نافرمانى علی(ع) = معصیت خدا!
نافرمانىعلی(ع)=معصیت خداست
تبیین جایگاه بیبدیل امام علی (ع)
قال النبی(ص)): إنَّ عَلِيّا خَليفَةُ اللّهِ، وحُجَّةُ اللّهِ، وإنَّهُ لاَءِمامُ المُسلِمينَ، طاعَتُهُ مَقرونَةٌ بِطاعَةِ اللّهِ، ومَعصِيَتُهُ مَقرونَةٌ بِمَعصِيَةِ اللّهِ،…
امام حسین علیه السلام به نقل از پیامبر اکرم(ص)، فرمودند: على، خليفه خدا و حجّت خداست. او پيشواى مسلمانان است. اطاعت از او، قرين اطاعت از خداست و نافرمانى از او، همچون نافرمانى از خداست(الأمالى، صدوق: ص١٩٤ ح٢٠٥).

تحلیل محتوایی و پیامهای کلیدی
تأکید الهی بر جانشینی امام علی (ع)
عبارت “إنَّ عَلِيّا خَليفَةُ اللّهِ“همانا علی خلیفه خدا است. به روشنی نشان میدهد که جانشینی پیامبر (ص) امری منصوب از سوی خداوند است، نه انتخابی صرفاً بشری.
مقام حجتاللهی
عنوان “حُجَّةُ اللّهِ“حجت خدا به این معناست که امام علی (ع) تجلیگاه حجت الهی بر مردم، مظهر علم و اراده خدا و راهنمای غیرقابل انکار به سوی حق هستند. وجود ایشان دلیل خدا بر خلق است.
رهبری مطلق امت اسلامی
عبارت “وَإنَّهُ لاَءِمامُ المُسلِمينَ” و او پیشوای مسلمانان است دلالت بر امامت و رهبری جهانی و همیشگی ایشان بر تمام مسلمانان دارد.
پیوند ناگسستنی اطاعت از امام با اطاعت از خدا
این بخش هسته مرکزی و پیام انقلابی حدیث است: “طاعَتُهُ مَقرونَةٌ بِطاعَةِ اللّهِ": اطاعت از امام علی (ع) همارز و همراه با اطاعت از خداوند است. اطاعت از امام، در امتداد و عین اطاعت از خداست و جداییپذیر نیست.
"مَعصِيَتُهُ مَقرونَةٌ بِمَعصِيَةِ اللّهِ”
نافرمانی از امام علی (ع) نیز همتراز و همراه با نافرمانی از خداوند محسوب میشود. سرپیچی از امام، همانند و همپیمان با معصیت خدا است.
نتیجه منطقی
این پیوند قوی نشان میدهد که مقام امامت در اسلام، مقامی الهی و منصوص است. امام حافظ شریعت، مفسر راستین وحی و مرجع دینی معصوم است. بنابراین، پذیرش یا رد امامت ایشان، پذیرش یا رد فرمان الهی در این امر است.