ترازوی عدالت علوی، تحلیل حکمت ۲۱۳۵ امام علی(ع)
ترازوی عدالت علوی، تحلیل حکمت ۲۱۳۵ امام علی(ع)
⚔️ فرمان راهبردی امام علی(ع)، امیرالمؤمنین میفرمایند:《السَّيْفُ فَاتِقٌ، وَ الدِّينُ رَاتِقٌ؛ فَالدِّينُ يَأْمُرُ بِالْمَعْرُوفِ، وَ السَّيْفُ يَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ》؛ شمشیر شكافندهی ستم است و دين پيونددهندهی جامعه؛ كه دين به نيكی فرمان میدهد و شمشير از زشتی بازمیدارد.
📚 غرر الحكم، ح۲۱۳۵
🔥 ۴ کلید طلایی از این حکمت
۱. دو بالِ اصلاح جامعه:
- دین (امر به معروف): بنیانسازی اخلاقی ← زیربنا
- شمشیر (نهی از منکر): برخورد با فساد ← پشتوانه اجرایی
۲. نقش شمشیر در مکتب علوی
- نه ابزار تجاوز، که دفاع از مظلوم است
- تأیید قرآن: أَذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا (حج: ۳۹)
به كسانى كه جنگ بر آنان تحميل شده، رخصت [جهاد] داده شده است
۳. تقدم معنویت بر نیروی نظامی
- شمشیر بدون هدایت دین → ستمآفرین
- دین بدون پشتوانه اجرایی → ناتمام
- (تحلیل علامه جعفری در تفسیر نهجالبلاغه)
۴. کارکرد در حال حاضر
- مبارزه با صهیونیسم:
• دین → بیداریسازی مردمی
• شمشیر → مقاومت مسلحانه