چرا امام زمان(عج) را "مهدی" مینامند؟
امام صادق علیه السلام: “لمّا سُئلَ عن عِلّةِ تَسمِيَةِ القائمِ بالمَهديِّ ـ: لِأنّه يُهدى إلى كلِّ أمرٍ خَفيٍّ"؛ آن گاه كه از علت نامگذارى قائم به مهدى پرسيده شد ـفرمود : چون او به هر امر نهانى رهنمون مىشود(الغيبة للطوسي : ص ٤٧١ ح ٤٨٩ ).
بر اساس تحلیل معناشی، مفهوم “مهدی(عج)” در چهارچوبی عمیق و چندبعدی قابل تبیین است:
۱. تحلیل ریشهشناختی “مهدی”
- فعل پویای هدایت (هدایت فعال):
نه یک وضعیت منفعل، بلکه حرکتی پویا از سوی امام به سمت هدایت جهان در تمام عرصهها. این هدایت مستمر و زنده است.
- صیغه مجهول “یُهدی":
تأکید بر این که منشأ این هدایت مستقیماً از سوی خداست (نه توانایی بشری). امام واسطه فیض الهی است.
- “کل أمر خفی":
جامعیت هدایت امام شامل تمام شئون پنهان مادی و معنوی میشود؛ از ریزترین جزئیات طبیعت تا اسرار قلوب انسانها.
۲. ابعاد هدایت پنهان در عصر غیبت
👑 سیاسی: تحلیل توطئههای دشمنان - شناسایی خائنان (مبنا: مدیریت نظام جهانی)
🧠 علمی: آگاهی از علوم غیبی - اسرار کائنات (مبنا: اشراف بر کتاب تکوین)
💖 معنوی: هدایت قلوب - تشخیص نفاق/ایمان (مبنا: ولایت باطنی)
🌍 جهانی: نظارت بر نظام هستی - مدیریت امور (مبنا: ربوبیت اجرایی)
۳. نکته عرفانی کلیدی
حدیث امام صادق(ع) در پاسخ به پرسش “هدایت غایب":
“کَالمِصباحِ فی وَسَطِ الظُّلمِ؛ او چراغی است در قلب تاریکیها"
این تشبیه نشان میدهد:
- هدایت امام غیرمستقیم اما نورانی است
- اثر او در تاریکترین شرایط آشکار میشود
- غیبت، نفی حضور نیست؛ تغییر کیفیت حضور است
۴. تطبیق قرآنی
وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا (الزمر:۶۹): نور مهدی(عج) تجلی نور ربوبی است
یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ (المائده:۱۶): الگوی هدایت از ظلمات به نور
جمعبندی حکمی
مهدویت، تجلی “هدایت فعّال الهی” است که:
- در عصر غیبت بهصورت مدیریت نامحسوس (ولایت تکوینی) جریان دارد
- با نورانیت باطنی (چراغ در ظلمت) دلهای مؤمنان را زنده نگه میدارد
- ظهور او تجسم عینی آیه “أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا” خواهد بود
- “یُهدی” بودنش، امتداد هدایت انبیاء در حدّ اعلای آن است.