تفسیر حدیث «افضل أعمال أمتی انتظار فرج الله» با رویکرد شیعی
تفسیر حدیث «افضل أعمال أمتی انتظار فرج الله» با رویکرد شیعی
پیامبر اکرم(ص) فرمودند:
«أفضلُ أعمالِ اُمّتي انتظارُ فَرَجِ اللّهِ عزّ وجلّ»
برترین کارهای امت من، انتظار فرج خداوند عزوجل است.
بحار الأنوار، ج۵۲، ص۱۲۲، ح۲
(همچنین در: کمال الدین، ج۱، ص۲۸۷، ح۶ - الغیبة نعمانی، ص۱۴۶، ح۹)
تفسیر روایت
۱. مفهوم «انتظار فرج» در مکتب اهل بیت(ع)
انتظار فرج در فرهنگ شیعی به معنای چشم به راه بودن برای ظهور حضرت مهدی(عج) است. امام صادق(ع) در تفسیر این روایت میفرمایند:
«آیا شما از آنچه پیامبر(ص) فرمود: “برترین اعمال امت من انتظار فرج است” آگاه نیستید؟ همانا انتظار فرج، بزرگترین فرج است.» (کمال الدین، ج۱، ص۳۰۷)
۲. چرایی برتری انتظار فرج
الف) انتظار، محور همه اعمال نیک:
امام باقر(ع) میفرمایند:
«هر کس دوست دارد از یاران قائم(ع) باشد، باید منتظر باشد و در حال انتظار به تقوا و اخلاق نیکو عمل کند.» (الغیبة نعمانی، ص۲۰۰)
این نشان میدهد انتظار، انگیزهبخش همه عبادات و اخلاقیات است.
ب) انتظار، عبادت است:
امام صادق(ع) فرمودند:
«منتظران فرج ما، مانند کسانی هستند که در راه خدا به خون خود غلتیدهاند.» (کمال الدین، ج۲، ص۶۴۵)
این تشبیه نشان میدهد همان ارزش جهاد در رکاب پیامبر(ص) برای منتظر واقعی در عصر غیبت محفوظ است.
۳. شرایط انتظار واقعی از دیدگاه اهل بیت(ع)
الف) شناخت امام زمان(عج):
امام رضا(ع) میفرمایند:
«رحمت خدا بر بندهای که امر ما را زنده میدارد… پس از او بپرسید که ما را میشناسد؟ اگر گفت آری، او مؤمن است.» (عیون اخبار الرضا، ج۲، ص۲۶۴)
ب) تهذیب نفس و خودسازی:
امام صادق(ع) میفرمایند:
«هر کس دوست دارد از یاران قائم(ع) باشد، باید انتظار کشد و به پرهیزکاری و اخلاق نیکو رفتار کند.» (الغیبة نعمانی، ص۲۰۰)
۴. آثار اجتماعی انتظار فرج
الف) ایجاد جامعهای پویا و امیدوار:
جامعه منتظر، جامعهای است که:
· به آینده خوشبین است
· در برابر مشکلات مقاومت میکند
· برای تحقق عدالت تلاش میکند
ب) مقابله با یأس و ناامیدی:
امام کاظم(ع) میفرمایند:
«اگر تنها یک روز از عمر دنیا باقی مانده باشد، خداوند آن روز را آن قدر طولانی میکند تا مردی از فرزندان من قیام کند و زمین را پر از عدل و داد کند.» (کمال الدین، ج۲، ص۳۶۰)
این نگاه، امید به آینده را در دل مؤمنان زنده نگه میدارد.
۵. انتظار فعال در عصر غیبت
انتظار واقعی منفعلانه نیست، بلکه فعالانه است:
· آمادگی نظامی و علمی برای یاری امام
· دعا برای تعجیل فرج (مانند دعای عهد)
· زمینهسازی فرهنگی و اجتماعی برای ظهور
· مبارزه با ظلم و فساد در حد توان
امام صادق(ع) میفرمایند:
«هر یک از شما باید برای خروج قائم(ع) سلاحی آماده کند، حتی اگر یک تیر باشد.» (الغیبة نعمانی، ص۳۲۰)
۶. رابطه انتظار با دیگر عبادات
انتظار فرج جایگزین دیگر عبادات نیست، بلکه روح حاکم بر آنهاست:
· نماز با نیت تعجیل فرج
· روزه برای تقویت اراده در راه یاری امام
· انفاق برای تقویت پایگاههای مردمی منتظران
· امر به معروف و نهی از منکر برای ایجاد جامعهای مهدوی
جمعبندی:
انتظار فرج در مکتب اهل بیت(ع) دارای این ویژگیهاست:
۱.یک مکتب تربیتی برای خودسازی فردی
۲.یک استراتژی اجتماعی برای جامعهسازی
۳.یک فلسفه تاریخ برای تحلیل تحولات
۴.یک پروژه سیاسی برای مبارزه با استکبار
۵.یک عرفان عملی برای تقرب به خدا
پیامبر(ص) با این بیان، اساس مکتب مهدویت را بنیان نهادند که در سخنان اهل بیت(ع) تکمیل و تبیین شد.