فرهنگی

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

از فاطمه ایرانی تا امروز: ۱۰۷ سال ثبت هویت در ایران

03 دی 1404 توسط صفيه گرجي

از فاطمه ایرانی تا امروز: ۱۰۷ سال ثبت هویت در ایران

 

در تاریخ ۳ دی ماه ۱۲۹۷ هجری شمسی اولین شناسنامه ایرانی به شماره ۱ صادر شد. پس از انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی ایران به همین مناسبت سوم دی ماه را به نام «روز ثبت احوال» نامگذاری کرد. 

 

در گذشته‌ای نه چندان دور حدود همین یک قرن پیش، امور مربوط به تولد و ازدواج ایرانیان بدون ثبت رسمی و بیشتر با مراجعه به روحانیون، ریش سفیدان و بزرگان به شکل سنتی انجام می‌گرفت. ثبت احوال به شیوه کنونی با الگو گرفتن از اروپاییان در ایران رواج یافت.  

در ایران در سال‌های پایانی قرن سیزدهم و همزمان با نوسازی و مدرنیزاسیون و نیاز به شناسایی اتباع جهت ایجاد ارتش منظم، اخذ مالیات و… تاسیس ثبت احوال در دستور کار قرارگرفت. از این رو در ۳۰ آذر ماه ۱۲۹۷ هجری شمسی سندی با ۴۱ ماده در جلسه‌ای به تصویب هیئت وزیران رسید و اداره‌ای به نام سجل احوال در وزارت داخله (کشور) وقت به وجود آمد. سه روز بعد در تاریخ ۳ دیماه ۱۲۹۷ این اداره با صدور اولین شناسنامه برای دختری به نام «فاطمه ایرانی» در تهران فعالیت خود را آغاز کرد.

 

نام های اداره ثبت احوال 

در ۲۰ خرداد ۱۳۰۷ بر اساس مصوبه ای «اداره کل احصائیه و سجل احوال» به عنوانی نهادی وابسته به وزارت کشور با وظایف مستقل آغاز به کار کرد. نام این نهاد با بازنگری وظایف و آئین نامه‌های مربوط به آن در سال ۱۳۱۹ به «اداره کل آمار و ثبت احوال» تغییر یافت. سپس در سال ۱۳۵۵ با تعریف وظایف و ساختار جدید، این نهاد به نام نهایی «سازمان ثبت احوال کشور» تغییر نام داد و همچنان همین نام را بر پیشانی خود دارد.

 

 

 نظر دهید »

معلم و شاگرد، شریکان رشد: پیام امام هادی(ع) درباره مسئولیت مشترک در تعلیم و تربیت

03 دی 1404 توسط صفيه گرجي

تفسیر حدیث نورانی امام هادی(ع) درباره شراکت در رشد علمی و اخلاقی

معلم و شاگرد، شریکان رشد: پیام امام هادی(ع) درباره مسئولیت مشترک در تعلیم و تربیت

«إنَّ العالِمَ وَالمُتَعَلِّمَ شَریکانِ فِی الرُّشدِ»

دانشمند و دانشجو در هدایت، شریک‌اند.

کشف الغمة، ج۳، ص۱۷۷

 

تفسیر و تحلیل حدیث. مفهوم‌شناسی کلیدی:

 

· “العالم":

    تنها به معنای فرد دارای معلومات نیست، بلکه کسی است که:

  ۱. علم نافع دارد

  ۲. به علم خود عمل می‌کند

  ۳. علم را برای هدایت خود و دیگران به کار می‌گیرد

· “المتعلم":

    فقط دانش‌آموز یا دانشجو نیست، بلکه هر کسی است که:

  ۱. روحیه یادگیری دارد

  ۲. برای کسب علم تلاش می‌کند

  ۳. علم را برای رشد خود و جامعه می‌خواهد

· “الرُّشد":

    مفهوم عمیق‌تری از “هدایت” دارد. رشد به معنای:

  ۱. رسیدن به کمال انسانی

  ۲. تعادل در همه ابعاد وجودی

  ۳. حرکت در مسیر الهی با آگاهی و انتخاب

 

لایه‌های تفسیری:

 

لایه اول: تربیتی - آموزشی

 

۱. رابطه دوسویه معلم و شاگرد:

   امام هادی(ع) با کلمه “شریکان” تأکید می‌کنند که:

 

· این رابطه یک طرفه نیست

· هر دو طرف در موفقیت این فرآیند نقش دارند

· مسئولیت‌ها و پاداش‌ها مشترک است

 

۲. نقد نظام‌های آموزشی یک‌سویه:

   در بسیاری از نظام‌های آموزشی، معلم فقط انتقال‌دهنده و دانش‌آموز فقط دریافت‌کننده است. اما در نگاه اسلامی:

 

· معلم نیز از شاگرد می‌آموزد

· شاگرد در رشد معلم تأثیر دارد

· این رابطه، تعاملی و پویاست

 

لایه دوم: اخلاقی - معنوی

 

۱. رشد مشترک:

   حدیث نشان می‌دهد که:

 

· معلم با تعلیم، رشد می‌کند

· شاگرد با تعلم، رشد می‌کند

· هر دو در یک مسیر حرکت می‌کنند

 

۲. مسئولیت‌پذیری دوطرفه:

 

· معلم مسئول است علم صحیح، با اخلاص و برای رضای خدا آموزش دهد

· شاگرد مسئول است با ادب، تلاش و نیت خالص بیاموزد

 

لایه سوم: اجتماعی - فرهنگی

 

۱. جامعه یادگیرنده:

   این حدیث الگویی برای جامعه اسلامی ارائه می‌دهد:

 

· جامعه‌ای که همه در آن یا معلمند یا شاگرد

· فرهنگ یادگیری دائمی

· تبادل علم و تجربه به صورت مستمر

 

۲. عدالت در پاداش:

   چون شراکت وجود دارد، پاداش اخروی و ثواب نیز مشترک است:

 

· معلم از علم شاگردانش بهره می‌برد

· شاگرد از ثواب تعلیم معلم بهره‌مند می‌شود

 

ارتباط با آیات و روایات دیگر:

 

از قرآن کریم:

 

· «يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ»

    «خداوند کسانی از شما را که ایمان آورده‌اند و کسانی که علم به آنان داده شده درجات [بزرگی] می‌بخشد.» (مجادله/۱۱)

· این آیه نشان می‌دهد هم معلم (کسی که علم دارد) و هم متعلم (کسی که ایمان دارد) در رشد و ارتقا شریکند.

 

از سایر روایات:

 

· پیامبر اکرم(ص): «مَنْ سُئِلَ عَنْ عِلْمٍ فَكَتَمَهُ أُلْجِمَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِلِجَامٍ مِنْ نَارٍ»

    «کسی که از علمی سؤال شود و آن را کتمان کند، روز قیامت با افساری از آتش مهار شود.» (سنن ابن ماجه)

  این نشان‌دهنده مسئولیت معلم در تعلیم است.

· امام صادق(ع): «طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ»

    «طلب علم فریضه است.» (الكافی، ج۱، ص۳۰)

  این نشان‌دهنده مسئولیت متعلم در یادگیری است.

 

پیام‌های کاربردی برای زندگی امروز:

 

۱. برای نظام‌های آموزشی:

 

· طراحی روش‌های تعاملی به جای روش‌های یک‌سویه

· ایجاد فضای گفت‌وگو و پرسش و پاسخ

· توجه به رشد اخلاقی همزمان با رشد علمی

 

۲. برای معلمان و اساتید:

 

· خود را هم‌چنان دانش‌آموز بدانند

· از شاگردان نیز بیاموزند

· علم را وسیله‌ای برای رشد مشترک بدانند، نه ابزار قدرت

 

۳. برای دانش‌آموزان و دانشجویان:

 

· با ادب و احترام بیاموزند

· در رشد علمی معلم سهیم باشند (با سؤال کردن، بحث کردن)

· علم را برای رشد خود و جامعه بخواهند

 

۴. برای فضای مجازی:

 

· تولیدکنندگان محتوا (عالمان) و مخاطبان (متعلمان) در رشد یکدیگر تأثیر دارند

· فضای مجازی می‌تواند محیطی برای شراکت در رشد باشد

· مسئولیت هر دو طرف در نشر و دریافت محتوای مفید

 

۵. برای خانواده:

 

· والدین (به عنوان معلم) و فرزندان (به عنوان متعلم) در رشد هم تأثیر دارند

· فرهنگ گفت‌وگو و یادگیری متقابل در خانواده

· هر عضو خانواده می‌تواند هم معلم باشد هم شاگرد

 

مصادیق تاریخی:

 

۱. امام هادی(ع) به عنوان معلم:

 

ایشان در شرایط سخت سامرا، شاگردان بزرگی مانند:

 

· عبدالعظیم حسنی

· عثمان بن سعید عمری (نخستین نایب خاص امام زمان)

· حسن بن راشد

  را تربیت کردند و با آنان در رشد علمی و معنوی شریک بودند.

 

۲. امام هادی(ع) به عنوان شاگرد:

 

ایشان از پدر بزرگوارش امام جواد(ع) و از اجداد طاهرینش علوم را آموختند و در این رشد، شریک بودند.

 

 

امام هادی(ع) در این حدیث کوتاه اما عمیق، الگوی کامل رابطه علمی را ترسیم می‌کنند:

۱.برابری در شراکت: نه معلم برتر است، نه شاگرد؛ هر دو شریکند

۲.هدف مشترک: رشد که فراتر از دانش‌آموزی صرف است

۳.مسئولیت مشترک: هر دو در قبال یکدیگر و در قبال جامعه مسئولند

 

این نگاه می‌تواند اساس انقلاب آموزشی در جامعه اسلامی باشد: انقلابی که در آن:

· مدرسه نه محل انتقال اطلاعات، که کارگاه رشد مشترک است

· دانشگاه نه جایگاه استاد و دانشجو، که محل شراکت علمی است

· جامعه نه مجموعه‌ای از افراد، که شبکه‌ای از معلمان و شاگردان است

خدایا! ما را از معلمان و شاگردانی قرار ده که در رشد یکدیگر و در رشد جامعه اسلامی شریک باشیم، و علم ما را مایه هدایت و رحمت برای خود و دیگران قرار ده.

 نظر دهید »

زنجیره‌ی محبت: از دعا تا خدمت به والدین - الگوی خانواده‌ی اسلامی در عمل

03 دی 1404 توسط صفيه گرجي

تفسیر تربیتی و اخلاقی از متن خانواده‌ی مهربان

زنجیره‌ی محبت: از دعا تا خدمت به والدین - الگوی خانواده‌ی اسلامی در عمل

ما همیشه در کنار مادر دعا می کنیم.

مادر می گوید:"هر کس با خدا سخن بگوید و حرف بزند خداوند او را یاری می کند.”

پدرم همیشه سعی می کند هر روز به پدر بزرگ و مادر بزرگ کمک کند، چون آن ها را خیلی دوست دارد.

پدر بزرگ و مادربزرگ برای پدرم دعای خیر می کنند تا سالم و شاداب بماند.

محبت و مهربانی انسان ها را به خدا و حتی انسان های دیگر نزدیک می کند.

من و بچه های کلاس تصمیم گرفتیم که مهربان باشیم تا خدا ما را بيشتر دوست بدارد.

راستی خداجان من می دانم که تو مهربان ترین مهربانان هستی.💚

 

بخش اول: آموزه‌های تربیتی موجود در متن

 

۱. دعا به عنوان گفتگو با خدا

 

مادر در این خانواده آموزش می‌دهد: «هر کس با خدا سخن بگوید و حرف بزند خداوند او را یاری می‌کند.»

 

تفسیر:

این نگاه، تصویر زیبایی از رابطه‌ی بنده با معبود ارائه می‌دهد. در منابع دینی آمده است:

 

· پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: «الدُّعَاءُ مُخُّ الْعِبَادَةِ» - دعا مغز عبادت است. (بحارالانوار، ج۹۳، ص۲۹۹)

· امام صادق(ع) می‌فرماید: «عَلَيْكَ بِالدُّعَاءِ فَإِنَّ فِيهِ شِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاءٍ» - بر تو باد به دعا، که در آن شفای هر دردی است. (الكافی، ج۲، ص۴۶۷)

 

۲. خدمت به والدین و چرخه‌ی نیکی

 

پدر هر روز به پدر بزرگ و مادر بزرگ کمک می‌کند و آن‌ها برایش دعای خیر می‌کنند.

 

تفسیر:

این بخش مصداق زیبای «صله‌رحم» و احسان به والدین است:

 

· قرآن می‌فرماید: «وَ بِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا» - و به پدر و مادر نیکی کنید. (اسراء/۲۳)

· امام علی(ع) می‌فرماید: «بِرُّ الْوَالِدَيْنِ أَكْبَرُ فَرِيضَةٍ» - نیکی به والدین بزرگ‌ترین فریضه است. (غررالحکم، حدیث ۴۵۶)

 

دعای والدین برای فرزند نیز در روایات مورد تأکید است:

 

· پیامبر(ص) فرمود: «دَعْوَةُ الْوَالِدِ لِوَلَدِهِ كَدَعْوَةِ النَّبِيِّ لِأُمَّتِهِ» - دعای پدر برای فرزندش همچون دعای پیامبر برای امتش است. (کنزالعمال، حدیث ۴۵۶۳۳)

 

۳. مهربانی، عامل تقرب به خدا

 

«محبت و مهربانی انسان‌ها را به خدا و حتی انسان‌های دیگر نزدیک می‌کند.»

 

تفسیر:

این جمله بیانگر یکی از عمیق‌ترین مفاهیم عرفانی اسلامی است:

 

· حدیث قدسی: «مَن عادَى لی وَلِیًّا فَقَدْ بَارَزَنِی بِالمُحَارَبَةِ» - کسی که با دوست من دشمنی کند، با من اعلام جنگ کرده است. (الكافی، ج۲، ص۳۵۲)

· پیامبر(ص) فرمود: «الرَّاحِمُونَ يَرْحَمُهُمُ الرَّحْمَنُ» - مهربانان را خداوند رحمان مورد رحمت قرار می‌دهد. (سنن ترمذی، حدیث ۱۹۲۴)

 

۴. تصمیم جمعی برای مهربانی

 

«من و بچه‌های کلاس تصمیم گرفتیم که مهربان باشیم تا خدا ما را بیشتر دوست بدارد.»

 

تفسیر:

این تصمیم کودکانه در واقع تجلی آموزه‌های قرآنی است:

 

· قرآن می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ» - به راستی که خداوند نیکوکاران را دوست دارد. (بقره/۱۹۵)

· همچنین: «وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرِينَ» - و خداوند پاکان را دوست دارد. (توبه/۱۰۸)

 

۵. اعتراف به رحمت بی‌پایان الهی

 

«راستی خداجان من می‌دانم که تو مهربان‌ترین مهربانان هستی.»

 

تفسیر:

این جمله، باور به «الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» را در وجود کودک نهادینه کرده است:

 

· قرآن با نام خداوند رحمان و رحیم آغاز می‌شود.

· امام علی(ع) می‌فرماید: «رَحْمَتُهُ وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ» - رحمت او همه چیز را فرا گرفته است. (نهج‌البلاغه، خطبه ۸۶)

 

جمع‌بندی و پیام‌های کلیدی:

 

۱. الگوی خانواده‌ی موفق اسلامی:

 

این متن نشان می‌دهد خانواده‌ی اسلامی موفق، خانواده‌ای است که:

 

· محوریت با ارتباط با خداست (دعا)

· احترام به بزرگان در آن جاری است (خدمت به والدین)

· محبت و مهربانی در آن ترویج می‌شود

· کودکان در فضایی اخلاقی تربیت می‌شوند

 

۲. چرخه‌ی مثبت اخلاقی:

 

متن یک چرخه‌ی زیبا را نمایش می‌دهد:

دعا → ایمان → خدمت به والدین → دعای والدین → تقرب به خدا → مهربانی بیشتر

 

۳. تربیت غیرمستقیم:

 

کودک در این خانواده نه با سخنرانی، بلکه با الگوی عملی پدر و مادر آموزش می‌بیند:

 

· مادر اهمیت دعا را آموزش می‌دهد

· پدر اهمیت خدمت به والدین را نشان می‌دهد

· کودک خود به نتیجه می‌رسد که باید مهربان باشد

 

۴. پیام برای جامعه‌ی امروز:

 

در دنیای پراسترس امروز، این الگوی ساده اما عمیق می‌تواند:

 

· اضطراب‌ها را کاهش دهد (با توکل بر خدا)

· تنهایی سالمندان را کم کند (با احترام به آن‌ها)

· جامعه‌ای عاطفی‌تر ایجاد کند (با ترویج مهربانی)

 

حدیث نهایی برای تأکید:

 

امام صادق(ع) می‌فرماید:

«ثَلاثٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ كَانَ مُؤْمِنًا: مَنْ إِذَا رَضِیَ لَمْ يُدْخِلْهُ رِضَاهُ فِي بَاطِل، وَ إِذَا سَخِطَ لَمْ يُخْرِجْهُ سَخَطُهُ مِنَ الْحَقِّ، وَ إِذَا قَدَرَ لَمْ يَتَعَاطَ مَا لَيْسَ لَهُ»

سه خصلت است که هر کس داشته باشد، مؤمن است: کسی که وقتی خوشنود است، خوشنودی‌اش او را به باطل نکشاند؛ و وقتی خشمگین است، خشمش او را از حق خارج نکند؛ و وقتی قدرت یافت، به آنچه حق او نیست، دست نیازد.

(الكافی،ج۲، ص۲۳۳)

 

خدایا! خانواده‌های ما را همچون این خانواده‌ی نمونه قرار ده، و دل‌هایمان را سرشار از محبت به خودت و بندگانت کن.

 نظر دهید »

حق خود را با تأخیر گرفتن عیب نیست: درس امام علی(ع) درباره صبر و پرهیز از تجاوز به حقوق دیگران

03 دی 1404 توسط صفيه گرجي

تفسیر حکمت امام علی(ع) درباره حقوق و صبر

حق خود را با تأخیر گرفتن عیب نیست: درس امام علی(ع) درباره صبر و پرهیز از تجاوز به حقوق دیگران

 

 

«لَا يُعَابُ الْمَرْءُ بِتَأْخِيرِ حَقِّهِ، إِنَّمَا يُعَابُ مَنْ أَخَذَ مَا لَيْسَ لَهُ»

 

مرد را سرزنش نکنند که چرا حقش را با تأخیر می‌گیرد، بلکه سرزنش در آنجاست که آنچه حقش نیست بگیرد

 

تفسیر و تحلیل حدیث:

 

زمینه تاریخی:

 

همان‌طور که در توضیحات آمده، این سخن در پاسخ به کسی بیان شده که از امام علی(ع) پرسیده بود چرا در گرفتن حق امامت شتاب نکرده‌اند. این سوال مربوط به دوره‌ای است که پس از رحلت پیامبر(ص)، حق امامت از اهل بیت(ع) غصب شد.

 

تحلیل مفهومی:

 

بخش اول: «لَا يُعَابُ الْمَرْءُ بِتَأْخِيرِ حَقِّهِ»

 

· تأخیر در گرفتن حق، عیب نیست:

    امام(ع) تأکید می‌کنند که اگر کسی حق مسلم خود را با تأخیر بگیرد، قابل سرزنش نیست. این تأخیر ممکن است به دلایل مختلفی باشد:

  ۱. مصلحت‌اندیشی: گاه شتاب در گرفتن حق، موجب فتنه و خونریزی می‌شود

  ۲. صبر و تحمل: گاه صبر بر مصیبت از نشانه‌های ایمان است

  ۳. آموزش اجتماعی: تأخیر در گرفتن حق، درس صبر و مقاومت به دیگران می‌دهد

· مصداق تاریخی:

    امام علی(ع) خود ۲۵ سال در گرفتن حق امامت صبر کردند تا اساس اسلام حفظ شود. این صبر، نشانه‌ای از حکمت و دوراندیشی ایشان بود.

 

بخش دوم: «إِنَّمَا يُعَابُ مَنْ أَخَذَ مَا لَيْسَ لَهُ»

 

· گرفتن حق دیگران، عیب است:

    این بخش قلب پیام حدیث است. عیب واقعی آنجاست که کسی آنچه حق او نیست را بگیرد. این شامل:

  ۱. غصب حقوق: مانند غصب خلافت، اموال، موقعیت‌ها

  ۲. تجاوز به حدود: تجاوز به حریم خصوصی، مال، جان و ناموس دیگران

  ۳. حق‌ستانی ناحق: استفاده از زور برای گرفتن چیزی که سزاوار آن نیستیم

 

لایه‌های عمیق‌تر:

 

لایه اول: تربیتی - اخلاقی

 

۱. تفاوت بین “حق داشتن” و “حق گرفتن":

   انسان ممکن است حقی داشته باشد، اما شرایط برای گرفتن آن فراهم نباشد. اسلام می‌گوید داشتن حق کافی نیست؛ باید شیوه گرفتن آن نیز مشروع باشد.

 

۲. اصل “عدم تجاوز":

   این حدیث یک اصل کلی در روابط انسانی ارائه می‌دهد: هرگز به حقوق دیگران تجاوز نکن، حتی اگر به حق خودت نرسیده‌ای.

 

لایه دوم: اجتماعی - سیاسی

 

۱. نقد حکومت‌های غاصب:

   این سخن در واقع محکومیت کسانی است که حق امامت را غصب کردند. آنان نه تنها حق خود را گرفتند، بلکه حق دیگران را هم گرفتند.

 

۲. الگوی حکمرانی:

   امام علی(ع) با این بیان نشان می‌دهند که حکمران واقعی کسی است که نه تنها به حقوق خود قانع است، بلکه به حقوق دیگران نیز تجاوز نمی‌کند.

 

لایه سوم: روانشناختی

 

۱. کنترل خشم و عجله:

   انسان‌های عجول ممکن است برای گرفتن حق خود، به حریم دیگران تجاوز کنند. این حدیث آموزش می‌دهد که صبر پیشه کنیم.

 

۲. رضایت درونی:

   کسی که می‌داند حق با اوست، حتی اگر فعلاً به آن نرسد، آرامش دارد. اما کسی که حق دیگران را می‌گیرد، همیشه در اضطراب است.

 

پیام‌های کاربردی برای زندگی امروز:

 

۱. در زندگی شخصی:

 

· اگر کسی از شما طلبی دارد و نمی‌تواند فوراً بپردازد، با او مدارا کنید (نمونه تأخیر در حق)

· هرگز به اموال، موقعیت یا حقوق دیگران چشم ندوزید (نمونه گرفتن حق غیر)

 

۲. در فضای مجازی:

 

· محتوای دیگران را بدون اجازه نشر ندهید (تجاوز به حق مالکیت معنوی)

· به حریم خصوصی افراد احترام بگذارید

 

۳. در جامعه:

 

· در اعتراضات و مطالبه حقوق، مرزهای قانونی و اخلاقی را رعایت کنیم

· مطالبه حق، نباید به تجاوز به حقوق دیگران منجر شود

 

۴. در روابط بین‌الملل:

   این حدیث می‌تواند اساس روابط بین‌الملل عادلانه باشد: هیچ کشتی حق ندارد به بهانه منافع ملی، حقوق کشورهای دیگر را نقض کند.

 

ارتباط با آموزه‌های قرآنی:

 

این حدیث کاملاً با آیه ۲۷۵ سوره بقره هماهنگ است که ربا خواران را محکوم می‌کند: «الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ» - کسانی که ربا می‌خورند، برنمی‌خیزند مگر مانند کسی که شیطان او را دیوانه کرده باشد. ربا خواری نمونه بارز «أَخَذَ مَا لَيْسَ لَهُ» است.

 

جمع‌بندی:

 

امام علی(ع) در این حکمت کوتاه اما عمیق، دو درس بزرگ می‌دهند:

۱.در مقام مظلوم: اگر حق تو را گرفتند، شتابزده و با تجاوز به دیگران پاسخ نده

۲.در مقام ظالم: هرگز به فکر گرفتن آنچه حق تو نیست نباش

 

این آموزه امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز جامعه جهانی است: جامعه‌ای که در آن افراد و ملت‌ها به حقوق یکدیگر احترام بگذارند، حتی اگر خود در حقشان اجحاف شده باشد.

 

خدایا! ما را از کسانی قرار ده که نه تنها به حقوق دیگران تجاوز نمی‌کنند، بلکه در گرفتن حقوق خود نیز صبر و حکمت پیشه می‌کنند.

 نظر دهید »

پسری که از ماشین پدرش شرمنده بود، بعد از مرگ او چه چیزی در داشبورد پیدا کرد؟

03 دی 1404 توسط صفيه گرجي

قهرمان خاموش: ماشین قراضه‌ای که قیمت یک زندگی بود 🚗💔

پسری که از ماشین پدرش شرمنده بود، بعد از مرگ او چه چیزی در داشبورد پیدا کرد؟

‍ ✳️پسری که پدرش را مجبور کرد ماشین قراضه‌اش را دو خیابان پایین‌تر پارک کند، اما نامه‌ای که بعد از مرگ پدر در داشبورد پیدا کرد، او را نابود کرد… 🚗🏚️😭

«فرهاد» دانشجوی پزشکی بود و همیشه از وضعیت ظاهری پدرش و به‌خصوص ماشین پیکان قدیمی و پر سروصدای او خجالت می‌کشید.

هر روز صبح که پدرش او را به دانشگاه می‌رساند، فرهاد با لحنی تند می‌گفت:

«بابا! تو رو خدا جلوی در دانشگاه نرو! همین‌جا توی کوچه پشتی نگه‌دار. آبرویم می‌رود اگر بچه‌ها ببینند من با این لگن می‌آیم! دود ماشینت همه را خفه کرد!»

پدر هر بار با لبخندی مهربان و چشمانی که کمی غمگین می‌شد، می‌گفت: «چشم پسرم… هرطور تو راحت باشی.» و او را دور از چشم همه پیاده می‌کرد.

سال‌ها گذشت. فرهاد پزشک شد، پولدار شد و برای خودش ماشین شاسی‌بلند خرید و دیگر سوار ماشین پدر نشد. پدر پیر شد و از دنیا رفت.

بعد از مراسم خاکسپاری، فرهاد تصمیم گرفت آن ماشین قراضه را که گوشه حیاط خاک می‌خورد، به اسقاطی بفروشد تا از شرش خلاص شود.

وقتی داشت مدارک ماشین را از داشبورد خالی می‌کرد، چشمش به یک عکس قدیمی و سیاه و سفید افتاد.

عکسِ پدرش بود در جوانی، که با کت و شلواری شیک به یک ماشین «بنـز» آخرین مدل تکیه داده بود و می‌خندید.

فرهاد تعجب کرد. پدرش هیچ‌وقت نگفته بود که چنین ماشینی داشته است.

پشت عکس را نگاه کرد. دست‌خط پدرش بود، با جوهری که کمی پخش شده بود:

«امروز این عروسک (ماشین بنز) را فروختم. دلم سوخت، چون خیلی دوستش داشتم… اما دکترها گفتند هزینه عمل قلبِ پسر کوچکم “فرهاد” خیلی سنگین است و فقط با پول این ماشین جور می‌شود.

ماشینم رفت، اما فدای یک تپشِ قلبِ پسرم. با باقی‌مانده پول، این پیکان را خریدم تا مسافرکشی کنم و خرج داروهایش را در بیاورم. خدایا شکرت که پسرم زنده ماند…»

فرهاد روی فرمان ماشین قراضه افتاد. بوی عرق تن پدرش هنوز توی ماشین بود.

او سال‌ها از ماشینی خجالت می‌کشید که «قیمتِ زنده ماندنِ خودش» بود. او سوار بر وسیله‌ای شده بود که پدرش غرورش را با آن معامله کرده بود تا قلب پسرش از حرکت نایستد.

فرهاد آن ماشین قراضه را نفروخت؛ آن را در حیاط خانه‌اش نگه داشت تا هر روز یادش نرود که ضربان قلبش را مدیون چه کسی است.

نتیجه اخلاقی:

پدرها قهرمانان خاموش تاریخ‌اند. آن‌ها از آرزوهایشان، از جوانی‌شان و از غرورشان می‌گذرند تا ما قد بکشیم.

اگر پدرت ماشین مدل پایین دارد، اگر لباسش کهنه است، اگر دستانش میلرزد… خجالت نکش! این‌ها جای زخم‌هایی است که برای سپر شدن جلوی مشکلات تو برداشته است.

یک چالش مردانه:

همین الان اگر پدرت زنده است، برو و بر دستانش بوسه بزن. اگر ماشینش مدل پایین است، با افتخار کنارش بنشین و شیشه را پایین بده تا همه ببینند تو پسرِ این شیرمرد هستی.

 

 

 

نکات قابل تأمل از این داستان:

 

🔹 ظاهر هرگز گویای باطن نیست - آنچه می‌بینیم تنها سطح ماجراست.

 

🔹 فداکاری پدران اغلب بی‌صدا و نامرئی است - آنها قهرمانی می‌کنند اما مدال نمی‌خواهند.

 

🔹 شرم از داشته‌ها، ناشکری از نعمت‌هاست - هر آنچه داریم، بهایی دارد که شاید ندانیم.

 

🔹 یادگاری‌های به ظاهر کم‌ارزش، گاه گرانبهاترین خاطراتند - ماشین قراضه پدر فرهاد، سند زنده ماندنش بود.

 

🔹 پشیمانی دیررس، زخمی است که درمان ندارد - اگر امروز فرصت داریم، قدردان باشیم.

 

چگونه این محتوا در جنگ رسانه‌ای مفید است؟

 

✅ روایت‌سازی مثبت - در مقابل محتوای سطحی و مادی‌گرایانه، ارزش‌های انسانی را برجسته می‌کند.

 

✅ تقویت بنیان خانواده - در برابر تهاجم فرهنگی که خانواده را تضعیف می‌کند، محتوای خانواده‌ساز ارائه می‌دهد.

 

✅ ایجاد محتوای اثرگذار - داستان‌های احساسی واقعی، بیشتر از شعارها در ذهن می‌مانند.

 

✅ تبدیل ارزش‌ها به محتوای قابل اشتراک - مفاهیم اخلاقی در قالب داستان، بهتر منتقل می‌شوند.

 

 

 

 نظر دهید »
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • ...
  • 6
  • ...
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • ...
  • 587
دی 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      

فرهنگی

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • تربیت در نهج البلاغه
  • حدیث روز
  • معرفی منابع
  • سیاسی
  • شبهات
  • مناسبت روز
    • ماه رجب
  • معرفی بازی مدافعان حرم
  • #سردار
  • عاشقانه
  • زندگی ایده‌آل
  • قانون رهایی
  • دنیای نوجوانان
  • مدیریت زمان
  • سبک زندگی
  • #امام حسین_اربعین
  • حکایت
  • حکایت
  • دانستنی‌ها
  • ماه رجب
  • معرفی کتاب با موضوع قرآنی
  • معرفی کتاب با موضوع انقلاب اسلامی
  • کودک پروری
  • دلنوشته در مورد امام زمان
  • تفسیر قرآن
  • مقاله کوتاه
  • #ترفندهای_خانداری
  • بیانات رهبر
  • دعا
  • مناسبت روز در تقویم
  • امام زمان
  • دلنوشته
  • ضرب‌المثل
  • سخنان نویسندگان
  • #اخلاق_اسلامی
  • کلام قرآن
  • اعمال مخصوص
  • سخنان امام خمینی
  • نامه نمادین
  • برگی از تاریخ
  • #به_عشق_مولا_علی
  • سخن بزرگان
  • غدیر
  • روانشناسی
  • تورات
  • طنزانه
  • همسرانه
  • محرم و تهاجم
  • متن عرفانی، انگیزشی
  • مقتل خوانی
  • امام حسین
  • ولایت‌فقیه
  • شعر برای رهبری و کشور
  • حدیث، تفسیر حدیث،#به قلم خودم
  • قلم خودم
  • صحیفه سجادیه
  • سواد رسانه‌
  • تحلیل به قلم خودم
  • دلایل فاجعه کربلا
  • امام سجاد
  • شهادت
  • فقط خدا
  • عفاف و حجاب
  • بیداری از غفلت
  • مناسبت روز
  • عرفان‌های نوظهور
  • نماز آیات
  • امام حسن
  • خبر
  • ذکر
  • فقه
  • #حدیث قدسی
  • #سواد رسانه‌
  • تلنگر
  • بحث روز
  • آموزش
  • حضرت زهرا
  • مادر

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟

نظرسنجی سریع

نظرسنجی # یافت نشد.

  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس