مردم مشرق زمین؛ پیشگامان ظهور. (تفسیر حدیثی از پیامبر اکرم (ص) درباره زمینهسازان حکومت مهدوی)
مردم مشرق زمین؛ پیشگامان ظهور. (تفسیر حدیثی از پیامبر اکرم (ص) درباره زمینهسازان حکومت مهدوی)
زمینه سازان حکومت امام مهدی(عج)
پیامبراکرم (ﷺ) : «يَخرُجُ ناسٌ مِنَ المَشرِقِ فَيُوَطِّئونَ لِلمَهدِيِ سُلطانَهُ». مردمى از مشرق قيام مىكنند و زمينه حكومت مهدى را فراهم مىآورند.
📚 كنزالعمّال: ح ۳۸۶۵۷
پیامبر گرامی اسلام (ص) در این حدیث شریف، به یکی از نشانهها و بسترهای مهم قیام جهانی حضرت مهدی (عج) اشاره میفرمایند: «مردمی از مشرق قیام میکنند و زمینه حکومت مهدی را فراهم میآورند.»
این جمله کوتاه، سرشار از معانی عمیق است که میتوان آن را از چند منظر بررسی کرد:
۱. «مَشرِق»؛ جغرافیای امید
· تفسیر: “مشرق” در این حدیث، میتواند هم اشاره جغرافیایی داشته باشد و هم نمادین. از نظر جغرافیایی، بسیاری از مفسران، “مشرق” را سرزمینهایی مانند ایران دانستهاند که خورشید اسلام از آنجا طلوع کرد و در آستانه ظهور نیز خورشید ولایت از آنجا درخشش خواهد کرد. از نظر نمادین، “مشرق” میتواند نماد “سرزمین نور” و “خاستگاه بیداری” باشد.
۲. «یَخرُجُ ناسٌ»؛ قیام مردمی الهی
· تفسیر: این حرکت، یک “خروج” و “قیام” مردمی است. این کلمه نشان میدهد که این جریان، حرکتی خودجوش، آگاهانه و برخاسته از متن مردم است، نه تحمیلی از بیرون. این “مردم” کسانی هستند که به دنبال احیای ارزشهای حقیقی اسلام ناب هستند.
۳. «فَيُوَطِّئونَ»؛ زمینهسازی فعال
· تفسیر: کلیدواژه اصلی حدیث، “تَوطِئه” است که به معنای “هموار کردن"، “آماده سازی” و “زمینهچینی” است. این کار، فعالیتی چندبعدی است:
· زمینهسازی فکری: مبارزه با شبهات، ترویج معارف ناب مهدوی و آماده کردن افکار عمومی برای پذیرش حکومت جهانی عدل.
· زمینهسازی فرهنگی: ترویج فرهنگ انتظار، ایثار، شهادت و ارزشهای اسلامی.
· زمینهسازی اجتماعی: ایجاد شبکههای مردمی، تقویت روحیه همکاری و ایجاد ساختارهای اجتماعی بر پایه عدالت.
۴. «لِلمَهدِيِ سُلطانَهُ»؛ برای استقرار حکومت مهدی
· تفسیر: هدف نهایی این قیام، برپایی “سلطنت” و “حکومت” حضرت مهدی (عج) است. این گروه، خود را صاحب حکومت نمیدانند، بلکه “خدمتگزاران” و “پیشگامان” حکومت یگانه منجی بشریت هستند. آنان راه را برای فرمانروایی او هموار میکنند.
پیام اصلی و کاربردی برای امروز
این حدیث برای ما که در عصر حاضر زندگی میکنیم، چند پیام مهم دارد:
· مسئولیت تاریخی: این روایت به ما میفهماند که ظهور، یک اتفاق ناگهانی و بدون مقدمه نیست. بلکه نیازمند “زمینهسازی” است و هر یک از ما میتوانیم در این جریان بزرگ، نقشی ایفا کنیم.
· امیدواری: این حدیث، مایه امید برای همه مستضعفان و منتظران است که بدانند خداوند، یاران و زمینهسازانی را برای انقلاب مهدی (عج) تربیت خواهد کرد.
· عمل به جای انتظار منفعل: “انتظار فرج” به معنای دست روی دست گذاشتن نیست. بلکه به معنای “تلاش برای فراهم کردن زمینه ظهور” است. ما نیز باید در حد توان خود، در هموار کردن این راه سهیم باشیم.
جمعبندی
پیامبر اکرم (ص) قرنها پیش، طلوع خورشید امید را از مشرق زمین بشارت دادند. این حدیث، هم بیانگر یک “وعده قطعی الهی” است و هم یک “مسئولیت بزرگ” برای همه منتظران، به ویژه ساکنان سرزمینهای مشرق زمین. باید با خودسازی، معرفتافزایی و تلاش در جهت گسترش عدالت، در زمره “مردمی” باشیم که “زمینهساز” حکومت عدل جهانی حضرت مهدی (عج) هستند.