آفرینش کنونی بهشت و جهنم: ادله قرآنی و روایی
آفرینش کنونی بهشت و جهنم: ادله قرآنی و روایی
در سوره نجم و در ضمن بیان سفر معراج پیامبر اکرم صلواتاللهعلیه چنین آمده است: «وَ لَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرى*عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهى *عِنْدَها جَنَّةُ الْمَأْوى»؛ «و یکبار ديگر هم او را (يعنى جبرئيل را) رسول مشاهده كرد. نزد «سدرةالمنتهی». كه جنّت المأوى نيز در نزد آن است».
علاوه بر آیات در روایات نیز بر خلقت کنونی بهشت و جهنم تأکید شده است.
امام رضا علیهالسلام در جواب اباصلت هروی که پرسید: «يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ فَأَخْبِرْنِي عَنِ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ أَ هُمَا الْيَوْمَ مَخْلُوقَتَان»؛ «ای پسر رسول خدا،به من خبر ده از بهشت و جهنم و از اینکه آیا آن دو الان خلق شده اند؟». حضرت فرمودند: «نَعَمْ وَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَدْ دَخَلَ الْجَنَّةَ وَ رَأَى النَّارَ لَمَّا عُرِجَ بِهِ إِلَى السَّمَاء»؛«بله و حضرت رسول هنگامیکه به معراج رفتند داخل بهشت شدند و همچنین جهنم را دیدند».
🌑 نتیجه اینکه:
بر اساس شواهد قرآنی (آیات ۱۳-۱۵ سوره نجم) و روایی (حدیث منسوب به امام رضا علیهالسلام)، بهشت و جهنم هماکنون آفریده شدهاند. در آیات قرآن، «سدرةالمنتهی» به عنوان مکانی در آسمانها توصیف شده که «جنت المأوی» (بهشت جایگاه) در نزدیکی آن قرار دارد. این توصیف، نشان از وجود فیزیکی و حاضر بهشت دارد. همچنین در روایت، امام رضا علیهالسلام به صراحت در پاسخ به پرسشی درباره خلقت بهشت و جهنم، با استناد به معراج پیامبر اکرم (ص) که در آن حضرت، بهشت را وارد شد و جهنم را دید، بر موجودیت کنونی آنها تأکید میفرمایند. بنابراین، از نگاه اسلامی، بهشت و جهنم امری صرفاً اخروی و مربوط به آینده نیست، بلکه هماکنون نیز به عنوان عوالمی واقعی خلق شدهاند.