حجاب؛ امانت الهی یا انتخاب شخصی؟
حجاب؛ امانت الهی یا انتخاب شخصی؟
نگاهی ژرف به سخنان آیتالله جوادی آملی درباره حقیقت حجاب
دو رویکرد، دو جهان بینی
آیتالله جوادی آملی با بیان عمیقی، دو گونه نگرش به حجاب را ترسیم میکنند:
«زنانی که در اوج امنیت، میجنگند برای برداشتن تکهای پارچه از سرشان!!
و زنانی که زیر بمباران میگردند به دنبال همان یک تکه پارچه، برای حفاظت از شرافتشان!!»
تصویری که باید دید
· در یک سو، زنانی که در آسایش و امنیت، حجاب را محدودیت میبینند
· در سوی دیگر، زنانی که در میان جنگ و ناامنی، حجاب را سپر شرافت خود میدانند
· این تقابل، تفاوت در نگرش به کرامت زن را نشان میدهد
حرمت زن؛ حقی که به کسی تعلق ندارد
«حرمت زن، نه اختصاص به خود زن دارد. نه مال شوهر و نه ویژه برادران و فرزندانش میباشد.
همهی اینها اگر رضایت بدهند، “قرآن” راضی نخواهد بود.»
درک اشتباه رایج
· بسیاری گمان میکنند حجاب حق شخصی زن است
· برخی میپندارند مربوط به خانواده یا همسر است
· اما حقیقت فراتر از این تصورات است
حجاب؛ “حق الله” است نه “حق الناس”
«حرمت زن و حیثیت زن به عنوان “حقالله” مطرح است.
حجاب زن، حقی است الهی!
عصمت زن، حق الله است.»
معنای “حق الله”
· حق الله به معنای حقی است که مختص خداوند است
· هیچ کس نمیتواند از این حق گذشت کند
· این حق، قابل اسقاط یا انتقال به دیگران نیست
زن؛ امین حق الله
«زن به عنوان امین حقالله، از نظر قرآن مطرح است.»
مسئولیتی الهی
· زن، امین و نگهبان حقی الهی است
· این امانت، مربوط به شخصیت و کرامت اوست
· حفظ این امانت، موجب تعالی و کمال است
چرا نمیتوان از حجاب گذشت؟
«زن باید این مسئله را درک کند که حجاب او تنها مربوط به خود او نیست تا بگوید من از حق خودم صرف نظر کردم.
حجاب زن، مربوط به مرد نیست تا مرد بگوید من راضیم.
حجاب زن، مال خانواده نیست تا اعضای خانواده رضایت دهند.»
هشدارهای مهم
· نمیتوان گفت: “خودم تصمیم میگیرم”
· نمیتوان گفت: “شوهرم راضی است”
· نمیتوان گفت: “خانوادهام موافقند”
نتیجهگیری: حجاب، حریمی مقدس
حجاب، تنها یک پوشش نیست؛ بلکه:
· حریمی برای حفظ کرامت زن
· امانتی برای حفظ عصمت
· تکلیفی برای تقرب به خداوند
· نمادی برای احترام به شخصیت زن
وقتی حجاب را به عنوان “حق الله” بفهمیم، درمییابیم که این تکلیف، نه برای محدود کردن که برای بزرگ داشتن زن و حفظ شرافت اوست.