فرهنگی

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

حاشیه‌سازی بزرگ در پخش زنده صداوسیما؛ وقتی مجریان از خواندن یک آیه ساده درماندند!

27 آبان 1404 توسط صفيه گرجي

حاشیه‌سازی بزرگ در پخش زنده صداوسیما؛ وقتی مجریان از خواندن یک آیه ساده درماندند!

آبرو‌ریزی در صداوسیما در برنامه پخش زنده!

 

🔻📽 ناتوانی مجریان در خواندن «آیه وَإِن یَکاد» از روی تابلو و پاس‌دادن آن به یکدیگر!

 

این اتفاق، نشانه‌ای روشن از فقر فرهنگی و فاصله گرفتن از قرآن کریم در دستگاه‌های فرهنگی است.

 

وقتی مجریان تلویزیون نتوانند آیه‌ای را بخوانند که سال‌هاست بر سر در بسیاری از خانه‌ها نصب است و تقریباً همه مردم با آن آشنایی دارند؛

یعنی باید جدی‌تر از همیشه بپرسیم:

 

دقیقاً چه بر سر آموزش، فرهنگ و هویت دینی ما آمده است؟

 نظر دهید »

سکوتی که می‌کُشد؛ نگاهی دردناک به فاجعه سقط‌جنین در ایران

07 آبان 1404 توسط صفيه گرجي

سکوتی که می‌کُشد؛ نگاهی دردناک به فاجعه سقط‌جنین در ایران

آیا تا به‌حال به این حقیقت تلخ اندیشیده‌اید؟

درد را باید دید، هرجا که باشد.

در دو سال گذشته، جهان به تماشای خون و رنج کودکان غزه نشسته است — آمارهایی که دل هر انسان حساسی را به‌لرزه در می‌آورد. اما آیا فقط آن‌جا سزاوارِ نگرانی ماست؟

در داخل کشور خودِ ما نیز هر سال هزاران جان ناتمام از میان می‌رود. بنا بر آمارهایی که از سوی منابع مختلف اعلام شده، سالانه صدها هزار سقط‌جنین رخ می‌دهد — رقمی که با هر تعبیر، هولناک است و قابل چشم‌پوشی نیست. این آمار، نه فقط ارقامِ سرد، که هشداری اخلاقی و اجتماعی است.

رژیم صهیونیستی در دو سال گذشته بیش از ۲۰,۰۰۰ کودک در غزه را به شهادت رسانده؛ جنایتی که وجدان جهان را بیدار کرده و انسان‌ها را به اعتراض و قیام واداشته است.

🇮🇷 اما در ایرانِ عزیز، طبق آمار رسمی وزارت بهداشت، سالانه حدود ۳۵۰,۰۰۰ و به گفته رئیس کمیسیون جمعیت مجلس، نزدیک به ۷۳۰,۰۰۰ سقط‌جنین رخ می‌دهد!

😢 یعنی ۱۷ تا ۳۶ برابر بیشتر از کودکان شهید غزه، در خاک خودمان، انسان‌های بی‌گناه از بین می‌روند…

📉 آمارها تلخ‌اند، و این درد عمیق و هولناک است…

📊 چرا این اتفاق می‌افتد؟

🔍 طبق گزارش‌ها:

۴۱٪ به دلیل نخواستن فرزند (خودخواهی)

۲۱٪ به دلیل ترس از مشکلات اقتصادی

۲۰٪ به خاطر نامناسب بودن زمان بارداری

و تنها درصد اندکی به دلایل پزشکی و اضطراری

⚠️ اما حقیقت ساده است: هیچ‌یک از این دلایل، گرفتن جان یک انسان را توجیه نمی‌کند.

علل متعددی برای این پدیده ذکر می‌شود: نبودِ خواست برای فرزند، ترس از مشکلات اقتصادی، زمان نامناسب بارداری و در موارد اندکی، دلایل پزشکی. اما هیچ یک از این توجیه‌ها، ارزشِ یک جانِ کوچک را کم نمی‌کند. قرآن می‌فرماید: «وَلا تَقتُلوا أولادَكُم خَشْيَةَ إِملاقٍ — فرزندانتان را از ترس فقر نکشید؛ ما روزی‌دهنده‌ی آنان و شما هستیم.»

این‌جا وظیفهٔ ماست: نه فقط اعتراض و اندوهِ قلبي، بلکه اقدامِ عقلانی و رحیمانه. اگر می‌خواهیم از تکرارِ این درد جلوگیری کنیم، باید ساختارها و فرهنگ‌مان را تغییر دهیم:

حمایتِ اقتصادی و اجتماعی از خانواده‌ها را تقویت کنیم؛دسترسی به مشاورهٔ بارداری، حمایت روانی و کمک‌های مادی را آسان کنیم؛

آگاهی‌دادن دربارهٔ مسئولیت‌های خانوادگی و گزینه‌های دیگر (مثل فرزندخواندگی، حمایت‌های دولتی و خیریه‌ای) را افزایش دهیم؛

و در کنار همهٔ این‌ها، با نرمی و رحمتِ انسانی با کسانی که در شرایط دشوار قرار گرفته‌اند — نه با سرزنش — رفتار کنیم.

نوشتنِ این متن، دعوتی است برای آنکه دست در دست هم بگذاریم تا کمتر انسانی از راه برود، کمتر دلی شکسته شود و کمتر خونی بی‌صدا ریخته شود. هر جنین یک زندگی بالقوه است؛ هر سقطِ عمدی، زخمِ اجتماعی‌ای که باید التیام یابد.

بیایید کمتر انسان بکشیم، بیشتر حمایت کنیم، و بیش از پیش به هم رحم کنیم.

 نظر دهید »

افزایش مدارس غیرانتفاعی؛ گامی به سوی تنوع آموزشی یا تهدیدی برای عدالت آموزشی؟

02 آبان 1404 توسط صفيه گرجي

افزایش مدارس غیرانتفاعی؛ گامی به سوی تنوع آموزشی یا تهدیدی برای عدالت آموزشی؟

🧩 ۱. مفهوم عدالت آموزشی

عدالت آموزشی یعنی همه‌ی دانش‌آموزان، بدون توجه به وضعیت اقتصادی، اجتماعی یا محل زندگی‌شان، فرصت برابر برای آموزش باکیفیت داشته باشند.

وقتی مدارس غیردولتی افزایش می‌یابند، معمولاً شهریه‌محورند؛ یعنی فقط خانواده‌هایی که توان مالی دارند، می‌توانند از امکانات بهتر (کلاس‌های خلوت‌تر، معلمان مجرب‌تر، تجهیزات بیشتر) بهره‌مند شوند.

در نتیجه فاصله‌ی آموزشی بین طبقات جامعه افزایش پیدا می‌کند، نه کاهش.

💰 ۲. تأثیر اقتصادی

مدارس غیرانتفاعی در واقع بخشی از خصوصی‌سازی آموزش هستند.اگرچه ممکن است بخشی از فشار مالی از دوش دولت کم شود،

اما خانواده‌های کم‌درآمد به مدارس دولتی با منابع محدودتر محدود می‌مانند. این باعث می‌شود آموزش به‌جای «حق عمومی»، به «کالای قابل خرید» تبدیل شود — و این برخلاف عدالت اجتماعی است.

📉 ۳. تأثیر بر کیفیت مدارس دولتی

با رشد مدارس غیرانتفاعی، معمولاً بخشی از معلمان باتجربه و دانش‌آموزان قوی‌تر به سمت مدارس خصوصی می‌روند.

این امر باعث می‌شود کیفیت آموزشی در مدارس دولتی کاهش یابد و شکاف کیفی میان دو بخش بیشتر شود.

🌍 ۴. تجربه جهانی

در بسیاری از کشورها (مثل شیلی یا آمریکا) که خصوصی‌سازی آموزش افزایش یافت، نتایج پژوهش‌ها نشان دادند که نابرابری تحصیلی و طبقاتی بیشتر شد و کیفیت آموزش عمومی افت کرد.

⚖️ نتیجه نهایی

بنابراین، افزایش مدارس غیرانتفاعی در ظاهر ممکن است تنوع آموزشی ایجاد کند،

اما در عمل اگر نظارت و حمایت کافی از مدارس دولتی نباشد، باعث می‌شود:

شکاف طبقاتی بیشتر شود

فرصت برابر آموزشی از بین برود

عدالت آموزشی تضعیف گردد

✅ جمع‌بندی:

افزایش مدارس غیردولتی معمولاً به نفع اقشار مرفه است، نه مردم عادی،

و در نتیجه نه‌تنها به عدالت آموزشی کمک نمی‌کند، بلکه آن را تهدید می‌کند.

 

 

 نظر دهید »

صفر تا صد ماجرای انحلال بانک آینده؛ از زیان ۵۵۰ همتی تا بازی پانزی بانکی

01 آبان 1404 توسط صفيه گرجي

صفر تا صد ماجرای انحلال بانک آینده؛ از زیان ۵۵۰ همتی تا بازی پانزی بانکی

صفر تا ۱۰۰ انحلال بانک آینده

▪️چرا بانک مرکزی به این تصمیم رسید؟

مدیرکل نظارت بر بانک‌های بانک مرکزی:

🔹زیان انباشته بانک آینده به بیش از ۵۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. این بانک طی سال‌های اخیر ۳۱۳ همت اضافه‌برداشت از بانک مرکزی انجام داده که با وجه‌التزام، بدهی آن به حدود ۵۰۰ همت رسیده است.

🔹کفایت سرمایه بانک آینده به منفی بیش از ۶۰۰ درصد سقوط کرده و بخش عمده منابع به جای اعطای تسهیلات مولد، صرف پروژه‌های غیرنقدشونده شده است.

🔹مدل فعالیت بانک آینده با پرداخت سودهای نامتعارف و استفاده از سپرده‌های جدید برای پرداخت سودهای قبلی، مصداق کامل بازی پانزی در نظام بانکی بوده است. 

🔹بانک آینده از همان ابتدای تأسیس خود یعنی سال ۱۳۹۳ همواره با اضافه برداشت و اتکا به منابع بانک مرکزی فعالیت کرده است.اما گاهی با جذب سپرده با سود نامتعارف این موارد را مدیریت می‌کرد.

🔹بیش از ۹۰ درصد منابع بانک آینده در اختیار در پروژه های تحت مدیریت خود مانند ایران‌مال، هتل روتانا، فرمانیه مال و مشهدمال قرار می‌داد. این پروژه‌ها تقریباً همگی نیمه تمام باقی مانند.

 

 

 نظر دهید »

۵ تکنیک طلایی برای جلب توجه نوجوانان در سخنرانی‌های مذهبی

30 مهر 1404 توسط صفيه گرجي

 

 

۵ تکنیک طلایی برای جلب توجه نوجوانان در سخنرانی‌های مذهبی

مقدمه: چالش ارتباط با نسل نوجوان

به عنوان یک مدرس یا سخنران مذهبی، چقدر برایتان پیش آمده که با نوجوانانی روبرو شوید که در همان دقایق اولیه صحبت‌هایتان، توجهشان را از دست داده‌اید؟ این مقاله با بررسی روش‌های عملی و اثربخش، راهکارهایی را ارائه می‌دهد که می‌تواند تحول عظیمی در کیفیت ارتباط شما با نسل نوجوان ایجاد کند.

۱. تکنیک تضاد: شوک مثبت ایجاد کنید

تکنیک تضاد یکی از مؤثرترین روش‌ها برای جلب توجه مخاطب است. در این روش، شما با بیان داستان‌ها یا وقایعی که نتیجه‌گیری غیرمنتظره دارند، حس شگفتی مخاطب را برمی‌انگیزید.

مثال عملی: داستان «بوران فان کلابرن» سیاستمدار هلندی که با هدف مبارزه با اسلام شروع به تحقیق کرد، اما در پایان مسلمان شد. این داستان با تضاد آشکار بین نقطه شروع و پایان، توجه نوجوان را به خود جلب می‌کند.

۲. تکنیک سوالات شبهه‌گونه: به درد مخاطب بزنید

سوالاتی مطرح کنید که دقیقاً دغدغه‌های ذهنی نوجوانان باشد. سوالات باید از جنس شبهات روز باشد تا مخاطب با شنیدن آن بگوید: “این دقیقاً سوال من بود!”

نمونه سوالات مؤثر:

· چرا باید پیامبر عرب را بپرستیم در حالی که ما ایرانی هستیم؟

· چرا حجاب اجباری است در حالی که قرآن می‌گوید “لا اکراه فی الدین"؟

· چه نیازی به دین داریم وقتی عقل خودمان کافی است؟

۳. تکنیک تصاویر: یک تصویر به جای هزار کلمه

استفاده از تصاویر اثرگذار می‌تواند توجه نوجوان را در ثانیه‌های اول جلب کند.

مثال کاربردی: نشان دادن تصویر “پاگاه وحش انسانی” در بلژیک که در آن انسان‌های سیاه‌پوست را در قفس نگهداری می‌کردند و سفیدپوستان برای تماشای آنها پول می‌دادند. این تصویر هم حس شگفتی ایجاد می‌کند و هم مقدمه‌ای برای بحث درباره معیارهای اخلاقی و ضرورت دین می‌شود.

۴. تکنیک آمار و ارقام متضاد: ایجاد ناهماهنگی شناختی

با ارائه آمار و اطلاعاتی که با باورهای رایج مخالف است، مخاطب را به فکر وادارید.

مثال برجسته: معرفی “کلیسای لیک فورد” در تگزاس آمریکا که هر هفته ۴۵٬۰۰۰ نفر برای دعا و معنویت درمانی جمع می‌شوند. این آمار، ادعای “گذشته بودن دین” را به چالش می‌کشد.

۵. تکنیک الگوهای دست‌یافتنی: قله‌های دور را نزدیک کنید

هنگام معرفی الگوها، به گونه‌ای عمل کنید که مخاطب احساس کند می‌تواند به آن الگوها نزدیک شود.

نکته کلیدی: از بیان ویژگی‌های غیرقابل دسترس برای معصومین خودداری کنید. به جای تأکید بر عصمت، بر جنبه‌های انسانی و قابل الگوگیری زندگی ایشان تأکید کنید.

نتیجه‌گیری: هنر شروع قدرتمند

جلب توجه نوجوانان تنها اولین گام در فرآیند تأثیرگذاری است. با به کارگیری این ۵ تکنیک، می‌توانید در همان دقایق اولیه، پل ارتباطی مستحکمی با مخاطب نوجوان خود ایجاد کنید و زمینه را برای انتقال عمیق‌تر مفاهیم در ادامه جلسه فراهم سازید.

 

 

 

 نظر دهید »

صالح جعفراوی، صدای خندان مقاومت، با هفت گلوله خاموش شد. اسرائیل او را شهید کرد، اما نتوانست روایتش را خاموش کند.

23 مهر 1404 توسط صفيه گرجي

صالح جعفراوی، صدای خندان مقاومت، با هفت گلوله خاموش شد. اسرائیل او را شهید کرد، اما نتوانست روایتش را خاموش کند.

 

در میان چهره‌های رسانه‌ای مقاومت، صالح جعفراوی نامی بود که پس از انتفاضه ۷ اکتبر در دل‌ها جا گرفت. با همان جلیقه سرمه‌ای «پِرِس»، دندان‌های ارتودنسی و لبخندی که تمام صورتش را روشن می‌کرد، او نه فقط خبرنگار، بلکه چشم و صدای مردم غزه بود. در کنار وائل الدحدوح، معتصم مرتجی و أنس الشریف، صالح روایت‌گر جنایاتی بود که اگر نبودند، جهان در سکوت خبری اسرائیل غرق می‌شد.

 

در رمضان ۱۴۰۳، اسرائیل با انتشار تصویری از صالح در صفحه رسمی نخست‌وزیری، او را «نفوذی» خواند. موجی از تهمت و فحاشی در فضای مجازی به راه افتاد. اما ساعاتی بعد، همان منبع اعلام کرد که این‌ها «دروغ سیزده» بوده و صالح هیچ ارتباطی با اسرائیل ندارد. این عقب‌نشینی، نه‌تنها صالح را از زیر بار تهمت بیرون آورد، بلکه محبوبیتش را چند برابر کرد.

 

اما شب گذشته، خبر تلخ دیگری منتشر شد:  

«استشهاد الصحفی صالح جعفراوی»  

او در محله الصبره غزه، هنگام تهیه گزارش، با هفت گلوله از فاصله بسیار نزدیک به شهادت رسید. پیکر او با همان جلیقه خبرنگاری پیدا شد، در حالی که لبخندش هنوز در عکس‌ها زنده بود.

 

صالح، خبرنگار مستقل و مردمی، در روزهای سخت جنگ، با وجود آوارگی و گرسنگی، صدای ایستادگی مردم فلسطین بود. ویدیوهایش امید می‌داد، روایت‌هایش افشاگری می‌کرد، و حضورش در کنار کودکان و آوارگان، تصویر واقعی غزه را به جهان نشان می‌داد.

 

شهادت او، پس از آتش‌بس، نشان داد که حتی سکوت رسمی هم امنیت را برای صدای حقیقت نمی‌آورد. صالح جعفراوی، با لبخندش، با دوربینش، و با شجاعتش، تا آخرین لحظه ایستاد. و حالا، نامش در کنار شهدای رسانه‌ای غزه ثبت شده است؛ در کنار ۲۵۵ خبرنگاری که جانشان را برای حقیقت دادند.

 

 نظر دهید »

ماجرای جنجال عروسک‌های «مرتضی» و «مرضیه»؛ از توهین به مقدسات تا ورود دادستانی

21 مهر 1404 توسط صفيه گرجي

ماجرای جنجال عروسک‌های «مرتضی» و «مرضیه»؛ از توهین به مقدسات تا ورود دادستانی

عروسک های موهن مرتضی و مرضیه چرا جنجالی شد ؟

ماجرا از آن‌جا آغاز شد که کاربران متوجه شدند دو نام «مرتضی» و «مرضیه» که از القاب امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) هستند، برای عروسک‌هایی انتخاب شده‌اند که به شکل حیوانات طراحی شده‌اند. این مسئله به‌ویژه در آستانه ایام فاطمیه، از سوی بسیاری از کاربران و فعالان مذهبی، توهین‌آمیز و خلاف احترام به مقدسات تعبیر شد.

 

فروش در پلتفرم‌های اینترنتی

این محصولات در فروشگاه‌های اینترنتی مانند دیجی‌کالا، باسلام و صفحات اینستاگرامی با عنوان‌هایی چون «فیجت گوریل شنی» یا «عروسک کتک‌خور» به فروش می‌رسند. فروشندگان، آن‌ها را ابزارهایی برای کاهش استرس معرفی می‌کنند اما توجهی به بار مذهبی و فرهنگی نام‌ها ندارند.واکنش کاربران و فعالان مذهبی

بسیاری از کاربران فضای مجازی، با انتشار پست‌هایی خواستار جمع‌آوری این کالاها شدند. برخی از فعالان مذهبی نیز معتقدند استفاده از نام‌های مقدس برای اشیایی که هدفشان له شدن یا کتک خوردن است، اقدامی برنامه‌ریزی‌شده و اهانت‌آمیز است.

نکات مطرح‌شده در اعتراضات:توهین به مقدسات از طریق استفاده نادرست از القاب مذهبی

موضع پلتفرم‌ها و فروشندگان

پس از افزایش واکنش‌ها، برخی از فروشگاه‌های اینترنتی لینک فروش این محصولات را حذف کردند. با این حال، در برخی صفحات اینستاگرامی هنوز نمونه‌هایی از این عروسک‌ها با نام‌های مشابه دیده می‌شود.

 

دستور دادستانی برای پیگیری عروسک های موهن

دادستانی تهران به ضابطین دستگاه قضایی دستور داد در اسرع وقت عوامل پشت صحنه در تولید، توزیع و تبلیغ عروسک‌های موهن را شناسایی و ضمن تکمیل گردشکار متهمان را به دستگاه قضایی تحویل دهند.

 

 نظر دهید »
آذر 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          

فرهنگی

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • تربیت در نهج البلاغه
  • حدیث روز
  • معرفی منابع
  • سیاسی
  • شبهات
  • مناسبت روز
    • ماه رجب
  • معرفی بازی مدافعان حرم
  • #سردار
  • عاشقانه
  • زندگی ایده‌آل
  • قانون رهایی
  • دنیای نوجوانان
  • مدیریت زمان
  • سبک زندگی
  • #امام حسین_اربعین
  • حکایت
  • حکایت
  • دانستنی‌ها
  • ماه رجب
  • معرفی کتاب با موضوع قرآنی
  • معرفی کتاب با موضوع انقلاب اسلامی
  • کودک پروری
  • دلنوشته در مورد امام زمان
  • تفسیر قرآن
  • مقاله کوتاه
  • #ترفندهای_خانداری
  • بیانات رهبر
  • دعا
  • مناسبت روز در تقویم
  • امام زمان
  • دلنوشته
  • ضرب‌المثل
  • سخنان نویسندگان
  • #اخلاق_اسلامی
  • کلام قرآن
  • اعمال مخصوص
  • سخنان امام خمینی
  • نامه نمادین
  • برگی از تاریخ
  • #به_عشق_مولا_علی
  • سخن بزرگان
  • غدیر
  • روانشناسی
  • تورات
  • طنزانه
  • همسرانه
  • محرم و تهاجم
  • متن عرفانی، انگیزشی
  • مقتل خوانی
  • امام حسین
  • ولایت‌فقیه
  • شعر برای رهبری و کشور
  • حدیث، تفسیر حدیث،#به قلم خودم
  • قلم خودم
  • صحیفه سجادیه
  • سواد رسانه‌
  • تحلیل به قلم خودم
  • دلایل فاجعه کربلا
  • امام سجاد
  • شهادت
  • فقط خدا
  • عفاف و حجاب
  • بیداری از غفلت
  • مناسبت روز
  • عرفان‌های نوظهور
  • نماز آیات
  • امام حسن
  • خبر
  • ذکر
  • فقه
  • #حدیث قدسی
  • #سواد رسانه‌
  • تلنگر
  • بحث روز
  • آموزش
  • حضرت زهرا
  • مادر

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟

نظرسنجی سریع

نظرسنجی # یافت نشد.

  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس