راز خلقت از نگاه علامه طباطبایی: فلسفه آفرینش انسان به زبان ساده
راز خلقت از نگاه علامه طباطبایی: فلسفه آفرینش انسان به زبان ساده
فلسفه آفرینش علامه طباطبایی
علامه در تفسیر المیزان با تأکید بر آیاتی مانند «…ليسَعَدكم و ليسَبّحكم…» میگوید هدف از خلقت انسان، تزکیه و رسیدن به طهارت نفسانی است .
هدف خلقت انسان تفسیر المیزان
علامه مینویسد: غرض اصلی خلقت، عبادت و رسیدن به مقام عبودیّت است، و آزمونهای الهی در مسیر این هدف هستند .
آفرینش انسان از نظر علامه
اولین انسان (آدم) مستقیماً از خاک آفریده شد و نسل انسان از طریق نطفه ایشان منتقل شده است .
علامه طباطبایی و فطری بودن دین
طبق ایشان، دین همان اصولی است که با خلقت و فطرت انسان هماهنگ است و سعادت واقعی انسان در پذیرش آن است .
خلقت نخستین انسان از خاک
علامه تأکید میکند که خلقت حضرت آدم و حوا مستقل از یکدیگر بوده و هر دو از گل آفریده شدهاند، نه از یکدیگر .
معنای امتحان و عبادت در خلقت
خدا انسان را خلق کرده تا او را بیازماید و عبادت کند؛ این آزمایش باعث تمییز بین نیک و بد میشود و برخی به مقام عبودیّت خواهند رسید .
روح و جسم در فلسفه خلقت
علامه تأکید دارد که نفس (روح) حقیقتی مجرد و مستقل از بدن است و پس از مرگ نیز باقی میماند، مطابق آیاتی مانند «قل يتوفّاکم ملک الموت…» .
تکامل یا خلقت مستقل؟ نظر طباطبایی
علامه تکامل را یک فرضیه علمی میداند، اما معتقد است خلقت انسان بهصورت مستقل و خاصتر از طریق خاک و نفخه الهی بوده است .