از خودت شروع کن تا خدا را پیدا کنی: فرمول امام علی(ع) برای زندگی متعالی
تفسیر حدیث امام علی(ع) درباره رابطه خودشناسی و خداترسی
امام علی(ع) فرمودند:«أَكثَرُ النَّاسِ مَعرِفَةً لِنَفسِهِ أَخوَفُهُم لِرَبِّهِ»
خودشناسترین مردم، خداترسترین آنهاست.
غرر الحکم، حدیث ۳۱۲۶. (همچنین در: بحار الأنوار، ج۶۷، ص۷۲)
تفسیر حدیث بر اساس منابع شیعی:
۱. خودشناسی به مثابه راه خداشناسی
در مکتب اهل بیت(ع)، معرفت نفس کلید معرفت رب است. امام علی(ع) در خطبه متقین (همام) میفرمایند:
«فَإِنَّ مَعْرِفَةَ النَّفْسِ أَنْفَعُ الْمَعَارِفِ» (بحار الأنوار، ج۱، ص۱۵۴)
«همانا شناخت نفس، سودمندترین شناختهاست.»
این اصل در روایات متعددی تأکید شده:
· امام صادق(ع): «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ» (کافی، ج۲، ص۳۰۸)
· امام علی(ع): «مَن عَرَفَ نَفسَهُ جاهَدَها، و مَن جَهِلَ نَفسَهُ أهمَلَها» (غرر الحکم، حدیث ۹۷۶۶)
۲. مراتب خودشناسی در مکتب اهل بیت(ع)
الف) شناخت فقر ذاتی:
انسان وقتی خود را میشناسد، میفهمد:
· در ذات نیازمند به خداست
· در علم جاهل است مگر آنچه خدا آموخته
· در قدرت ضعیف است مگر آنچه خدا داده
امام سجاد(ع) در مناجات عارفین میفرمایند:
«إِلَهِي مَنْ كَانَتِ الْحَقَائِقُ لَهُ مَوْطِنًا فَقَدِ اسْتَغْنَى عَنْ دَلِيلٍ» (صحیفه سجادیه، دعای ۴۱)
ب) شناخت استعدادهای الهی:
· عقل به عنوان حجت درونی
· فطرت الهی
· اراده و اختیار
امام علی(ع): «رَأْسُ الْعَقْلِ مَعْرِفَةُ الرَّبِّ» (غرر الحکم، حدیث ۶۱۵۰)
۳. چگونه خودشناسی به خداترسی میانجامد؟
الف) شناخت عظمت انسان:
وقتی انسان میفهمد:
· کرامت ذاتی دارد: «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ» (اسراء/۷۰)
· خلیفه الله است
· اَمانتدار هستی است
این شناخت، مسئولیتپذیری میآورد و خداترسی، محصول این مسئولیتشناسی است.
ب) شناخت نقصان خود:
امام علی(ع): «أَعْجَبُ النَّاسِ بِنَفْسِهِ أَحْمَقُهُمْ» (غرر الحکم، حدیث ۲۵۳۶)
کسی که خود را میشناسد، از عجب و تکبر دور میشود.
۴. خوف الهی در فرهنگ اهل بیت(ع)
الف) خوف، نه ترس مرضی:
· خوف رحمانی: ناشی از معرفت و محبت
· خوف شیطانی: ناشی از جهل و غفلت
امام صادق(ع): «خَيرُ الخَوفِ ما حَجزَكَ عَن مَعاصِي اللَّه» (کافی، ج۲، ص۶۷)
ب) درجات خوف:
۱. خوف از عقاب: مرتبه عامه
۲.خوف از محرومیت از قرب: مرتبه خواص
۳.خوف از حجاب شدن خود خوف: مرتبه اخص الخواص
۵. آثار عملی خودشناسی و خداترسی
الف) در سطح فردی:
· مراقبه دائم: انسان خودنگر میشود
· خشوع در عبادت: نماز با حضور قلب
· تقوای عملی: ترک گناهان کوچک و بزرگ
ب) در سطح اجتماعی:
· عدالتورزی: کسی که خداترس است، به دیگران ستم نمیکند
· امانتداری: در معاملات و مسئولیتها
· نظارت درونی: نیاز کمتر به نظارت بیرونی
امام علی(ع): «اِتَّقُوا اللَّهَ فِي عِبَادِهِ وَ بِلَادِهِ فَإِنَّكُمْ مَسْئُولُونَ حَتَّى عَنِ الْبِلَادِ وَ الْعِبَادِ» (نهج البلاغه، خطبه ۱۶۷)
۶. روشهای کسب خودشناسی از دیدگاه اهل بیت(ع)
الف) تفکر و تدبر:
امام علی(ع): «التَّفَكُّرُ يَدْعُو إِلَى الْبِرِّ وَ الْعَمَلِ بِهِ» (غرر الحکم، حدیث ۴۰۳۳)
ب) محاسبه نفس:
امام کاظم(ع): «لَيْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ يُحَاسِبْ نَفْسَهُ فِي كُلِّ يَوْمٍ» (کافی، ج۲، ص۴۵۳)
ج) مراجعه به قرآن و عترت:
قرآن آینه تمامنمای انسان است. امام صادق(ع): «إِنَّ فِي كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لَأَرْبَعَةَ آيَاتٍ مَا يُرْزَقُ مُؤْمِنٌ رِزْقاً وَ لَا يُصِيبُهُ مُصِيبَةٌ إِلَّا ذَكَرَهُنَّ فَاسْتَعِينُوا بِهِنَّ عَلَى الدُّنْيَا» (کافی، ج۲، ص۶۰۲)
—
جمعبندی:
حدیث امام علی(ع) بیانگر نسبت مستقیم بین سه عنصر است:
خودشناسی → خداشناسی → خداترسی
در منظومه فکری اهل بیت(ع):
· نفس، کتاب تکوینی خداست
· معرفت نفس، کلید معرفت خداست
· خوف از خدا، میوه این معرفت است
· تقوا، محصول نهایی این فرآیند است
امام علی(ع) در نامه به امام حسن(ع) میفرمایند:
«بُنَيَّ… اعْلَمْ أَنَّ لِصَاحِبِ الْحَقِّ مَقَالًا وَ لِصَاحِبِ الْحَقِّ مَقَالًا» (نهج البلاغه، نامه ۳۱)
این آموزش، محصول همان خودشناسی و خداترسی است.