برای والدین، معلمان و سیاستگذاران آموزش و پرورش
برای والدین، معلمان و سیاستگذاران آموزش و پرورش
🔸هر کس که تا به حال در مدرسه بوده، می داند که مدرسه زندان است، اما تقریبا هیچکس پس از سن مدرسه، این را به زبان نمی آورد.
زندان، طبق تعریف کلی و متداول، هر مکانی است که حصر غیرداوطلبانه و محدودیت آزادی را در خود دارد. در مدرسه، مانند زندان های بزرگسالان، به زندانیان گفته می شود که دقیقا چه کاری باید انجام دهند، و اگر نتوانند از قوانین اطاعت کنند، تنبیه می شوند.
🔸تفاوت دیگر این است که بزرگسالان را به زندان می اندازیم چون آن ها جرمی مرتکب شده اند، در حالی که کودکان را فقط به خاطر سنشان به مدرسه می فرستیم.
این بخش از کتاب “یادگیری آزاد” پیتر گری، نقدی تند و تأملبرانگیز بر سیستم آموزشی سنتی ارائه میدهد. در ادامه تحلیل و جمعبندی این ایده را میخوانید:
تحلیل مفهوم “مدرسه به مثابه زندان” از دیدگاه پیتر گری
شباهتهای کلیدی مدرسه و زندان:
· اختیار محدود: دانشآموزان مانند زندانیان حق انتخاب ندارند
· برنامه تحمیلی: فعالیتها و زمانبندی کاملاً از پیش تعیین شده
· نظام تنبیه: عدم پیروی از قوانین با مجازات همراه است
· کنترل دائمی: تحت نظارت و کنترل مداوم بودن
تفاوت بنیادین:
· زندان بزرگسالان: نتیجه ارتکاب جرم
· مدرسه کودکان: تنها به دلیل رسیدن به سن خاص
پیام اصلی گری
سیستم آموزشی فعلی، شادی یادگیری ذاتی را از کودکان میگیرد و آن را به یک وظیفه اجباری تبدیل میکند.
این نگاه رادیکال، ما را به بازاندیشی در مورد هدف واقعی آموزش وامیدارد. آیا میتوان سیستمهایی طراحی کرد که هم آموزش را ممکن سازند و هم آزادی و اشتیاق طبیعی کودکان را حفظ کنند؟