فریادگر آخرالزمان: نگاهی به حدیثی از پیامبر (ص) درباره مهدی موعود (عج)
فریادگر آخرالزمان: نگاهی به حدیثی از پیامبر (ص) درباره مهدی موعود (عج)

در میان احادیث مربوط به حضرت مهدی (عج)، برخی روایات همچون نگینی میدرخشند و تمامی ابعاد اعتقادی و وظایف ما در دوران غیبت را در خود جای دادهاند. حدیثی که از امام رضا (علیه السلام) و از پدران بزرگوارشان از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نقل شده، یکی از این گوهرهای ناب است. این حدیث، نه تنها یک پیشبینی، بلکه یک بیانیه عملی برای همه منتظران است.
«عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ﷺ: لَا تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى يَقُومَ قَائِمٌ لِلْحَقِّ مِنَّا، وَ ذَلِكَ حِينَ يَأْذَنُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ، وَ مَنْ تَبِعَهُ نَجَا، وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهُ هَلَكَ. اللَّهَ اللَّهَ عِبَادَ اللَّهِ، فَأْتُوهُ وَ لَوْ عَلَى الثَّلْجِ، فَإِنَّهُ خَلِيفَةُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ خَلِيفَتِي.»
پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: قیامت برپا نمیشود تا زمانی که قائمی برای حق از [خاندان] ما قیام کند، و این [قیام] زمانی است که خداوند عزوجل به او اذن دهد. هر کس از او پیروی کند، نجات مییابد و هر کس از او سر باز زند، هلاک میشود. خدا را، خدا را [سوگند میدهم] ای بندگان خدا! به سوی او بروید، حتی اگر [ناچار شوید] بر روی یخ [راه بروید]؛ چرا که او جانشین خداوند عزوجل و جانشین من است.
تحلیل و برداشتهای کلیدی از حدیث
این حدیث کوتاه، چندین پیام اساسی و کاربردی را در خود جای داده است:
۱. قیامت مشروط به قیام حضرت مهدی (عج) است: جمله«لَا تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى يَقُومَ قَائِمٌ لِلْحَقِّ مِنَّا» نشان میدهد که ظهور و قیام جهانی آن حضرت، یکی از شرایط قطعی و حتمی قیامت است. جهان بدون تحقق حکومت عدل جهانی به پایان نمیرسد.
۲. قیام، به اذن الهی است: تأکید بر«حِينَ يَأْذَنُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ» به ما یادآوری میکند که زمان ظهور، تنها در علم خداوند است و ما باید با دعا و عمل صالح، زمینهساز فرج باشیم، نه این که بخواهیم برای خدا وقت تعیین کنیم.
۳. نجات و هلاکت در گرو پیروی است: جمله«مَنْ تَبِعَهُ نَجَا، وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهُ هَلَكَ» یک معیار ساده و شفاف برای عصر ظهور ارائه میدهد. در آن دوران پیچیده، تنها معیار نجات، “پیروی از حجت خدا” است، نه وابستگیهای قومی، ملی یا حزبی.
۴. فریاد هشدار پیامبر (ص): تکرار «اللهَ اللهَ» تکرار«اللهَ اللهَ عِبَادَ اللَّهِ» نشان از اهمیت فوقالعاده این موضوع دارد. گویی پیامبر (ص) با نگرانی و عاطفه پدرانه، امت خود را برای این آزمایش بزرگ آماده میکند.
۵. وظیفه ما: حرکت به سوی او، حتی با سختترین شرایط: دستور«فَأْتُوهُ وَلَوْ عَلَى الثَّلْجِ» یک توصیه اخلاقی نیست، بلکه یک تکلیف شرعی و یک فرمان استراتژیک است. این جمله نمادین به این معناست که منتظر واقعی باید برای یاری امام خود، آماده تحمل هرگونه سختی، خطر و سرمای باشد. “یخ” میتواند نماد سردی دلها، فاصلههای جغرافیایی، خطرات جانی و موانع سیاسی و اجتماعی باشد.
۶. بالاترین مقام: خلیفه الله و خلیفه الرسول: در نهایت،پیامبر (ص) دلیل این همه تأکید را بیان میکنند: «فَإِنَّهُ خَلِيفَةُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ خَلِيفَتِي». این عالیترین مقام برای یک انسان است. او تنها یک حکمران عادی نیست؛ او جانشین خدا بر روی زمین و جانشین مستقیم پیامبر خاتم (ص) است. پیروی از او، در واقع پیروی از خدا و رسول است.
نتیجهگیری: ما و مأموریت امروز
این حدیث تنها برای عصر ظهور نیست؛ برای امروز ما نیز پیام دارد. “آمدن بر روی یخ” در دوران غیبت میتواند به این معنا باشد:
· تلاش برای شناخت هرچه بیشتر امام عصر (عج) با وجود مشکلات فکری و شبهات.
· پایبندی به فرامین او و نائبانش (ولایت فقیه) در جامعه.
· زمینهسازی برای ظهور با اخلاق و عمل صالح، حتی وقتی اطرافیان بیتفاوت هستند.
منتظر واقعی، کسی است که همیشه خود را برای این سفر پرمخاطره و پرثواب آماده میکند.