انتظار منجی در ادیان: از بشارتهای انجیل تا وعدههای قرآن و حدیث
تحلیل تطبیقی درباره انتظار منجی در ادیان الهی
انتظار منجی در ادیان: از بشارتهای انجیل تا وعدههای قرآن و حدیث
تحلیل تطبیقی:
بخش اول: بررسی فراز انجیل لوقا
فرازی از انجیل، پیرامون بشارت به ظهور منجی📖
🔸️کمرهای خود را بسته و چراغها را افروخته نگه دارید (و همیشه آماده و منتظر باشید)؛ مثل انتظار خادمانی که چشمبهراه بازگشتن آقای خود هستند تا بیدرنگ در را به روی او باز کنند…💫
خوش به حال آن خادمانی که وقتی آقای ایشان میآید آنها را بیدار مییابد!🍃
پس شما نیز (هرلحظه) آماده باشید زیرا آن لحظه که فکرش را نمیکنید، پسر انسان (یعنی منجی) خواهد آمد.✨️
📚 انجیل لوقا، فصل ۱۲، بندهای ۳۵-۳۶.»
تحلیل:
این فراز نشان میدهد که موضوع انتظار برای ظهور منجی، تنها مختص اسلام نیست، بلکه در مسیحیت نیز به آن تأکید شده است. مفاهیم کلیدی این عبارت عبارتند از:
۱.آمادگی دائمی (کمرها بسته، چراغها افروخته)
۲.بیداری و هوشیاری (خادمان بیدار)
۳.غیبی بودن زمان ظهور (لحظهای که فکرش را نمیکنید)
بخش دوم: نگاه اسلامی به انتظار منجی
در قرآن کریم:
· «وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ» (انبیاء/۱۰۵)
«و به راستی در زبور پس از تورات نوشتیم که زمین را بندگان شایسته من به ارث خواهند برد.»
· «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ» (توبه/۳۳)
«او کسی است که رسولش را با هدایت و دین حق فرستاد تا آن را بر همه ادیان پیروز گرداند.»
در احادیث اسلامی:
۱. حدیث از پیامبر اکرم(ص):
«مَنْ مَاتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً»
«کسی که بمیرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلیت مرده است.» (بحارالانوار، ج۲۳، ص۹۴)
۲. حدیث از امام صادق(ع):
«اِنَّ الاِْنْتِظَارَ لِلْفَرَجِ مِنَ الْفَرَجِ»
«همانا انتظار فرج، خود از فرج است.» (بحارالانوار، ج۵۲، ص۱۲۶)
۳. حدیث از امام باقر(ع):
«ظُهُورُ الْقَائِمِ عَلَیْهِ السَّلاَمُ مِنْ أَمْرِ اللهِ وَ سِرِّ اللهِ»
«ظهور قائم(عج) از امر خدا و سرّ خداست.» (کمال الدین، ج۲، ص۳۴۱)
بخش سوم: وجوه تشابه و تمایز
تشابهها:
۱. تأکید بر آمادگی: هم در انجیل و هم در اسلام بر آمادگی دائمی تأکید شده است.
۲.ناگهانی بودن ظهور: در هر دو دین، زمان ظهور ناگهانی دانسته شده.
۳.سعادت منتظران: در هر دو، منتظران واقعی سعادتمند شمرده شدهاند.
تمایزها:
۱. شناسنامه منجی: در اسلام، منجی بشریت حضرت مهدی(عج) از فرزندان رسول خدا(ص) با مشخصات دقیق معرفی شده است.
۲.برنامه حکومت: در اسلام، جزئیات برنامههای حکومت جهانی مهدوی به تفصیل بیان شده.
۳.وظایف منتظران: در اسلام، انتظار فرج به معنای فعال بودن و زمینهسازی برای ظهور است.
بخش چهارم: وظایف منتظران در اسلام
بر اساس احادیث اهل بیت(ع)، منتظر واقعی باید:
۱. معرفت و شناخت: امام زمانش را بشناسد (شرایط، صفات، اهداف)
۲.اخلاق و عمل: به وظایف شرعی عمل کند و اخلاق اسلامی را رعایت نماید
۳.دعا و ارتباط: برای تعجیل فرج دعا کند و با امام زمان ارتباط معنوی داشته باشد
۴.آمادگی نظامی و علمی: خود را از نظر علمی و جسمی آماده کند
۵.انتشار فرهنگ مهدویت: معارف مهدوی را نشر دهد
جمعبندی:
وجود بشارتهای مشابه در ادیان مختلف درباره منجی موعود، نشاندهنده یک سنت الهی مشترک است. اسلام با تکمیل این آموزه و ارائه تصویر روشن از منجی آخرالزمان، حلقه نهایی این بشارتها را کامل کرده است.
پیام مشترک همه ادیان این است: بشریت نباید از آینده ناامید شود؛ بلکه باید با امید و تلاش، زمینهساز ظهور منجی باشد که وعده الهی است.
خدایا! ما را از منتظران حقیقی امام زمان(عج) قرار ده و در زمره یاوران و شهدای تحت پرچم او محشور فرما.