شهادت استاد کامران نجاتاللهی: نماد پیوند دانشگاه و انقلاب
شهادت استاد کامران نجاتاللهی: نماد پیوند دانشگاه و انقلاب
شهادت استاد نجاتاللهی؛ شجرهای که به خون انقلاب آبیاری شد
تحلیل و تفسیر تاریخی - اسلامی:
۱. بستر تاریخی حادثه:
حادثه شهادت استاد کامران نجاتاللهی در ۵ دیماه ۱۳۵۷ رخ داد، در حالی که:
· انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) به اوج خود نزدیک میشد
· دانشگاهها به کانون مبارزه تبدیل شده بودند
· رژیم پهلوی با شدیدترین اقدامات به مقابله برخاسته بود
۲. تحصن استادان دانشگاه:
تحصن حدود ۷۰ تن از استادان دانشگاه در وزارت علوم، نشاندهنده:
· اتحاد قشر فرهیخته با مردم انقلابی
· اعتراض به بسته شدن دانشگاهها به عنوان سنگر آزادیخواهی
· همبستگی با خانوادۀ شهدا و آسیبدیدگان درگیریها
۳. شهادت به عنوان یک استاد دانشگاه:
شهادت استاد نجاتاللهی در ۲۷ سالگی چند پیام مهم داشت:
· نقش دانشگاهها در انقلاب: دانشگاه فقط محل علمآموزی نبود، بلکه پایگاه مبارزه بود
· شهادت فرهیختگان: نشان میداد رژیم پهلوی حتی نخبگان علمی را نیز تحمل نمیکند
· پیوند علم و جهاد: این شهادت، نماد پیوند «قلم و شهادت» در انقلاب اسلامی بود
۴. تشییع جنازه و شهادتهای بعدی:
· حضور آیتالله طالقانی به عنوان یکی از ارکان انقلاب در تشییع
· تبدیل مراسم تشییع به تظاهرات عظیم مردمی
· شهادت بیش از ۲۵۰ نفر در میدان انقلاب (میدان شاه سابق)
· این حادثه، چرخۀ خون و شهادت را تقویت کرد و رژیم را مستأصلتر نمود
تحلیل اسلامی و انقلابی:
۱. مفهوم شهادت در اسلام:
از منظر اسلامی، شهادت استاد نجاتاللهی مصداق آیات قرآنی است:
· «وَ لَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ» (آل عمران/۱۶۹)
«و هرگز کسانی را که در راه خدا کشته شدهاند، مرده مپندار، بلکه زندهاند که نزد پروردگارشان روزی میبرند.»
۲. تأسی به فرهنگ عاشورا:
این شهادتها ادامهدهنده راه حسین بن علی(ع) و یارانش بود:
· مقاومت در برابر ظلم حتی با وجود شکنجه و کشتار
· آگاهیبخشی به جامعه درباره ماهیت رژیم طاغوت
· ایثار جان برای احیای ارزشهای الهی
۳. روحانیونیرویانسانی:
همراهی آیتالله طالقانی با تشییع جنازه، نشاندهنده:
· اتحاد روحانیت و دانشگاه در انقلاب اسلامی
· پشتیبانی مراجع از مبارزات مردم
· مردمی بودن انقلاب که همه اقشار در آن حضور داشتند
پیامهای مستتر در این شهادت:
۱. برای نظام آموزشی:
· دانشگاه باید مربوط به جامعه باشد
· استاد نباید فقط انتقالدهنده علم باشد، بلکه باید آگاهیبخش هم باشد
· تربیت انسان متعهد مهمتر از تربیت متخصص بیتعهد است
۲. برای نسل جوان:
· مسئولیتپذیری اجتماعی در کنار تحصیل علم
· پایداری در راه حق حتی با وجود خطر جانی
· الگوگیری از شهدای دانشجو و استاد
۳. برای جامعۀ امروز:
· حفظ خون شهدا با حفظ آرمانهای آنان
· پیوند نسلها با انتقال ارزشهای انقلاب
· مقاومت در برابر استکبار در هر دورهای
حدیث مناسب برای این واقعه:
امام علی(ع) میفرماید:
«مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى أَهْلِ الْجَهْلِ أَنْ يَتَعَلَّمُوا حَتَّى أَخَذَ عَلَى أَهْلِ الْعِلْمِ أَنْ يُعَلِّمُوا»
«خداوند از اهل جهل تعهد نگرفته که بیاموزند، تا آنکه از اهل علم تعهد گرفته که بیاموزانند.»
(نهجالبلاغه،حکمت ۴۷۸)
استاد نجاتاللهی و دیگر استادان شهید، این تعهد را نه فقط در کلاس درس، که در صحنۀ مبارزه با طاغوت نیز انجام دادند.
شهادت استاد کامران نجاتاللهی و دیگر شهدای ۵ و ۶ دی ۱۳۵۷:
۱.شتابدهنده سقوط رژیم پهلوی بود
۲.نمایش دهندۀ اتحاد مردم در انقلاب بود
۳.الگویی برای مسئولیتپذیری نخبگان شد
۴.مزینکننده تاریخ انقلاب با خون پاک شهیدان گشت
سلام بر شهید کامران نجاتاللهی و همه شهدای راه آزادی و اسلام، و درود بر ملت شریف ایران که با خون فرزندان خود، درخت انقلاب را آبیاری کردند.
خدایا! انقلاب و شهدایش را حفظ کن، و ما را پیرو راستین راه آنان قرار ده.