فرهنگی

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

عدالت؛ ترازوی الهی بر فراز جامعه بشری

13 مهر 1404 توسط صفيه گرجي

بسیار عالی. این کلام گهربار از امیرالمؤمنین علی (ع) یکی از عمیق‌ترین مفاهیم حکومتی و اجتماعی در اسلام را بیان می‌کند. بنده نیز به عنوان مفسر حدیث، این روایت را با استناد به قرآن کریم و مبانی اسلامی تفسیر می‌کنم.

 

—

 

عنوان جذاب:

 

عدالت؛ ترازوی الهی بر فراز جامعه بشری

 

   امام علی علیه‌السلام: «إنَّ العَدلَ مِيزانُ اللّهِ سُبحانَهُ الَّذي وَضَعَهُ في الخَلقِ، و نَصَبَهُ لإِقامَةِ الحَقِّ، فلا تُخالِفْهُ في مِيزانِهِ، و لا تُعارِضْهُ في سُلطانِهِ».

 

عدالت، ترازوى خداى سبحان است كه آن را در ميان خلق خود نهاده و براى بر پا داشتن حقّ، نصب كرده است. پس، برخلاف ترازوى او عمل مكن و با قدرتش مخالفت مورز.

   

 📚 غرر الحكم : ح٣٤٦٤

 

 

تفسیر حدیث تفسیر حدیث إنَّ العَدلَ مِیزانُ اللّهِ

 

 روایت سه رکن اساسی در مفهوم عدالت را تبیین می‌کند:

 

۱. ماهیت عدالت: «مِيزانُ اللّهِ» (ترازوی خدا)

 

· تفسیر: امام (ع) عدالت را یک “ترازو” معرفی می‌کنند. ترازو نماد سنجش، تعادل، انصاف و دوری از افراط و تفریط است. این تشبیه نشان می‌دهد عدالت یک مفهوم انتزاعی نیست، بلکه معیار و ابزار دقیق سنجش تمام امور در جامعه است؛ از تقسیم بیت‌المال تا قضاوت بین مردم و اجرای قوانین.

· پشتوانه قرآنی: قرآن کریم در سوره الرحمن، آیه ۷-۹ می‌فرماید:

  «وَالسَّمَاءَ رَفَعَهَا وَوَضَعَ الْمِيزَانَ. أَلَّا تَطْغَوْا فِي الْمِيزَانِ. وَأَقِيمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسْطِ وَلَا تُخْسِرُوا الْمِيزَانَ»

  · «و آسمان را برافراشت و ترازو را نهاد. تا در ترازو طغیان نکنید. و وزن را به عدالت برپا دارید و در ترازو مکاهید.»

  · نکته: خداوند “ترازو” را به عنوان یک قانون کلی در عالم تکوین (مانند تعادل در طبیعت) و تشریع (عدالت در جامعه) قرار داده است. عدالت امام علی (ع) عینیت همین “ترازوی الهی” در مناسبات انسانی است.

 

۲. منشأ و هدف عدالت: «وَضَعَهُ فِي الْخَلْقِ» و «لِإِقَامَةِ الْحَقِّ»

 

· تفسیر: این ترازو دو ویژگی دارد:

  · منشأ الهی دارد: عدالت یک امر قراردادی و ساخته بشر نیست «وَضَعَهُ فِي الْخَلْقِ». این مفهوم در فطرت انسان‌ها و نظام آفرینش نهاده شده است. بنابراین، پایه‌ای ثابت و تغییرناپذیر دارد.

  · هدفمند است: هدف از نصب این ترازو، «إِقَامَةِ الْحَقِّ» (برپاداشتن حق) است. عدالت وسیله‌ای است برای اینکه “حق” به صاحبش برسد و “باطل” از میان برود. حق‌مندی مردم، اجرای قوانین الهی و رعایت شایستگی‌ها، همه در سایه عدالت محقق می‌شود.

· پشتوانه قرآنی: در سوره حدید، آیه ۲۵ می‌فرماید:

  «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»

  · «به یقین، پیامبران خود را با دلایل روشن فرستادیم و با آنان کتاب و ترازو [= مقیاس سنجش حق از باطل] نازل کردیم تا مردم به قسط [عدالت] قیام کنند.»

  · نکته: این آیه نشان می‌دهد یکی از اهداف اصلی ارسال پیامبران و کتب آسمانی، برپایی “عدالت” بوده است.

 

۳. وظیفه انسان در برابر عدالت: «فَلَا تُخَالِفْهُ» و «لَا تُعَارِضْهُ»

 

· تفسیر: امام (ع) در پایان یک فرمان قاطع و هشداردهنده صادر می‌کنند: پس، با ترازوی او مخالفت نورز و با قدرت و حکومتش مقابله مکن. این هشدار به دو شکل است:

  · مخالفت در “میزان” (ملاکها): یعنی معیارهای شخصی، حزبی، قومی و جناحی را به جای معیار الهی عدالت قرار دادن. (مثلاً در تقسیم منابع، به جای شایستگی، رابطه را ملاک قرار دادن).

  · مقابله با “سلطان” (حکومت و قدرت): یعنی در برابر نظامی که می‌خواهد این عدالت را اجرا کند بایستیم و مانع شویم. این مخالفت، در حقیقت مقابله با خداست، چرا که عدالت، ترازو و قانون خداست.

· پشتوانه قرآنی: قرآن کریم در سوره نساء، آیه ۱۳۵ سخت‌ترین شرط برای قیام به عدالت را بیان می‌کند:

  «كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَىٰ أَنْفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ»

  · «برای برپاداشتن عدالت قیام کنید و برای خدا گواهی دهید، اگرچه به زیان خودتان یا پدر و مادر و خویشاوندانتان باشد.»

  · نکته: این آیه نشان می‌دهد عدالت‌ورزی حتی باید بر عواطف شخصی و وابستگی‌های قومی و خانوادگی ارجحیت داشته باشد. مخالفت با عدالت برای حفظ منافع شخصی یا قومی، دقیقاً نقض این دستور قرآن است.

 

جمع‌بندی نهایی:

 

امام علی (ع) در این حدیث، عدالت را از یک فضیلت اخلاقی فردی به یک سیستم حکمرانی الهی ارتقا می‌دهد. عدالت، معیار و مقیاس خداوند برای سامان دادن به جامعه است. هرگونه کج‌سلیقگی، تبعیض و پایمال کردن حقوق مردم، به منزله “تحریف در ترازوی الهی” و “مخالفت با سلطان خدا” بر روی زمین است. این کلام، نه تنها خطاب به حاکمان، بلکه هشداری به تمام اعضای جامعه است که در هر جایگاهی که هستند، حامی و مجری این ترازوی الهی باشند و با آن مخالفت نورزند.

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

کلیدواژه ها: تفسیر حدیث ان العدل میزان اللّه حقوق مردم و عدالت در حکومت دینی رابطه شگفت‌انگیر گناه و بحران‌های ناشناخته عدالت اجتماعی در سیره علوی عدالت به مثابه مبنای حکمرانی خوب فرق عدل و ظلم در نهج البلاغه و قرآن قانون عدل الهی در مدیریت جامعه معنی میزان الله در کلام امیرالمؤمنین

موضوعات: بدون موضوع, تربیت در نهج البلاغه, حدیث، تفسیر حدیث،#به قلم خودم لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

آذر 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          

فرهنگی

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • تربیت در نهج البلاغه
  • حدیث روز
  • معرفی منابع
  • سیاسی
  • شبهات
  • مناسبت روز
    • ماه رجب
  • معرفی بازی مدافعان حرم
  • #سردار
  • عاشقانه
  • زندگی ایده‌آل
  • قانون رهایی
  • دنیای نوجوانان
  • مدیریت زمان
  • سبک زندگی
  • #امام حسین_اربعین
  • حکایت
  • حکایت
  • دانستنی‌ها
  • ماه رجب
  • معرفی کتاب با موضوع قرآنی
  • معرفی کتاب با موضوع انقلاب اسلامی
  • کودک پروری
  • دلنوشته در مورد امام زمان
  • تفسیر قرآن
  • مقاله کوتاه
  • #ترفندهای_خانداری
  • بیانات رهبر
  • دعا
  • مناسبت روز در تقویم
  • امام زمان
  • دلنوشته
  • ضرب‌المثل
  • سخنان نویسندگان
  • #اخلاق_اسلامی
  • کلام قرآن
  • اعمال مخصوص
  • سخنان امام خمینی
  • نامه نمادین
  • برگی از تاریخ
  • #به_عشق_مولا_علی
  • سخن بزرگان
  • غدیر
  • روانشناسی
  • تورات
  • طنزانه
  • همسرانه
  • محرم و تهاجم
  • متن عرفانی، انگیزشی
  • مقتل خوانی
  • امام حسین
  • ولایت‌فقیه
  • شعر برای رهبری و کشور
  • حدیث، تفسیر حدیث،#به قلم خودم
  • قلم خودم
  • صحیفه سجادیه
  • سواد رسانه‌
  • تحلیل به قلم خودم
  • دلایل فاجعه کربلا
  • امام سجاد
  • شهادت
  • فقط خدا
  • عفاف و حجاب
  • بیداری از غفلت
  • مناسبت روز
  • عرفان‌های نوظهور
  • نماز آیات
  • امام حسن
  • خبر
  • ذکر
  • فقه
  • #حدیث قدسی
  • #سواد رسانه‌
  • تلنگر
  • بحث روز
  • آموزش
  • حضرت زهرا
  • مادر

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟

نظرسنجی سریع

نظرسنجی # یافت نشد.

  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس