فرهنگی

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

غلطک سنت یا منبر مدرن؟ نقدی بر شیوه‌های آموزش در حوزه‌های علمیه

15 آذر 1404 توسط صفيه گرجي

غلطک سنت یا منبر مدرن؟ نقدی بر شیوه‌های آموزش در حوزه‌های علمیه

 

علامه حسن‌زاده آملی(ره) در کتاب «هزار و یک کلمه» خاطره‌ای آموزنده نقل می‌کند:

در دوران تحصیل، هنگامی که از استادش (شعرانی) پرسید آیا می‌تواند «شفای» ابن‌سینا را نزد استاد دیگری نیز بخواند، استاد در پاسخ تأکید کرد: «طلبه باید پیش مُلای کتابی درس بخواند»؛ استادی که تسلط عمیق بر متن دارد، نه فقط اطلاعات گسترده از خارج کتاب.

 

چند نکته کلیدی از این روایت:

 

✅ متن‌فهمی؛ مهارت طلبه حرفه‌ای

در سنت حوزه، آزمون اجتهاد با فهم متون معیار مثل «جواهرالکلام» سنجیده می‌شد. زیرا اگر طلبه‌ای نتواند مقصود فقهای بزرگ را از متن دربیاورد، چگونه می‌خواهد آیات و روایات را — که فهمشان دشوارتر است — بفهمد؟

 

✅ تلخیص‌خوانی، آفت دانش حوزوی

متأسفانه امروزه بسیاری از طلاب به «ترجمه‌خوانی» و «تلخیص‌خوانی» روی آورده‌اند، غافل از اینکه هستهٔ اصلی آموزش حوزوی، «متن‌فهمی عمیق» است. بدون این مهارت، طلبه از میراث عظیم حوزوی محروم می‌ماند و مجبور به تکرار مکررات یا تکیه بر رأی شخصی می‌شود.

 

✅ متن‌محوری؛ تنها راه استنباط از وحی

علوم وحیانی ذاتاً متن‌محورند. اگر طلبه نتواند از رسائل و مکاسب، مراد مؤلف را استخراج کند، قطعاً از استنباط آیات و روایات ناتوان خواهد بود. مهارت اصلی، «شیر دوشیدن از متن» است، نه فقط «شیر آماده خوردن».

 

✅ نقص در تدریس: ارائه محتوا از «خارج متن»

در کلاس‌های حوزه معمولاً پنج بخش باید ارائه شود: ۱.ارائه محتوای خارج از متن

۲. نظرات شروح

۳. نکات ادبی، منطقی و ترجمه دقیق متن ← اصل کار استاد در سنت

۴. نقد متن

۵. مقایسه با کتب دیگر

 

اما امروزه عموماً فقط بخش اول ارائه می‌شود و باقی بر عهدهٔ طلبه می‌ماند. در حالی که در سنت، استاد متن را «صاف» می‌کرد و طلبه با پیش‌مطالعه، فقط نقاط نامفهوم را می‌پرسید.

 

✅ استاد متن‌خوان یا منبری؟

گاه علت گرایش اساتید به تدریس «خارج متن» این است که خودشان نیز تسلط کامل بر متن درسی ندارند. این نقیصه باید جبران شود تا دروس حوزه، دوباره بر «غلطک متن‌محوری» بچرخند، نه به منبری‌های صرف تبدیل شوند.

 

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

کلیدواژه ها: آموزش در حوزه‌های علمیه تفاوت ملای کتابی و استاد غیرمتن‌محور روش تدریس متن‌محور سنت حوزوی و چالش‌های امروز علامه حسن زاده آملی متن‌فهمی در علوم حوزوی مهارت استنباط از متون دینی نقد تلخیص‌خوانی طلاب

موضوعات: بدون موضوع لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

آذر 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          

فرهنگی

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • تربیت در نهج البلاغه
  • حدیث روز
  • معرفی منابع
  • سیاسی
  • شبهات
  • مناسبت روز
    • ماه رجب
  • معرفی بازی مدافعان حرم
  • #سردار
  • عاشقانه
  • زندگی ایده‌آل
  • قانون رهایی
  • دنیای نوجوانان
  • مدیریت زمان
  • سبک زندگی
  • #امام حسین_اربعین
  • حکایت
  • حکایت
  • دانستنی‌ها
  • ماه رجب
  • معرفی کتاب با موضوع قرآنی
  • معرفی کتاب با موضوع انقلاب اسلامی
  • کودک پروری
  • دلنوشته در مورد امام زمان
  • تفسیر قرآن
  • مقاله کوتاه
  • #ترفندهای_خانداری
  • بیانات رهبر
  • دعا
  • مناسبت روز در تقویم
  • امام زمان
  • دلنوشته
  • ضرب‌المثل
  • سخنان نویسندگان
  • #اخلاق_اسلامی
  • کلام قرآن
  • اعمال مخصوص
  • سخنان امام خمینی
  • نامه نمادین
  • برگی از تاریخ
  • #به_عشق_مولا_علی
  • سخن بزرگان
  • غدیر
  • روانشناسی
  • تورات
  • طنزانه
  • همسرانه
  • محرم و تهاجم
  • متن عرفانی، انگیزشی
  • مقتل خوانی
  • امام حسین
  • ولایت‌فقیه
  • شعر برای رهبری و کشور
  • حدیث، تفسیر حدیث،#به قلم خودم
  • قلم خودم
  • صحیفه سجادیه
  • سواد رسانه‌
  • تحلیل به قلم خودم
  • دلایل فاجعه کربلا
  • امام سجاد
  • شهادت
  • فقط خدا
  • عفاف و حجاب
  • بیداری از غفلت
  • مناسبت روز
  • عرفان‌های نوظهور
  • نماز آیات
  • امام حسن
  • خبر
  • ذکر
  • فقه
  • #حدیث قدسی
  • #سواد رسانه‌
  • تلنگر
  • بحث روز
  • آموزش
  • حضرت زهرا
  • مادر

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟

نظرسنجی سریع

نظرسنجی # یافت نشد.

  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس