فرهنگی

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

هفت نشانۀ جهل مرکب از دیدگاه امام علی(ع) با استناد به نهج البلاغه

13 خرداد 1404 توسط صفيه گرجي

در تحلیل هفت نشانۀ خطرناک نادانی از منظر امیرالمؤمنین علی(ع) که در تحف العقول بر آن تأکید شده، منابع معتبری همچون نهج البلاغه این ویژگی‌ها را در چارچوب گسترده‌تری از “پیامدهای اجتماعی جهل” و “رویکردهای خرافه‌گرایانه” تبیین می‌کنند. بر اساس یافته‌های پژوهشی در منابع اسلامی، این نشانه‌ها و ریشه‌های آن‌ها را می‌توان چنین تحلیل کرد:

 

هفت نشانۀ جهل مرکب از دیدگاه امام علی(ع) با استناد به نهج البلاغه

1. خود را عالم پنداشتن (جهل مرکب)  

   امام در خطبۀ ۱۰۲ نهج البلاغه تأکید می‌کنند: “نشان نادانی شخص همین بس که ارزش خویش را نشناسد” (کَفی بِالمَرءِ جَهلاً ألّا یَعرِفَ قَدرَهُ). این همان “توهم دانایی” است که فرد را از درک عمق نادانی خود بازمی‌دارد.  

 

2. اکتفا به نظر خود (انحصارطلبی فکری)  

   در حکمت ۳۱ نهج البلاغه، جهل نتیجۀ “ستیزه‌جویی با حق” دانسته شده است. کسی که تنها به فهم ناقص خود تکیه می‌کند، پردۀ قانون را می‌درَد و به نابودی می‌افتد (خطبۀ ۱۶).  

 

3. دوری‌گزینی از عالمان (علم‌گریزی)  

   امام علی(ع) جوامع نادان را جوامعی می‌دانند که در آن “جهانِ عالم لجام‌زده است و جاهل مکرم” (بارضِ عالمُها مُلجَم و جاهلُها مُکرم). یعنی نادانان حاکمیت فکری می‌یابند و عالمان به حاشیه رانده می‌شوند.  

 

4. عیب‌جویی از دانشمندان (حسد علمی)  

   این رفتار در حکمت ۱۷۲ نهج البلاغه تحلیل شده است: “مردم دشمن چیزی هستند که نمی‌دانند” (النَّاسُ أعداءُ ما جَهِلوا). نادان برای پوشش نقص خود، به تحقیر عالمان روی می‌آورد.  

 

5. تکفیر مخالفان (انعطاف‌ناپذیری)  

   این نشانه بازتابی از “چیرگی نادانان” است که امام در تفسیر داستان حضرت موسی(ع) بیان می‌کنند: موسی نه از مرگ، بلکه از “پیروزی گمراهان” هراس داشت. جامعۀ جاهل، هر صاحب حقی را “خطاکار” می‌خواند.  

 

6. اتهام گمراه‌کنندگی به عالمان (جبهه‌گیری علیه حقیقت)  

   در خطبۀ ۱۴۶ تأکید شده که “مرگ نادانی” تنها در پرتو قرآن و عالمان عامل محقق می‌شود. نادان با متهم کردن عالمان به گمراهی، تلاش می‌کند نور حقیقت را خاموش کند.  

 

7. انکار ناآگاهانه (مکانیسم دفاعی جهل)  

   امام در شرح حکمت ۱۷۲، جهل را “ظلمت متراکم” می‌دانند که انسان در آن هر پدیده‌ای را “حیوان درنده” تصور می‌کند. این ترس از ناشناخته‌ها، به انکار و تکذیب حقایق می‌انجامد.

 

ریشه‌های جهل مرکب از منظر نهج البلاغه

- اعتماد بیجا به فهم ناقص  

  امام در خطبۀ ۱۸۹، نادان را کسی می‌دانند که “مرگ” را نه “پند” که “عبرت” می‌بیند؛ یعنی توان خردورزی ندارد و تنها به مشاهدات سطحی بسنده می‌کند.  

- تحیر در نادانی  

  عالمی که به علمش عمل نکند، “همچون نادان سرگردان است” (کَالجاهِلِ الحائِر). این سرگردانی نتیجۀ دوری از قرآن و عقل است (خطبۀ ۱۴۶).  

- سر باز زدن از یادگیری  

  در خطبۀ ۳۴ یکی از وظایف امام را “آموختن دانش به مردم” می‌دانند، زیرا جهل، بی‌اعتمادی و دشمنی می‌آفریند.

 

پیامدهای اجتماعی جهل مرکب (با استناد به تحلیل‌های نهج البلاغه)

  جمود فکری

حاکمیت جاهلان و خاموشی عالمان خطبۀ ۲: “جاهلُها مُکرم" 

 تفرقه

  دشمنی با ناشناخته‌ها (حکمت ۱۷۲) 

انکار حق 

تکذیب معجزات الهی (مانند داستان موسی) تحلیل خطبۀ ۲ 

 

راه نجات: توصیۀ امام علی(ع) برای گسست از جهل

1. تواضع در برابر علم: شناخت قدر خویش (خطبۀ ۱۰۲).  

2. پیوند با اهل دانش: “زنده‌کردن دانش” تنها با زیست قرآنی و مجالست با عالمان ممکن است (خطبۀ ۱۴۶).  

3. خردورزی: امام عقل را تنها مرجع نجات‌بخش می‌دانند: “همین مرگ، پنددهندۀ خردمندان است” (حکمت ۱۸۹).  

 

هشدار نهایی

امام علی(ع) همواره یادآور شده‌اند که بحران‌های جامعه ریشه در “چیرگی نادانان” دارد؛ همان‌ها که به نام دین، مردم را به خرافه می‌خوانند و هر صدای حق‌طلبی را خاموش می‌کنند. تنها سلاح نجات، تیزکردن شمشیر آگاهی است.

 

این تحلیل نشان می‌دهد نشانه‌های مطرح‌شده در تحف العقول، بازتابی عینی از الگوهای رفتاریِ جوامع جاهلی است که امام علی(ع) در نهج البلاغه به مصادیق تاریخی و عینی آن پرداخته‌اند.

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

کلیدواژه ها: #آفات_فکری #اخلاق_علمی #امیرالمومنین_علی #تحف العقول #تواضع_علمی #جهل_مرکب #علم آموزی #پرهیز_از_خودبین

موضوعات: بدون موضوع, تربیت در نهج البلاغه, حدیث روز, #اخلاق_اسلامی لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

آذر 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          

فرهنگی

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • تربیت در نهج البلاغه
  • حدیث روز
  • معرفی منابع
  • سیاسی
  • شبهات
  • مناسبت روز
    • ماه رجب
  • معرفی بازی مدافعان حرم
  • #سردار
  • عاشقانه
  • زندگی ایده‌آل
  • قانون رهایی
  • دنیای نوجوانان
  • مدیریت زمان
  • سبک زندگی
  • #امام حسین_اربعین
  • حکایت
  • حکایت
  • دانستنی‌ها
  • ماه رجب
  • معرفی کتاب با موضوع قرآنی
  • معرفی کتاب با موضوع انقلاب اسلامی
  • کودک پروری
  • دلنوشته در مورد امام زمان
  • تفسیر قرآن
  • مقاله کوتاه
  • #ترفندهای_خانداری
  • بیانات رهبر
  • دعا
  • مناسبت روز در تقویم
  • امام زمان
  • دلنوشته
  • ضرب‌المثل
  • سخنان نویسندگان
  • #اخلاق_اسلامی
  • کلام قرآن
  • اعمال مخصوص
  • سخنان امام خمینی
  • نامه نمادین
  • برگی از تاریخ
  • #به_عشق_مولا_علی
  • سخن بزرگان
  • غدیر
  • روانشناسی
  • تورات
  • طنزانه
  • همسرانه
  • محرم و تهاجم
  • متن عرفانی، انگیزشی
  • مقتل خوانی
  • امام حسین
  • ولایت‌فقیه
  • شعر برای رهبری و کشور
  • حدیث، تفسیر حدیث،#به قلم خودم
  • قلم خودم
  • صحیفه سجادیه
  • سواد رسانه‌
  • تحلیل به قلم خودم
  • دلایل فاجعه کربلا
  • امام سجاد
  • شهادت
  • فقط خدا
  • عفاف و حجاب
  • بیداری از غفلت
  • مناسبت روز
  • عرفان‌های نوظهور
  • نماز آیات
  • امام حسن
  • خبر
  • ذکر
  • فقه
  • #حدیث قدسی
  • #سواد رسانه‌
  • تلنگر
  • بحث روز
  • آموزش
  • حضرت زهرا
  • مادر

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟

نظرسنجی سریع

نظرسنجی # یافت نشد.

  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس