بنبست فکری دارید؟ نسخهی امام علی(ع) برای گشایشِ راه
«إِذَا أَنْكَرْتَ مِنْ عَقْلِكَ شَيْئًا فَاقْتَدِ بِرَأْيِ عَاقِلٍ يُزِيلُ مَا أَنْكَرْتَهُ»
امام علی(ع): هرگاه از عقل خود به نتیجهای نرسیدی، از اندیشهی خردمندی که مشکل تو را حل میکند پیروی کن(غررالحکم، حدیث ۴).
۱. جایگاه عقل در مکتب اهلبیت(ع)
عقل در نگاه شیعه، یکی از منابع مهم شناخت حقایق دینی است و به عنوان «حجت باطنی» شناخته میشود. امام صادق(ع) میفرمایند: «العقلُ دَلیلُ المُؤمِنِ» (عقل، راهنمای مؤمن است). با این حال، امام علی(ع) در این حدیث به محدودیتهای عقل فردی اشاره کرده و تأکید میکند که در موارد پیچیده، باید از خرد جمعی یا دانش خردمندان بهره گرفت.
۲. تفسیر فرازهای حدیث
«إِذَا أَنْكَرْتَ مِنْ عَقْلِكَ شَيْئًا»
این عبارت به وضعیتی اشاره دارد که انسان در فهم یک مسئله به بنبست میرسد یا دچار تضاد فکری میشود. امام باقر(ع) در تبیین این مفهوم میفرمایند: «اَلنَّاسُ عَبِيدُ مَا جَهِلُوا» (مردم بردۀ نادانیهای خود هستند).
«فَاقْتَدِ بِرَأْيِ عَاقِلٍ»
«خردمند» در اینجا تنها به فرد باهوش اشاره ندارد، بلکه کسی است که دانشش را با تقوا و آگاهی از تعالیم اهلبیت(ع) ترکیب کرده باشد. امام علی(ع) در نامه به مالک اشتر میفرمایند: «فَبَارِزْ إِلَى العُلَمَاءِ» (با علما درآمیز).
۳. پاسخ به شبهات
شبهه
آیا این حدیث به معنای نفی عقل و تقلید کورکورانه است؟
پاسخ:خیر! امام(ع) پس از ناتوانی عقل فردی، مشورت با خردمند را توصیه میکند. این «تقلید آگاهانه» از متخصصان است، نه پیروی کورکورانه.
شبهه
چرا در شیعه بر مراجعه به علما تأکید میشود؟
پاسخ: زیرا علما وارثان علم پیامبر(ص) و اهلبیت(ع) هستند. امام عصر(عج) میفرمایند: «أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِيهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِيثِنَا» (در رویدادهای جدید، به راویان حدیث ما رجوع کنید).
۴. پیام حدیث برای شیعیان
- تواضع علمی: پذیرش محدودیتهای خود و عدم اصرار بر فهم ناقص.
- تکمیل عقل با تعالیم اهلبیت(ع): امام رضا(ع) میفرمایند: «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ» (هر که خود را شناخت، پروردگارش را شناخت).
- مرجعیت دینی
این حدیث پایهی شرعیِ «تقلید از مجتهدان» در فقه شیعه است.
امام علی(ع) با این حدیث، چراغِ راهِ عقلگرایی مسئولانه را روشن میکند:
«خِرَدت را به کار بند، اما اگر زمین خوردی، دستِ خردمندان را بگیر!»
این آموزه، شیعیان را به تعادل میان «عقل فردی» و «رهبری علمی اهلبیت(ع)» دعوت میکند.