قربانی: از عبادت تا سیری مستمندان
قربانی: از عبادت تا سیری مستمندان
حدیث نبوی(ص): «إِنَّمَا جَعَلَ اللَّهُ الْأَضْحَى لِشَبَعِ مَسَاكِينِكُمْ مِنَ اللَّحْمِ فَأَطْعِمُوهُمْ»
خداوند عید قربان را قرار داد تا مستمندانِ شما از گوشت سیر شوند؛ پس از گوشت قربانی به آنان بخورانید(ثوابالأعمال، ص ۵۹).
پنج نکته کلیدی در این حدیث
۱. هدف الهی از تشریع قربانی
- قربانی صرفاً نماد فداکارینیست، بلکه ابزار رفع گرسنگیِ محرومان است.
۲. تأکید بر سیری جسمانی
- واژه «شَبَع»(سیری) نشان میدهد خداوند به رفع نیاز مادیِ فقرا اولویت داده است.
۳. تکلیفِ «إطعام» به جای «إهداء»
- فعل «فَأَطعِمُوهُم» (بخورانید) نه «اهدوا» (هدیه دهید)، بیانگر مسئولیت فعالانه در رساندن غذا به محرومان است.
۴. جایگاه مستضعفان در مناسک
- قربانی بدون اطعام فقرا، ناقص است؛ چنانکه پیامبر(ص) فرمود:«مَن ذَبَحَ قَبلَ الصَّلاةِ فَليُعِدْ»هر که پیش از نماز عید قربانی کند، دوباره ذبح کند(بخاری: ۵۵۶۶).
۵. پیوند عبادت و عدالت اجتماعی
- این حدیث، ذبح قربانی را به توزیع عادلانهٔ منابع غذایی گره زده و عید را به میدان مسئولیتپذیری تبدیل میکند