فرهنگی

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

چگونه رسانه‌ها احساسات ما را دستکاری می‌کنند و تصمیم‌گیری ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند

30 آبان 1404 توسط صفيه گرجي

چگونه رسانه‌ها احساسات ما را دستکاری می‌کنند و تصمیم‌گیری ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند

🔘رسانه چگونه مخاطب را «دستکاری احساسی» می‌کند؟

▫️درگیر کردن احساسات مخاطب یکی از اصلی‌ترین سازوکارهای اثرگذاری توسط رسانه‌هاست؛ این موضوع از آنجا مهم است که احساسات مسیر تفکر منطقی را کوتاه می‌کند و باعث می‌شود مخاطب سریع‌تر واکنش نشان دهد یا تصمیم بگیرد.

حال اطلاع از اینکه رسانه‌ها چگونه چنین فرایندی را عملیاتی می‌کنند نیز دارای اهمیت است که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره خواهد شد:

1️⃣ انتخاب و برجسته‌سازی احساسی محتوا

رسانه‌ها تعمدا خبرها یا موضوعاتی را انتخاب می‌کنند که بار عاطفی بالا دارند. حوادث، بحران‌ها، خشونت، عشق، موفقیت، درد، ترحم، ترس و… استفاده از تیترهایی با بار هیجانی مثل فاجعه‌ای تکان‌دهنده در قلب شهر یا افشای فساد مالی یا اخلاقی و… که هدفش جلب توجه سریع و افزایش درگیری روانی مخاطب است.

2️⃣دوقطبی‌سازی و تحریک احساسات جمعی

یکی از قوی‌ترین ابزارهای درگیری احساسی تقسیم جامعه به ما و آن‌ها، خوب و بد، قهرمان و دشمن، مصلح و جنگجو و… که این روش منجر به ایجاد حس تهدید یا افتخار جمعی خواهد شد و هدف این روش هم بسیج احساسات گروهی و افزایش وابستگی به رسانه‌هاست.

3️⃣ الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی

پلتفرم‌ها، محتوایی را بیشتر نمایش می‌دهند که واکنش هیجانی شدید ایجاد کند (لایک، خشم، تعجب) درنتیجه مخاطب وارد چرخه‌ی «احساسات افراطی» می‌شود و کمتر فرصت تفکر دارد. این همان چیزی است که از آن به عنوان اقتصاد توجه (Attention Economy) یاد می‌شود.

4️⃣ تکنیک‌های زبانی

  استفاده از کلمات احساسی به‌جای واژه‌های خنثی مانند «قربانی»، «وحشتناک»، «قهرمانانه» و …. یکی از روش‌های برانگیختگی احساسی توسط رسانه‌هاست. در این روش هدف برانگیختن واکنش درونی و همدلی فوری توسط مخاطب است.

5️⃣ تکرار و تشدید احساسی 

رسانه‌ها با بازپخش مکرر یک تصویر یا روایت، حس اضطراب یا هیجان را در مخاطب تثبیت می‌کنند. در شرایط بحرانی (مثل جنگ یا حادثه)، این روش احساسات جمعی را تشدید می‌کند.

6️⃣ ایجاد حس فقدان یا اضطرار 

این حالت به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیام‌هایی که القا کند که همه دیدن جز تو، یا الان یا هرگز یا آخرین فرصت و در واقع همه آنچه در قالب همه می‌گویندها و همه انجام می‌دهندها در فضای مذکور مورد توجه قرار می‌گیرد. در واقع تحریک ترس از عقب ماندن مورد هدف است و احساس اضطرار باعث می‌شود مخاطب بدون تفکر تصمیم بگیرد یا واکنش نشان دهد.

7️⃣ بازی با احساسات متناقض

رسانه‌ها گاهی عمدا ترکیبی از ترس و کنجکاوی، یا خشم و شوخ‌طبعی را ارائه می‌دهند. مثلا ویدیوهای شوخی با موضوعات سیاسی یا بحرانی. چون مغز انسان در برابر تضاد احساسی دچار درگیری می‌شود و نمی‌تواند بی‌تفاوت بماند.

▪️راهکار کوتاه: مخاطب باید قبل از واکنش احساسی، چند ثانیه مکث کند و از خود بپرسد «چه احساسی در من برانگیخته شد و چرا؟» همین آگاهی کوتاه، نخستین و مؤثرترین سپر در برابر دستکاری احساسی رسانه‌هاست.

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

کلیدواژه ها: اخبار احساسی و تفکر منطقی الگوریتم شبکه‌های اجتماعی و هیجان تکرار محتوا و تشدید احساسات حس فقدان و اضطرار در رسانه‌ها دستکاری احساسی رسانه‌ها دوقطبی‌سازی و هیجان جمعی زبان احساسی و واکنش فوری مقابله با دستکاری احساسی

موضوعات: بدون موضوع, #سواد رسانه‌ لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

آذر 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          

فرهنگی

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • تربیت در نهج البلاغه
  • حدیث روز
  • معرفی منابع
  • سیاسی
  • شبهات
  • مناسبت روز
    • ماه رجب
  • معرفی بازی مدافعان حرم
  • #سردار
  • عاشقانه
  • زندگی ایده‌آل
  • قانون رهایی
  • دنیای نوجوانان
  • مدیریت زمان
  • سبک زندگی
  • #امام حسین_اربعین
  • حکایت
  • حکایت
  • دانستنی‌ها
  • ماه رجب
  • معرفی کتاب با موضوع قرآنی
  • معرفی کتاب با موضوع انقلاب اسلامی
  • کودک پروری
  • دلنوشته در مورد امام زمان
  • تفسیر قرآن
  • مقاله کوتاه
  • #ترفندهای_خانداری
  • بیانات رهبر
  • دعا
  • مناسبت روز در تقویم
  • امام زمان
  • دلنوشته
  • ضرب‌المثل
  • سخنان نویسندگان
  • #اخلاق_اسلامی
  • کلام قرآن
  • اعمال مخصوص
  • سخنان امام خمینی
  • نامه نمادین
  • برگی از تاریخ
  • #به_عشق_مولا_علی
  • سخن بزرگان
  • غدیر
  • روانشناسی
  • تورات
  • طنزانه
  • همسرانه
  • محرم و تهاجم
  • متن عرفانی، انگیزشی
  • مقتل خوانی
  • امام حسین
  • ولایت‌فقیه
  • شعر برای رهبری و کشور
  • حدیث، تفسیر حدیث،#به قلم خودم
  • قلم خودم
  • صحیفه سجادیه
  • سواد رسانه‌
  • تحلیل به قلم خودم
  • دلایل فاجعه کربلا
  • امام سجاد
  • شهادت
  • فقط خدا
  • عفاف و حجاب
  • بیداری از غفلت
  • مناسبت روز
  • عرفان‌های نوظهور
  • نماز آیات
  • امام حسن
  • خبر
  • ذکر
  • فقه
  • #حدیث قدسی
  • #سواد رسانه‌
  • تلنگر
  • بحث روز
  • آموزش
  • حضرت زهرا
  • مادر

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟

نظرسنجی سریع

نظرسنجی # یافت نشد.

  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس