقی می‌کنند.

۲. ناتوانی در پردازش انتقادی

مغز کودک هنوز به سطحی از رشد نرسیده که بتواند:

نیت تولیدکننده محتوا را تحلیل کند

تبلیغ پنهان را تشخیص دهد

کارگردانی، تدوین و اغراق را بشناسد

در نتیجه، محتوای دیجیتال بدون فیلتر وارد ذهن او می‌شود.

۳. قدرت نفوذ سلبریتی‌ها

کودکان به دلیل:

نیاز به الگو

تمایل به قهرمان‌سازی

و میل شدید به تعلق اجتماعی

به‌راحتی جذب سلبریتی‌ها می‌شوند و گاهی «بردهٔ ذهنی» آنان می‌گردند؛ یعنی رفتار، پوشش، علاقه‌ها، شیوه حرف‌زدن و حتی ارزش‌های خود را مطابق آن‌ها تنظیم می‌کنند.

 

رسانه چگونه می‌تواند به کودکان آسیب بزند؟

اگر کودک بدون سواد رسانه‌ای مصرف‌کننده محتوا باشد، پیامدها می‌تواند شامل:

کاهش تمرکز و اختلال توجه

افزایش اضطراب و مقایسه‌گری

تأثیرپذیری از سبک زندگی‌های غیرواقعی

کاهش اعتمادبه‌نفس

بلوغ زودرس روانی

اعتیاد به محتواهای سریع و سطحی

باشد. این آثار در سال‌های اخیر در مطالعات دانشگاهی به‌طور گسترده تأیید شده‌اند.

والدین چگونه از فرزندان محافظت کنند؟

مصرف رسانه را مدیریت و محدود کنند (نه با منع مطلق، بلکه با چارچوب سالم).

سواد رسانه‌ای را از سنین پایین آموزش دهند؛ مثلاً توضیح دهند که هر تصویر واقعی نیست و هر رفتار تقلیدکردنی نمی‌باشد.

خودشان الگوی مصرف رسانه‌ای باشند.

گفت‌وگوی روزانه درباره محتواهای دیده‌شده داشته باشند؛ نه با سرزنش، بلکه با پرسش‌های تحلیلی.

کودکان را در معرض انواع فعالیت‌های غیررسانه‌ای قرار دهند: بازی آزاد، طبیعت، هنر، ورزش، تجربه اجتماعی واقعی.

 

 

 

 نظر دهید »

چگونه رسانه‌ها احساسات ما را دستکاری می‌کنند و تصمیم‌گیری ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند

30 آبان 1404 توسط صفيه گرجي

چگونه رسانه‌ها احساسات ما را دستکاری می‌کنند و تصمیم‌گیری ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند

🔘رسانه چگونه مخاطب را «دستکاری احساسی» می‌کند؟

▫️درگیر کردن احساسات مخاطب یکی از اصلی‌ترین سازوکارهای اثرگذاری توسط رسانه‌هاست؛ این موضوع از آنجا مهم است که احساسات مسیر تفکر منطقی را کوتاه می‌کند و باعث می‌شود مخاطب سریع‌تر واکنش نشان دهد یا تصمیم بگیرد.

حال اطلاع از اینکه رسانه‌ها چگونه چنین فرایندی را عملیاتی می‌کنند نیز دارای اهمیت است که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره خواهد شد:

1️⃣ انتخاب و برجسته‌سازی احساسی محتوا

رسانه‌ها تعمدا خبرها یا موضوعاتی را انتخاب می‌کنند که بار عاطفی بالا دارند. حوادث، بحران‌ها، خشونت، عشق، موفقیت، درد، ترحم، ترس و… استفاده از تیترهایی با بار هیجانی مثل فاجعه‌ای تکان‌دهنده در قلب شهر یا افشای فساد مالی یا اخلاقی و… که هدفش جلب توجه سریع و افزایش درگیری روانی مخاطب است.

2️⃣دوقطبی‌سازی و تحریک احساسات جمعی

یکی از قوی‌ترین ابزارهای درگیری احساسی تقسیم جامعه به ما و آن‌ها، خوب و بد، قهرمان و دشمن، مصلح و جنگجو و… که این روش منجر به ایجاد حس تهدید یا افتخار جمعی خواهد شد و هدف این روش هم بسیج احساسات گروهی و افزایش وابستگی به رسانه‌هاست.

3️⃣ الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی

پلتفرم‌ها، محتوایی را بیشتر نمایش می‌دهند که واکنش هیجانی شدید ایجاد کند (لایک، خشم، تعجب) درنتیجه مخاطب وارد چرخه‌ی «احساسات افراطی» می‌شود و کمتر فرصت تفکر دارد. این همان چیزی است که از آن به عنوان اقتصاد توجه (Attention Economy) یاد می‌شود.

4️⃣ تکنیک‌های زبانی

  استفاده از کلمات احساسی به‌جای واژه‌های خنثی مانند «قربانی»، «وحشتناک»، «قهرمانانه» و …. یکی از روش‌های برانگیختگی احساسی توسط رسانه‌هاست. در این روش هدف برانگیختن واکنش درونی و همدلی فوری توسط مخاطب است.

5️⃣ تکرار و تشدید احساسی 

رسانه‌ها با بازپخش مکرر یک تصویر یا روایت، حس اضطراب یا هیجان را در مخاطب تثبیت می‌کنند. در شرایط بحرانی (مثل جنگ یا حادثه)، این روش احساسات جمعی را تشدید می‌کند.

6️⃣ ایجاد حس فقدان یا اضطرار 

این حالت به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیام‌هایی که القا کند که همه دیدن جز تو، یا الان یا هرگز یا آخرین فرصت و در واقع همه آنچه در قالب همه می‌گویندها و همه انجام می‌دهندها در فضای مذکور مورد توجه قرار می‌گیرد. در واقع تحریک ترس از عقب ماندن مورد هدف است و احساس اضطرار باعث می‌شود مخاطب بدون تفکر تصمیم بگیرد یا واکنش نشان دهد.

7️⃣ بازی با احساسات متناقض

رسانه‌ها گاهی عمدا ترکیبی از ترس و کنجکاوی، یا خشم و شوخ‌طبعی را ارائه می‌دهند. مثلا ویدیوهای شوخی با موضوعات سیاسی یا بحرانی. چون مغز انسان در برابر تضاد احساسی دچار درگیری می‌شود و نمی‌تواند بی‌تفاوت بماند.

▪️راهکار کوتاه: مخاطب باید قبل از واکنش احساسی، چند ثانیه مکث کند و از خود بپرسد «چه احساسی در من برانگیخته شد و چرا؟» همین آگاهی کوتاه، نخستین و مؤثرترین سپر در برابر دستکاری احساسی رسانه‌هاست.

 نظر دهید »

تفاوت‌های بین‌نسلی؛ تضاد یا تحول؟ نگاهی روان‌شناختی و فرهنگی به شکاف میان نسل‌ها

07 آبان 1404 توسط صفيه گرجي

 تفاوت‌های بین‌نسلی؛ تضاد یا تحول؟ نگاهی روان‌شناختی و فرهنگی به شکاف میان نسل‌ها

تفاوت بین‌نسلی یکی از طبیعی‌ترین پدیده‌های اجتماعی در جوامع انسانی است. هر نسل در بستر تاریخی، فرهنگی و فناوری خاص خود شکل می‌گیرد و به همین دلیل، نظام ارزشی، الگوهای ارتباطی و شیوه‌های زیست متفاوتی نسبت به نسل‌های پیش و پس از خود دارد.

اما در سال‌های اخیر، با سرعت بی‌سابقه‌ی تغییرات فناوری، رسانه‌ای و اقتصادی، این تفاوت به «شکاف نسلی» تبدیل شده است. والدین و فرزندان گاهی احساس می‌کنند در دو جهان متفاوت زندگی می‌کنند؛ یکی در جهانی پر از مفاهیم سنتی، دیگری در جهانی دیجیتال، سریع و چندوجهی.

از منظر روان‌شناختی

این تفاوت‌ها به‌طور طبیعی ناشی از مراحل رشد شناختی و عاطفی انسان است. هر نسل در دوران نوجوانی و جوانی میل دارد هویت مستقل خود را بسازد و از ارزش‌های نسل پیش فاصله بگیرد. این فرآیند، بخشی از «استقلال‌طلبی روانی» و نشانه‌ای از رشد سالم فردیت است، نه لزوماً بی‌احترامی یا طغیان.

از منظر جامعه‌شناختی

شکاف بین‌نسلی ریشه در ساختارهای فرهنگی، اقتصادی و آموزشی دارد. هرگاه جامعه در معرض تغییرات سریع قرار گیرد (مثل انقلاب دیجیتال یا تغییرات سیاسی)، نظام‌های آموزشی و خانوادگی فرصت کافی برای «به‌روزرسانی خود» پیدا نمی‌کنند. در چنین شرایطی، والدین ممکن است احساس ناتوانی یا عقب‌ماندگی کنند و فرزندان نیز آنان را «بی‌سواد رسانه‌ای» یا «کند» بدانند.

بنابراین، این پدیده نه از تنبلی والدین و نه از بی‌احترامی فرزندان ناشی می‌شود، بلکه نتیجه‌ی تغییرات ساختاری در زیست‌جهان فرهنگی ماست. تفاوت نسلی در ذات خود طبیعی است؛ اما وقتی نظام‌های آموزشی، رسانه‌ای و خانوادگی نتوانند میان ارزش‌های سنتی و نیازهای نسل جدید پل بزنند، این تفاوت به تعارض تبدیل می‌شود.

راه‌حل

نه در سرزنش، بلکه در گفت‌وگوی بین‌نسلی، آموزش سواد رسانه‌ای، و بازتعریف نقش خانواده به عنوان فضای یادگیری دوطرفه است. والدین باید بپذیرند که یادگیری در عصر دیجیتال پایان‌ناپذیر است، و فرزندان نیز درک کنند که تجربه و حافظه تاریخی والدین منبعی گران‌بهاست.

 نظر دهید »

هشدار پژوهشگران: فعالیت شبانه در شبکه‌های اجتماعی تهدیدی برای سلامت روان

21 مهر 1404 توسط صفيه گرجي

 

هشدار پژوهشگران: فعالیت شبانه در شبکه‌های اجتماعی تهدیدی برای سلامت روان

 

یافته‌های کلیدی تحقیق

 

🔹 ارتباط مستقیم بین زمان فعالیت و سلامت روان

پژوهش دانشگاه بریستول نشان می‌دهد افرادی که بین ساعات ۱۱ شب تا ۵ صبح در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند، از سلامت روان پایین‌تری برخوردارند.

 

🔹 افزایش علائم افسردگی و اضطراب

نتایج تحقیق حاکی از آن است که کاربران شب‌فعال، با احتمال بیشتری علائم افسردگی و اضطراب را گزارش می‌دهند.

 

🔹 تفاوت معنادار در سلامت روان

پژوهشگران تخمین می‌زنند فعالیت شبانه در شبکه‌های اجتماعی با حدود ۲ درصد تفاوت در سلامت روان همراه است.

 

نکات برجسته تحقیق

 

· این پژوهش بر خلاف مطالعات پیشین که بر “میزان استفاده” تمرکز داشتند، “زمان استفاده” را عامل کلیدی می‌داند

· مطالعه بر روی ۳۱۰ کاربر شبکه اجتماعی X (توییتر سابق) انجام شده است

· شرکت‌کنندگان بر اساس زمان انتشار پست‌ها و پاسخ به پرسشنامه‌های سلامت روان انتخاب شدند

 

توصیه‌های کاربردی

 

۱. تعیین زمان قطع استفاده از شبکه‌های اجتماعی

 

· حداقل یک ساعت قبل از خواب استفاده از شبکه‌های اجتماعی را متوقف کنید

 

۲. جایگزینی فعالیت‌های آرامش‌بخش

 

· مطالعه کتاب یا تمرین مدیتیشن را جایگزین فعالیت در شبکه‌های اجتماعی کنید

 

۳. تنظیم محیط خواب

 

· گوشی همراه را خارج از اتاق خواب نگهداری کنید

 

 نظر دهید »

شایعه را چگونه مهار کنیم؟ راهکارهای طلایی برای مقابله با اخبار جعلی در جامعه

14 مهر 1404 توسط صفيه گرجي

شایعه را چگونه مهار کنیم؟ راهکارهای طلایی برای مقابله با اخبار جعلی در جامعه

🚦مهارت مقابله با شایعه

 

📍شایعه در اصطلاح: شایعه،خبر یا اطلاعات تأیید نشده‌ای است که مورد توجه گروه یا جمعیت خاصی بوده و برای ایجاد باور نزد دیگران معمولاً از فردی به فرد دیگری به طور شفاهی بدون هیچ‌گونه اطمینان و دلیل و مدرک کافی انتقال می‌یابد.

▪️در ارتباطات اجتماعی خواسته یا ناخواسته بخشی از محاوره‌های روزانه‌ی ما را شایعات یا چیزهای ساختگی تشکیل می‌دهد.

▪️در جوامعی که فقر اطلاع‌رسانی حاکم باشد شایعات رواج دارد.

▪️هم‌چنین در بین جمعیت‌هایی که به لحاظ سادگی و زودباوری و تأثیر‌پذیری آمادگی روانی بیشتری برای دریافت و انتقال شایعه دارند، شایعه رونق بیشتری دارد.

▪️می گویند:

شایعه چون آب دریاست یعنی هرچه نوشیده شود، بیشتر ایجاد عطش می کند. چرا که معمولا شایعه ایجاد ترس و نگرانی در جامعه می نماید و مردم به علت عدم دسترسی به اطلاعات دقیق به آن پناه می برند و آن را دهان به دهان نقل می کنند و گاه بر آن می افزایند.

 

🔹 ویژگیهای انسانهای شایعه گو:

الف. ساده لوح هستند ▫️ناامنی و زودبرانگیختگی خاصی دارند.

ب. گزافه گویی می کنند.

ج. ایستایی شخصیت دارند(دچار نوعی اختلال شخصیت هستند)

د. کژاندیشی انها بالا می باشد. ▫️دروغ گویی در انها زیاد است.

ر. دارای رشد اجتماعی بالایی نیستند. ▫️انسان های فرصت طلبی هستند.

ز. دنبال مقاصد و منافع شخصی و گاه غیرانسانی هستند.

ح. دارای رشد اخلاقی بالایی نیستند.

 

🔹 در شرایط زیر شایعات انتشار می‌یابد:

 

1. اهمیت خبر

2.ابهام در جامعه

3.نگرانی و اضطراب شخصی و اجتماعی

2. استعداد شایعه پذیری:

   (افرادی که سلامت روان و اندیشه‌ی متعادل و خلاق داشته و هنگام مواجه شدن با سخن لغو، بدون تعییر وضعیت روانی و نشان دادن حالات احساسی و هیجانی و تأیید یا تکذیب آنی، با تأمل و تأنی ‌به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم در پی وارسی شواهد علمی و دلایل منطقی و مدارک بر ‌می‌آیند کمتر دچار پذیرش شایعات می‌شود.)

 

🔹 عواملی که در شایعه موثرند عبارتند از:

الف)عوامل فردی

🔻 1-بی خبر از خبرهای درست و مطمئن

2-پرکردن اوقات و انواع سرگرمی ها

3-جلب توجه دیگران که می توانند از اختلالات شخصیت هم نشات بگیرد.

4-ایجاد قدرت یا تسلط بر شنونده و غلبه بر آنها

5-وصول به منافع شخصی و مطامع شخصی و نفسی خود

ب)عوامل اجتماعی

🔻 1-خلاء خبری و تشنگی در شنیدن خبر و رویدادهای مهم

2-انواع ابهامات در خبر و رویدادها در موقعیت های مورد نظر

3-نیازمندی انسان ها به انواع تنوع ها

4-انواع ترس های اجتماعی

5-ارضای نیازهای کاذب

6-وجود انواع رخداد مهم اجتماعی در موقعیت های خاص

7-نوعی پرخاشگری نسبت به فرد، گروه یا قشری از جامعه (به معنای اعتراض اجتماعی)

8-ترور شخصیت و زیر سوال بردن برخی شخصیت های اجتماعی

9-ایجاد نوعی وجهه برای خود و گروه خود

 

✅ راهکارهای پیشگیری و مقابله ای

 

1. در مقابل شخص شایعه گو، این چند سوال لزوماً پرسیده شود:

 

· آیا می‌توانید شخصاً صحت آن را ثابت کنید؟

· مستندات شما در ارتباط با این خبر چیست؟

· از کدام منبع شنیده‌اید؟

 

1. آگاه نگه داشتن مردم نسبت به رویدادهای اجتماعی، اطلاع‌رسانی سریع و صحیح

2. تلاش در جهت زدودن اضطراب و نگرانی عمومی مانند رفع بعضی از نگرانی‌‌های عمومی، نظیر دسترسی به مراکز بهداشتی و خدمات درمانی، برخورداری از تصویری مثبت و روشن به آینده‌ی خود و..

3. دانش‌افزایی عمومی و تعمیق بینش مردم در مورد شایعه

4. هماهنگی و استمرار در ارائه‌ی اطلاعات صحیح

5. بی ‌توجهی به شایعه‌ها و عدم تکرار آن

6. شناسایی منابع و افراد شایعه ساز و بی اعتبار کردن منبع آن

7. پرورش تفکر و اندیشه منطقی در مقابله با انواع افکار سطحی مانند شایعه و دروغ و ..

8. تقویت روح اخلاق محوری در امور فردی و اجتماعی

 

 نظر دهید »
آذر 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          

فرهنگی

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • تربیت در نهج البلاغه
  • حدیث روز
  • معرفی منابع
  • سیاسی
  • شبهات
  • مناسبت روز
    • ماه رجب
  • معرفی بازی مدافعان حرم
  • #سردار
  • عاشقانه
  • زندگی ایده‌آل
  • قانون رهایی
  • دنیای نوجوانان
  • مدیریت زمان
  • سبک زندگی
  • #امام حسین_اربعین
  • حکایت
  • حکایت
  • دانستنی‌ها
  • ماه رجب
  • معرفی کتاب با موضوع قرآنی
  • معرفی کتاب با موضوع انقلاب اسلامی
  • کودک پروری
  • دلنوشته در مورد امام زمان
  • تفسیر قرآن
  • مقاله کوتاه
  • #ترفندهای_خانداری
  • بیانات رهبر
  • دعا
  • مناسبت روز در تقویم
  • امام زمان
  • دلنوشته
  • ضرب‌المثل
  • سخنان نویسندگان
  • #اخلاق_اسلامی
  • کلام قرآن
  • اعمال مخصوص
  • سخنان امام خمینی
  • نامه نمادین
  • برگی از تاریخ
  • #به_عشق_مولا_علی
  • سخن بزرگان
  • غدیر
  • روانشناسی
  • تورات
  • طنزانه
  • همسرانه
  • محرم و تهاجم
  • متن عرفانی، انگیزشی
  • مقتل خوانی
  • امام حسین
  • ولایت‌فقیه
  • شعر برای رهبری و کشور
  • حدیث، تفسیر حدیث،#به قلم خودم
  • قلم خودم
  • صحیفه سجادیه
  • سواد رسانه‌
  • تحلیل به قلم خودم
  • دلایل فاجعه کربلا
  • امام سجاد
  • شهادت
  • فقط خدا
  • عفاف و حجاب
  • بیداری از غفلت
  • مناسبت روز
  • عرفان‌های نوظهور
  • نماز آیات
  • امام حسن
  • خبر
  • ذکر
  • فقه
  • #حدیث قدسی
  • #سواد رسانه‌
  • تلنگر
  • بحث روز
  • آموزش
  • حضرت زهرا
  • مادر

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟

نظرسنجی سریع

نظرسنجی # یافت نشد.

  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس