تناقضات و اهانتهای احمد بصری، تحلیل عقاید جریان انحرافی احمد الحسن
تناقضات و اهانتهای احمد بصری، تحلیل عقاید جریان انحرافی احمد الحسن
جریان احمد اسماعیل بصری (معروف به احمد الحسن) نه تنها به دلیل ادعاهای غیرمعمولش، بلکه به خاطر تناقضات آشکار در گفتار و اهانتهای بیسابقه به مقدسات اسلامی، مورد نقد شدید علمای شیعه قرار گرفته است. این مقاله به بررسی دقیق همین موارد میپردازد.
بخش اول: تناقضات آشکار در ادعاها و سخنان احمد بصری
۱. تناقض در منبع علم!
· از یک سو: احمد بصری در کتاب «سرگردانی» ادعا میکند که اوصیاء و حجج الهی علم را به صورت الهامی از خدا دریافت میکنند و نیاز به تحصیل نزد استاد ندارند.
· از سوی دیگر: خودش صراحتاً در کتاب «الجواب المنیری» اعتراف میکند که در دانشکده مهندسی تحصیل کرده و سپس برای یادگیری علوم دینی به حوزه علمیه نجف رفته است. این اعتراف، مستقیم با ادعای «علم لدنی» او در تضاد است.
۲. تناقض در تعداد ائمه(ع)
· در کتب اولیه: او به صراحت مینویسد: «تمام مسلمانان بر تعداد ائمه که دوازده تن است اتفاق نظر دارند… و خاتم آنها امام زمان(عج) است».
· پس از مدتی: در یک چرخش کامل، ادعا میکند که ائمه ۲۴ نفر هستند و خودش سیزدهمین آنهاست! این تناقضی فاحش در بنیادیترین اصل اعتقادی شیعه است.
بخش دوم: اهانتهای بیسابقۀ احمد بصری به انبیاء و ائمه(ع)
برای توجیه ادعاهای خود، احمد بصری به مقدسات اسلامی هجوم برده است:
۱. توهین به پیامبر اسلام(ص) و ائمه(ع)
او جسارتاً ادعا کرده است که پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) بیسواد (أمی) بودند و تنها چیزهایی را میدانستند که از مردم عادی یاد گرفتهاند! این در حالی است که روایات معتبر شیعه تصریح دارند که پیامبر(ص) به چندین زبان میخوانده و مینوشته است و هرکس آن حضرت را بیسواد بداند، مورد لعن خداوند است.
۲. نسبت شرک به حضرت ابراهیم(ع)
او در تفسیر آیات مربوط به حضرت ابراهیم(ع) مدعی شده که وقتی ملکوت آسمانها بر آن حضرت آشکار شد، نور امام علی(ع) و امام مهدی(عج) را دید و گفت: «این پروردگار من است»! و بدین ترتیب، عملاً حضرت ابراهیم(ع) را به شرک متهم کرده است.
۳. توهین به امام حسین(ع) و امام زمان(عج)
احمد بصری با تحلیل شخصی خود از فرازی از دعای عرفه (که سندیت انتساب آن به امام حسین(ع) مورد تردید است)، مدعی شده که حضرت سیدالشهدا(ع) دارای «شرک نفسانی» و «مثبت بودهاند! همچنین او ادعا کرده کهحضرت مهدی(عج) تا پایان غیبت صغری دارای مثبت و شرک بوده و پس از آن این حجاب از وجودش برداشته شده است!
بخش سوم: شبهات جدی در نسبنامه احمد بصری
احمد بصری نسب خود را به امام مهدی(عج) میرساند. اما وقتی از او شجرهنامه معتبر خواسته میشود، یکی از نزدیکانش به نام «ناظم العقیلی» میگوید:
· «اطلاع از شجرهنامه سید احمد الحسن هیچ فایدهای ندارد؛ چون او از نسل پنجم، مقطوع النسب است!» این در حالی است که خود احمد بصری بارها نسبش را به طور کامل ذکر کرده است.این تناقض و ابهام، بزرگترین شبهه بر ادعای اوست.
بخش چهارم: تفاوت یمانی موعود واقعی با احمد بصری
یمانی موعود در روایات معتبر، دارای ویژگیهایی است که احمد بصری فاقد آنهاست:
· هدایتگر به سوی حق است: در حالی که ادعاهای احمد بصری پر از انحراف و شرک است.
· دعوت کننده به امام حق است: ولی احمد بصری مردم را به سوی خودش دعوت میکند.
· پرچمش از پرچم های آسمانی است: پرچم احمد بصری، پرچم درگیریهای مسلحانه و تکفیر دیگران بوده است.
نتیجهگیری
جریان احمد الحسن البصری با عقاید انحرافی، تناقضگوییهای متعدد و اهانتهای شدید به ساحت مقدس انبیا و ائمه(ع)، نمونه بارز یک فرقه ضاله آخرالزمانی است. تحلیل سخنان و کتابهای او نشان میدهد که این جریان، هیچ پایه و اساس عقلی یا نقلی معتبری ندارد و تنها با سوءاستفاده از فضای ناآرام سیاسی و احساسات مذهبی مردم، به حیات خود ادامه میدهد. آگاهی از این تناقضات و اهانتها، بهترین سلاح برای مصون ماندن از فتنههای چنین مدعیان دروغینی است.