تعریف جدید موفقیت از نگاه دانشگاه استنفورد: مدل WEB
🏢 منبع: دانشکده آموزش عالی دانشگاه استنفورد
👤 کارشناس: دنیس پوپ، بنیانگذار Challenge Success
موفقیت واقعی چیست؟
✅ موفقیت ≠ نمرات عالی + ورود به دانشگاه
✅ موفقیت = رفاه + تعامل + تعلق خاطر
(Well-being + Engagement + Belonging = WEB)
سه رکن موفقیت پایدار:
1. رفاه (Well-being)
· سلامت کافی برای حضور فعال در مدرسه
· تعادل جسمی و روانی
2. تعامل (Engagement)
· لذت بردن از فعالیتهای آموزشی
· احساس معنا و ارزش در کارها
3. تعلق خاطر (Belonging)
· احساس شناخته شدن و امنیت
· حمایت شدن توسط جامعه آموزشی
راهکارهای عملی برای مربیان و والدین:
· استفاده از یادگیری تعاملی
· کار گروهی و بازیسازی
· به کارگیری فناوریهای هیجانانگیز
· تشویق به تفکر مستقل
«شما نمره C+ ریاضی فرزندتان را به خاطر نخواهید آورد، اما سلامت، تعلق خاطر و اشتیاق او را همیشه به یاد خواهید داشت.»
این نگاه تحولآفرین، موفقیت را از چارچوب نمرهمحور به سمت رشد همهجانبه انسانی سوق میدهد. 🌟
🆕 تعریف مجدد #موفقیت : رفاه، تعامل، تعلق خاطر
در این قسمت از برنامهی «مدرسه در راه است»، دنیس پوتپ، مجری برنامه و مدرس ارشد GSE، در مورد موفقیت دانشآموزان و نقشی که سلامتی، مشارکت و تعلق خاطر در حمایت از یادگیری ایفا میکند، صحبت میکند.
#موفقیت دانشآموزان در یک محیط تحصیلی به چه معناست؟ و والدین، مدارس و مربیان چگونه میتوانند شرایطی را برای پیشرفت یادگیری ایجاد کنند؟
به گفتهی دنیس پوپ، مدرس ارشد دانشکدهی آموزش عالی استنفورد (GSE)، این موضوع کمتر به نمرات عالی و ورود به دانشگاه مربوط میشود و بیشتر به سلامت، مشارکت و تعلق خاطر دانشجو بستگی دارد.
👤پوپ، که همچنین از بنیانگذاران Challenge Success است ، یک سازمان غیرانتفاعی که با مدارس برای استفاده از روشهای مبتنی بر تحقیق برای تضمین شکوفایی دانشآموزان همکاری میکند، گفت: «شما باید به اندازه کافی سالم باشید که صبح از رختخواب بیرون بیایید و به مدرسه بروید. شما [همچنین] میخواهید کاری را که انجام میدهید دوست داشته باشید… و فکر کنید که کاری که انجام میدهید در زندگی شما معنا و ارزش دارد.»
«[در نهایت،] شما باید احساس کنید کسی پشت و پناه شماست، احساس شناخته شدن، امنیت و تعلق خاطر دارید و این یک مخفف کوچک را تشکیل میدهد: رفاه، تعامل، تعلق، که به آن WEB میگویند.»
پوپ به عنوان مهمان به دن شوارتز، رئیس GSE، که یکی از مجریان برنامه است، میپیوندد تا در مورد موفقیت دانشآموزان و روشهای مبتنی بر تحقیق برای ایجاد تجربیات یادگیری متعادل و جذاب بحث کنند.
🗣️او گفت: «آنچه از تحقیقات میدانیم این است که راههای زیادی برای مشارکت دادن بچهها در کلاسها وجود دارد. و روشی که شما این کار را انجام میدهید یادگیری تعاملی، کار در گروههای کوچک،… بازیسازی، استفاده از فناوریهای بیرونی #هیجانانگیز و همچنین کمک به تفکر آنهاست. نه اینکه فقط جلوی کلاس بایستید، سخنرانی کنید یا بگویید: ‘کتاب درسی را باز کنید، به صفحه سه بروید و سپس به این سؤالات پاسخ دهید.’»
👥آنها همچنین نکات کلیدی مانند راهحلهای عملی در سطح مدرسه و آنچه والدین میتوانند برای حمایت از دانشآموزان خود انجام دهند را مورد بحث قرار میدهند.
پوپ گفت: «ما سعی داریم مردم را وادار کنیم که یک قدم به عقب بردارند و به تصویر بزرگتر نگاه کنند. در کل، شما نمره C+ فرزندتان در درس ریاضی را به خاطر نخواهید آورد و این نمره تاثیری بر زندگی او نخواهد داشت.»
🫵🏻«شما میخواهید کسی سالم باشد، میخواهید کسی احساس کند که به یک جامعه تعلق دارد، و میخواهید از کاری که هر روز انجام میدهد هیجانزده باشد.»