احمد بصری کیست؟ بررسی ادعاهای یمانی موعود و نقد جریان انحرافی احمد اسماعیل
احمد بصری کیست؟ بررسی ادعاهای یمانی موعود و نقد جریان انحرافی احمد اسماعیل
احمد اسماعیل صالح السلمی البصری، معروف به «احمد الحسن الیمانی»، از چهرههای جنجالبرانگیز در عرصه مدعیان مهدویت در دهههای اخیر است. او که متولد ۱۹۶۹ میلادی در بصره عراق است، با ادعاهای عجیب و گستردهای چون وصایت امام زمان(عج)، یمانی موعود و حتی فرزندی امام دوازدهم، توجه برخی از افراد سادهلوح را به خود جلب کرد. این مقاله به بررسی هویت، ادعاها و نقدهای وارد بر جریان او میپردازد.
احمد بصری که هست و چه میگوید؟
احمد بصری پس از فارغالتحصیلی در رشته مهندسی شهرسازی، برای مدت کوتاهی در حوزه علمیه نجف حاضر شد، اما به گفته خودش به دلیل «انحرافات حوزه» آنجا را ترک کرد. او در سالهای پس از سقوط صدام حسین و ایجاد ناآرامی در عراق، با تشکیل گروههای مختلف علمی، دینی، امنیتی، مالی و حتی نظامی، به تبلیغ ادعاهای خود پرداخت.
مهمترین ادعاهای احمد بصری
بر اساس متون منتسب به او و پیروانش، احمد بصری دهها ادعای بزرگ داشته که از جمله آنها میتوان به این موارد اشاره کرد:
1. وصی و جانشین امام زمان(عج)
2. فرزند مستقیم امام مهدی(عج)
3. سفیر و فرستاده خاص حضرت حجت
4. یمانی موعودی که در روایات از خروجش قبل از ظهور خبر داده شده
5. اولین مهدی از دوازده مهدی پس از امام عصر(عج)
6. معصوم (البته با تعریف خاص خودش!)
7. نجاتدهنده حضرت یونس از شکم ماهی و حضرت ابراهیم از آتش!
8. دارای مقام نبوت و رسالت
نقد ادعاها: چرا این ادعاها رد میشود؟
منتقدان، ادعاهای احمد بصری را از چند جهت اساساً باطل میدانند:
1. عدم وجود وصیت معتبر
یکی از شرطهای اساسی برای شناخت «حجت خدا» وجود وصیت روشن از امام قبلی است. احمد بصری تنها به یک روایت ضعیفالسند از کتاب «الغیبة» شیخ طوسی استناد میکند که از نظر علمای رجال و حدیث، سند آن مجهول و غیرقابل اعتماد است و محتوایش با عقاید مسلّم شیعه در تعارض است.
2. تناقضگوییهای آشکار
او از یک سو مدعی است که امامان معصوم(ع) و حجتهای الهی علم خود را به صورت الهامی از خدا دریافت میکنند، اما از سوی دیگر به تحصیل خود در دانشگاه و حوزه علمیه اعتراف کرده است. همچنین در مورد تعداد ائمه(ع) ابتدا بر عدد ۱۲ تأکید کرده، اما بعدها خود را امام سیزدهم خوانده است!
3. اهانت به مقام انبیا و ائمه(ع)
برای توجیه ادعاهای خود، به مقام مقدس پیامبران و امامان توهین کرده است. برای مثال:
· ادعا کرده که پیامبر اسلام(ص) و ائمه(ع) بیسواد بودند!
· حضرت ابراهیم(ع) را به شرک متهم کرده است.
· درباره امام حسین(ع) و امام زمان(عج) ادعا کرده که آنان دارای «مثبت» و نوعی شرک بودند!
4. انحراف از ضروریات مذهب تشیع
جریان او مسائل مسلّم شیعه مانند انحصار امامت در دوازده امام، خاتمیت نبوت با حضرت محمد(ص) و عصمت ائمه(ع) را هدف قرار داده و سعی در تحریف آنها دارد.
5. تفکر تکفیری
او به صراحت هر کس که دعوتش را نپذیرد، تکفیر کرده و گرفتن مال مخالفان را جایز شمرده است. این بینش خشن، مشابه اندیشههای گروههای تکفیری است.
نتیجهگیری
جریان احمد بصری (احمد الحسن) نه یک حرکت دینی، که یک جنبش سیاسی-عقیدتی انحرافی است که با سوءاستفاده از احساسات پاک منتظران امام عصر(عج) و ایجاد شبهات پیچیده، در صدد ایجاد تفرقه در جهان اسلام است. بررسی ادله او نشان میدهد که ادعاهایش فاقد هرگونه پشتوانه عقلی، قرآنی و روایی معتبر است و با معیارهای شناخت «مدعی دروغین» که در روایات اهل بیت(ع) آمده، کاملاً مطابقت دارد. آگاهی از این ادعاها و نقدهای آن، سپری در برابر فتنههای آخرالزمانی است.