گره زدن پارچه به ضریح؛ رسمی خرافی یا عملی مستحب؟ (تحلیل فقهی و تاریخی)
گره زدن پارچه به ضریح؛ رسمی خرافی یا عملی مستحب؟ 🤔🧷 (بررسی سندی از قرآن و سنت)
این سؤال و شبههای است که این روزها در فضای مجازی زیاد میبینیم. برخی میگویند این کارها “شرک” است! اما آیا واقعاً همینطور است؟
📖 تبرک در قرآن: تبرک جستن به آثار اولیای الهی،سنت پیامبران است و در قرآن به وضوح آمده:
· مقام ابراهیم: خداوند خودش این مکان را محل عبادت قرار داد. (بقره: ۱۲۵)
· پیراهن یوسف: خداوند وسیله شفای بینایی حضرت یعقوب قرار داد. (یوسف: ۹۳)
· تابوت بنیاسرائیل: منبع آرامش و نشانهای برای مؤمنان بود. (بقره: ۲۴۸)
🕌 تبرک در سیره پیامبر (ص) و صحابه:
· اصحاب، کودکانشان را نزد پیامبر میآوردند تا دست مبارک را بر سرشان بکشد.
· اصحاب، موهای پیامبر در حال اصلاح را جمع میکردند.
· برای تبرک، به آب وضوی پیامبر هجوم میآوردند.
⚖️ حکم گره زدن پارچه:
· اگر هدف تبرک باشد: یعنی پارچه را گره بزنند، باز کنند و از آن به عنوان تبرک استفاده کنند، کار درستی است و به قصد تبرک به آثار صالحین انجام شده.
· اگر هدف خرافی باشد: یعنی بگذارند بماند و خودش پاره شود و آن را نشانه برآورده شدن حاجت بدانند، این کار مستند شرعی ندارد و از خرافات است.
🎯 نکته کلیدی: تبرک،به معنی “طلب برکت” است. وقتی ما به ضریح متبرک دست میزنیم یا پارچه را به نیت تبرک به آن میزنیم، در حقیقت به خودِ آن شخصیت عشق میورزیم، نه به چوب و آهن. این یک بیان ملموس از محبت قلبی است.
«یُحِبُّونَ مَنْ هَاجَرَ إِلَیْهِمْ» «[آنان]کسانی را که به سویشان هجرت کنند دوست میدارند.» (حشر: ۹)